-->

Singapores GP: 3. frie træning - Leclerc langt foran Vettel

Tredje frie træning til Singapores Grand Prix er netop overstået. Det blev en begivenhedsrig affære, hvor alle teams foretog de sidste finjusteringer, inden det går løs med kvalifikationen senere idag.

Singapores Grand Prix 2019 . Copyright Red Bull Contentpool

Af: Nicki Skaaning (ns@bmf1.dk) d. 21/9 2019 klokken 14:09

Formel 1-karavanen har netop overstået tredje frie træning i Singapore.

Smalle gader, barrierer helt tæt på racerbanen, og fantastiske omgivelser, sikrer at træningen i Singapore altid er et spændende syn for tv-seerne.

Med 31 grader i luften, 40 grader på banen, og en solfrie himmel, var der lagt op til en varm session i cockpittet.

Den netop overståede træning er også en af de første gange i weekenden, at holdene for åbner lidt mere op for motorerne.

Formålet med tredje frie træning er at foretage de sidste finjusteringer på raceren, inden det går løs med kvalifikation og løb.

Det skyldes, at når kvalifikationen er overstået, så ryger bilerne i Parc Fermé. Det betyder at der ikke må foretages justeringer på bilerne.

Haas-racerne har desværre ikke imponeret fansene indtil videre. I anden frie træning sluttede de helt nede som nummer 17 og 19. Det fik dem ikke til at tabe modet, da Kevin Magnussen var første mand på banen under P3.

Begge kørere fik ødelagt deres første forsøg på deres sidste sæt dæk grundet trafik. Derfor er deres placeringer som 17’er og 18’er, med danskeren i front, ikke det helt retvisende billede.

Men derfor ser det ikke særlig lovende ud for det amerikanske team.

Oppe i front er der ikke noget særligt nyt. De tre tophold dominerer stadigvæk feltet, og det ser meget svært ud for midterfeltet at nærme sig.

Røgskyer fra Daniil Kvyats racer sendte russeren i pit efter 20 min. Bilen blev skubbet i pit med brandslukkerne stående standby, hvorefter motorcoveret blev skruet af med det samme for at finde årsagen.

Singapores Grand Prix 2019. Mercedes fredagSingapores Grand Prix 2019. Mercedes fredag
Copyright Mercedes AMG


Perez lå i første halvdel oppe i den sjove ende af feltet, hvor han forsøgte at finde bilens grænser. Det resultererede i, at dækket “kyssede” væggen da han forsøgte at forbedre sin omgang, og tvang ham i pit med en smadret fælg.

En episode der frembragte en ‘Virtual Safety Car’, og senere hen et rødt flag, da rester fra fælgen lå på banen. Det gør man, da der er risiko for at vragresterne skærer de andre køreres dæk op.

Dagens helt store overraskelser viste sig dog at være Lance Stroll og George Russell.

Lance Stroll formåede - for en sjælden gangs skyld - at slutte foran Sergio Perez. Stroll sluttede som nr. 11, næsten 8/10 sek. foran Perez. Det er 99,9% helt sikkert ikke det retvisende billede imellem de to, men det giver da nogle smil hos ejeren, at sønnike gav den gas idag.

George Russell overraskede hele feltet, da han formåede at køre teamet væk fra de bagerste pladser på ren og skær hurtighed. Endnu mere interessant var det, at begge Williams ikke sluttede bagerst.

Forklaringen ligger dog i, at Daniil Kvyats “røgmaskine” ikke var istand til at sætte en konkurrencedygtig tid. Derfor endte Kubica ikke helt bagerst.

Charles Leclerc virker nærmest umenneskelig hurtig i Singapore, og slutter også sessionen øverst i tabellen. Teamkammeraten må tage sig til takke med tredjepladsen 6/10 sek. bagude.

Singapores Grand Prix 2019. Ferrari fredag. Charles Leclerc i pitSingapores Grand Prix 2019. Ferrari fredag. Charles Leclerc i pit
Copyright Ferrari


I de seneste 10 sæsoner har Red Bull formået at kvalificere sig i top 3, så mon ikke også det lykkedes for dem 11. gang i træk.

Det skyldes, at Singapore er en høj-downforce bane, og at Red Bull-raceren er kendt for at køre med aerodynamisk fantastiske biler.

Ikke en ideel træning for Max Verstappen som slutter sekser, men flot kørt af teamkammeraten som slutter foran som femmer.

Selv om man er femdobbelt verdensmester, har gennemført samtlige omgange i sæsonen, og scoret point i alle løb. Så kan man stadigvæk lave fejl. Derfor så man også, at Lewis Hamilton lavede en pirouette i sin Mercedes-racer i svinget efter pit-udkørslen.

Alligevel formåede han at køre sig ind på andenpladsen, næsten 5/10 sek. foran Valtteri Bottas på fjerdepladsen.

McLaren-drengene kunne fortsætte de gode takter i kampen om at være best-of-the-rest, med Sainz i front af de to.

4/10 sek længere tilbage lå de to Renault-racere, med en overraskende placering med Hülkenberg i front foran Ricciardo. Måske er det gået op for tyskeren, at han snart står uden F1-sæde.

Ikke helt overraskende så slutter Alfa Romeo Racing, med Kimi Räikkönen i front af de to, på 13. pladsen. Hele tre placeringer foran Ferrari-junior Giovinazzi.

Sessionsresultat

Bemærk! Det angivne dæk viser hvilken compound som køreren har sat den pågældende tid på.

P. Kører Team Dæk Tid Forskel Omg
1. Charles Leclerc Ferrari
S
1:38.192 + 0.000 15
2. Lewis Hamilton Mercedes AMG
S
1:38.399 + 0.207 15
3. Sebastian Vettel Ferrari
S
1:38.811 + 0.619 13
4. Valtteri Bottas Mercedes AMG
S
1:38.885 + 0.693 16
5. Alexander Albon Red Bull
S
1:39.258 + 1.066 14
6. Max Verstappen Red Bull
S
1:39.366 + 1.174 9
7. Carlos Sainz Jr. McLaren
S
1:39.507 + 1.315 14
8. Lando Norris McLaren
S
1:39.709 + 1.517 13
9. Nico Hülkenberg Renault F1
S
1:40.118 + 1.926 15
10. Daniel Ricciardo Renault F1
S
1:40.153 + 1.961 12
11. Lance Stroll Racing Point F1 Team
P
1:40.209 + 2.017 11
12. Pierre Gasly Scuderia Toro Rosso
P
1:40.339 + 2.147 15
13. Kimi Räikkönen Alfa Romeo Racing
P
1:40.953 + 2.761 16
14. Sergio Perez Racing Point F1 Team
P
1:40.985 + 2.793 4
15. George Russell Williams
P
1:41.156 + 2.964 13
16. Antonio Giovinazzi Alfa Romeo Racing
P
1:41.169 + 2.977 14
17. Kevin Magnussen Haas F1 Team
P
1:41.494 + 3.302 12
18. Romain Grosjean Haas F1 Team
P
1:41.542 + 3.350 12
19. Robert Kubica Williams
P
1:41.954 + 3.762 13
20. Daniil Kvyat Scuderia Toro Rosso
P
0:00.000 + 0.00-192 3
Pirelli dæktyper i 2019:
W
= Regnvejrsdæk ("Wet")
I
= Regnvejrsdæk til let regn ("Intermediate")
H
= Hard dæk
M
= Medium dæk
S
= Soft dæk


Hvis dækket ikke er farvet, så betyder den angivne cirkel følgende:
P
= Pirelli (1950 - nu)
G
= Goodyear (1964 - 1998)
M
= Michelin (1978 - 2006, ikke alle år)
B
= Bridgestone (1997 - 2010)
Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Reprimande til Perez efter blok over Magnussen Singapores GP: Kvalifikationen LIVE - Leclerc på p »