Italiens GP: 1. Frie træning - Dobbelt Ferrari-top

Første frie træning er kørt i Italien og træningen forløb uden større dramatik. Ferrari har underspillet deres egne chancer i forhold til Red bull men det er Leclerc foran Sainz der var hurtigst.

Italiens Grand Prix 2022 . Copyright Ferrari

Af: Nicolai Ascanius (nj@bmf1.dk) d. 9/9 2022 klokken 15:09

Det var lettere overskyet og banetemperaturen var 33,7 grader da træningen startede. I dagene op til weekenden har det regnet om natten men været tørt og varmt i dagtimerne.

Vejrudsigten for resten af weekenden siger tørt og op til 28 grader.

Fra start var det størstedelen af feltet der kørte ud. De Vries havde fået monteret en masse aero måleudstyr på sin racer. Næsten alle teams har en særlig lav-downforce pakke med til Monza og det kan være denne der skal tages nogle målinger på. De Vries kørte kun en enkelt omgang inden han igen holdt i garagen.

To afløsere

De to gode venner, Sebastian Vettel og Mick Schumacher, har begge lånt deres racer ud i første frie træning. Mick Schumacher gør plads til den lokale helt, Antonio Giovinazzi, mens Vettel har givet nøglerne til sin racer, til hollandske Nyck De Vries.

Italiens Grand Prix 2022. Sebastian Vettel med overskægItaliens Grand Prix 2022. Sebastian Vettel med overskæg
Copyright Autodromo Nazionale Monza


Red Bull igen med DRS problemer

Vi har tidligere set Red Bull have problemer med den mekanisme der skal åbne DRS-systemet på bagvingen. Igen i denne træning ser vi Perez komme ned af langsiden med en defekt DRS bagvinge.

Perez må derfor tilbage i garagen mens holdkammeraten, Verstappen, sætter hurtigste tid af alle.

Topfart-konkurrencen

En høj topfart er en af hoved-elementerne til en stærk omgangstid på Monza. Fra tidligere løb har vi set at Red Bull er hurtige på langsiderne.

Haas-teamet har ikke haft råd til at designe et speciel bagvinge til denne weekend, som de fleste andre teams har. Dette ses på tiderne, hvor Haas ligger næsten bagerst på 17. og 18. pladsen. Kun De Vries og Latifi var langsommere.

Udvalgte tophastigheder for enden af start/mål langsiden:

  • Tsunoda: 335 km/t
  • Alonso: 332 km/t
  • Russell: 330 km/t
  • Norris: 312 km/t

Halvvejs

Efter 25 minutters kørsel var der en kort pause og herefter kom kørerne ud igen, de fleste med soft dæk, og satte hurtige tider. I den første runde af hurtige omgange, er det Leclerc der er hurtigste mand, foran Verstappen og Russell. Verstappen var på en hurtig omgang men blev blokeret af Lando Norris i tredje sektor, så Red Bull raceren har mere i sig.

Afslutning med long runs

Med 10 minutter tilbage er der flere kørere i gang med et long run på enten medium eller hard-dækket. I toppen af tidstabellen ligger to gange Ferrari og derefter to gange Mercedes. Verstappen kører ud til sidst og tager et par hurtige omgange men uden at forbedre sig.

Imens arbejder Red Bull mekanikerne stadig på Perez's bagvinge. Perez når at komme ud med kun et par minutter tilbage men han har ikke fået kørt de omgange der var planlagt.

Slutresultatet bliver dobbelt Ferrari, foran begge Mercedes racere og derefter Verstappen.

Sessionsresultat

Bemærk! Det angivne dæk viser hvilken compound som køreren har sat den pågældende tid på.

P. Kører Team Dæk Tid Forskel Omg
1. Charles Leclerc Ferrari
S
1:22.410 + 0.000 24
2. Carlos Sainz Jr. Ferrari
S
1:22.487 + 0.077 22
5. Max Verstappen Red Bull Racing
S
1:22.840 + 0.430 26
6. Esteban Ocon Alpine F1
S
1:23.075 + 0.665 27
7. Fernando Alonso Alpine F1
S
1:23.099 + 0.689 25
8. Yuki Tsunoda Scuderia AlphaTauri
S
1:23.260 + 0.850 25
9. Valtteri Bottas Alfa Romeo Racing
S
1:23.394 + 0.984 26
10. Daniel Ricciardo McLaren
S
1:23.511 + 1.101 25
12. Guanyu Zhou Alfa Romeo Racing
S
1:23.570 + 1.160 27
13. Pierre Gasly Scuderia AlphaTauri
S
1:23.640 + 1.230 26
14. Sergio Perez Red Bull Racing
S
1:23.661 + 1.251 20
15. Lance Stroll Aston Martin F1 Team
S
1:23.688 + 1.278 27
16. Lando Norris McLaren
S
1:23.856 + 1.446 26
17. Kevin Magnussen Haas F1 Team
S
1:24.006 + 1.596 23
18. Antonio Giovinazzi Haas F1 Team
S
1:24.317 + 1.907 24
19. Nyck de Vries Aston Martin F1 Team
S
1:24.731 + 2.321 22
Pirelli dæktyper:
W
= Regnvejrsdæk ("Wet")
I
= Regnvejrsdæk til let regn ("Intermediate")
H
= Hard dæk
M
= Medium dæk
S
= Soft dæk


Hvis dækket ikke er farvet, så betyder den angivne cirkel følgende:
P
= Pirelli (1950 - nu)
G
= Goodyear (1964 - 1998)
M
= Michelin (1978 - 2006, ikke alle år)
B
= Bridgestone (1997 - 2010)

OM SKRIBENTEN

Nicolai fra BMF1 Nicolai grundlagde Bil Magasinets Formel 1 side sammen med Allan og har en række Formel 1 web-projekter bag sig. Udover al teknikken, har Nicolai skrevet om Formel 1 siden 1997.

RELATEREDE NYHEDER

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Ingen speciel aeropakke til Kevin Italiens GP: 2. frie træning - Sainz hurtigst »