Singapores GP: 2. frie træning

Formel 1-feltet er rykket til Singapore, her venter der en sprængfyldt weekend med masser af action, kunstigt lys og ekstra pres på kørerne. Her er højdepunkterne fra 2. frie træning i Singapore.

Singapores Grand Prix 2019 . Copyright Ferrari

Af: Nicki Skaaning (ns@bmf1.dk) d. 30/9 2022 klokken 16:09

Marina Bay Street Circuit er navnet på weekendens kulisse, til det der bliver et glædeligt gensyn. Formel 1 har ikke været i Singapore siden efteråret 2019, hvilket skaber ekstra glæde blandt alle involverede omkring løbet.

Banen sætter kørerne under pres og adskiller mændene fra drengene, når den høje fugtighed, og 23 sving sætter kørerne på arbejde.

Banen er med sine 5,063 km ikke en af de største på kalenderen, men det gør den ikke mindre hård. Banen har 23 sving og 3 DRS-zoner, så der er rigeligt at holde styr på.

Dækkene til weekenden er de blødeste i Pirellis sortiment, nemlig de hårde C3-dæk, medium C4 og bløde C5.

Vejret er 29 grader i luften og 33 grader på asfalten. Luftfugtigheden er også på hele 78 %.

Der er en lille forskel fra F1’s første frie træning. Nu er det blevet mørkt i Singapore, så det kunstige lys er tændt på banen. Temperaturen er den samme, men banen er fem grader koldere. Dog er fugtigheden blevet højere.

De fleste starter ud med medium-dækket til den her anden session.
Der er ikke samme aktivitet fra start, som man så i den første træning. Fem minutter inde er der 14 kørere på banen.

Singapores Grand Prix 2019. Daniel Ricciardo under kvalifikationenSingapores Grand Prix 2019. Daniel Ricciardo under kvalifikationen
Copyright Renault F1


Magnussen må en tur af banen og vende, men der sker ikke noget, han kan køre videre.

Magnussen første forsøg på soft, der ender han lidt for langt, og får desværre ikke den optimale tid ud af raceren. Han forsøger endnu engang, men det ender med 13. pladsen. Det er en placering bedre end sidste træning.
Schumacher endte nede som P19.

Leclerc kommer først ud og leger halvvejs inde sessionen. Det kan man dog ikke se på tiden, da han på første flyvende runde kører sig ind på en midlertidig andenplads på medium-dækket.
Leclerc forsøger at indhente Sainz på Soft, men det lykkedes ikke. Det skaber dog tilfredshed, at de begge to er foran Russell og Verstappen til slut.

Der gik lidt tid, før de to Red Bull kom på banen. Max Verstappen stod med isposer på og ventede på at komme i bilen, hvilket viser, hvor varmt det er, selvom solen er gået ned.

Der går hele 21 minutter før Verstappen kigger ud og det er faktisk på et hard-dæk. Perez går der næsten en halv time, før han kigger ud på banen. Han laver dog en kæmpe overstyring, og banker ind i væggen. Sainz laver samme stunt omgangen efter.

Perez har svært ved at finde formen, den her session, og han slutter på en niendeplads. Verstappen kommer lidt bedre fra start, og er helt oppe på fjerdepladsen. Nok ikke tilfredstillende for ham.

Russell fremkalder et gult flag, men kan kørere videre uden problemer. Han gentog prævis samme fejl fra første frie træning, hvor bilen fortsætter ud i sving 12. forskellen er, at i første træning ramte han barrieren.

Russell trak det bedste kort af de to kørere den her træning. Så kampen er tæt mellem de to. De napper hhv. Tredje- og femtepladsen.

Igen er det de to Alfa’er der kigger ud på banen først. Bottas gør det dog også flot i den her session og ender helt oppe på syvendepladsen. Det virker til, at der er fut i den side af garagen. Zhou, der netop er blevet forlænget, måtte nøjes med 15. pladsen,

Norris har fået ny racer til weekenden, og det virker til at virke for englænderen. Norris kører sig op på 11. pladsen, hvilket er fremgang.

Alonso fremkalder et gult flag, han kører af banen og må holde og vente et øjeblik. Der sker dog ikke noget med bilen. Alonso er dog også ude og give en mikroskopisk snitter til barrieren, men kører videre uden drama.
Alonso og Ocon lægger ud med at være best of the rest på medium-dækkene.

Ocon beholder faktisk den position på sjettepladsen, mens Bottas går ind og splitter de to Alpine-kørere ad.

Dramatisk dag for Gasly, som var på vej i garagen, da der pludselig går ild i indsugningen på raceren. Franskmanden springer ud af bilen og dramatikken stopper efter få sek. Gasly ender også nede på 14. pladsen mens teamkammeraten er P17.

Vettel kører ikke mange omgange, før han ikke får bremset og kører et smut af banen. Der er ikke nogen barriere, så det går ikke skidt for sig. Vettel ender på 12. pladsen, mens Stroll igen har trukket det længste strå og er to pladser foran Vettel.

Latifi har problemer med sine selern, de genererer ham, og sidder ikke ordentligt. Derfor smutter canadieren i pit. Latifi brokker sig over AlphaTauri, som ligger og skifter side ned af banen, hvilket gør det svært at køre forbi.
Latifi ender bagerst i den her session, men Alex Albon ender P16.

Sessionsresultat

Bemærk! Det angivne dæk viser hvilken compound som køreren har sat den pågældende tid på.

P. Kører Team Dæk Tid Forskel Omg
1. Carlos Sainz Jr. Ferrari
S
1:42.587 + 0.000 22
2. Charles Leclerc Ferrari
S
1:42.795 + 0.208 13
3. George Russell Mercedes AMG
S
1:42.911 + 0.324 25
4. Max Verstappen Red Bull Racing
S
1:42.926 + 0.339 7
5. Lewis Hamilton Mercedes AMG
S
1:43.182 + 0.595 21
6. Esteban Ocon Alpine F1
S
1:43.412 + 0.825 22
8. Fernando Alonso Alpine F1
S
1:43.520 + 0.933 22
9. Sergio Perez Red Bull Racing
S
1:43.906 + 1.319 12
10. Lance Stroll Aston Martin F1 Team
S
1:43.982 + 1.395 20
11. Lando Norris McLaren
S
1:44.013 + 1.426 15
12. Sebastian Vettel Aston Martin F1 Team
S
1:44.249 + 1.662 23
13. Kevin Magnussen Haas F1 Team
S
1:44.422 + 1.835 21
14. Pierre Gasly Scuderia AlphaTauri
S
1:44.469 + 1.882 21
16. Alexander Albon Williams
S
1:45.144 + 2.557 24
17. Yuki Tsunoda Scuderia AlphaTauri
M
1:45.211 + 2.624 11
18. Daniel Ricciardo McLaren
S
1:45.447 + 2.860 17
19. Mick Schumacher Haas F1 Team
S
1:45.623 + 3.036 22
20. Nicholas Latifi Williams
S
1:46.553 + 3.966 24
Pirelli dæktyper:
W
= Regnvejrsdæk ("Wet")
I
= Regnvejrsdæk til let regn ("Intermediate")
H
= Hard dæk
M
= Medium dæk
S
= Soft dæk


Hvis dækket ikke er farvet, så betyder den angivne cirkel følgende:
P
= Pirelli (1950 - nu)
G
= Goodyear (1964 - 1998)
M
= Michelin (1978 - 2006, ikke alle år)
B
= Bridgestone (1997 - 2010)

OM SKRIBENTEN

Nicki fra BMF1 Nicki har været en del af BMF1 siden 2018, og han er en stor bilnørd, som altid har været fan af motorsport.

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Singapores GP: 1. frie træning Singapores GP - Kvalifikationen: Leclerc på pole »