Monacos GP: Løbet LIVE

Det er tid til at vi skal overvære endnu et Formel 1 løb. Årets 6. som bliver afviklet på den snævre klassiske bybane i Monaco. Kevin Magnussen starter fremme som nummer 5.

Løbet LIVE. . Copyright Bil Magasinet BMF1

Af: Allan (arh@bmf1.dk) d. 26/5 2019 klokken 14:05

Vi kan lige så godt tage den med det samme. Der er et enormt pres på Kevin Magnussen, der har sikret sig selv og HAAS den bedste startplacering i Monaco, med P5, på den bane, hvor det er vigtigere end nogen andre steder, at kvalificere sig godt.

Lewis Hamilton sikrede sig pole, efter en helte-indsats hvor han flere gange havde Mercedesen på eller ude over kanten.
Når man er så dygtig som Hamilton, tilsmiler heldet også en, hvilket det også gjorde da han var millimeter fra at sætte bilen i autoværnet i sidste sving, på hans hurtigste omgang.

Vedsiden af Hamilton har vi Valteri Bottas i den anden Mercedes. Bottas havde ellers styr på det hele, men måtte se sig slået af holdkammerarten.

Verstappen aterter som nummer 3, lige foran Sebastian Vettel og altså også Kevin Magnussen.

Starten er yderst vigtig og her er der meget der kan gå galt. Et snævert første sving, kan være stopklods for meget, men vi håber naturligvis, at alle kommer godt igennem.

Seneste opdatering omkring vejret, er at der er varsel om byger omkring klokken 16, så omkring halvvejs inde i løbet.

Kommer regnen, vil løbet blive åbnet helt op igen.

Formel 1 feltet har linet bilerne op på startgridden, med den smukke Rich Energy HAAS racer, holdende på P5.

Med 16 minutter til løbsstart, blev der holdt et minuts stilhed til at ære Niki Laudas minde.
Alle kørere har også en rød Niki Cap på, som også mange af personalet omkring Formel 1, der render rundt på gridden.

National melodien er spillet og kørerne er på vej i deres biler.

Radio melding til Bottas, melder om let regn om 15 minutter. Der er 5 minutter til løbsstart.

Opvarmningsomgangen er skudt igang. Alle har fået gang i deres racere og kører nu rundt på bybanen, med stor fokus på at få varmet dækkene helt rigtigt op.

Samtidig er der en melding fra Racecontrol, at der er 90% chance for regn.

Starten Bilerne er linet op og klar til start.
Lamperne tændes og nu slukker de.

Lewis Hamilton skyder frem fra P1 og holder Bottas bag sig.
Ricciardo går forbi Kevin i starten, men ellers en ren fri start.

Første omgang Hamilton foran Bottas, Verstappem Vettel, Ricciardo, Magnussen, Gasly, Sainz, Kvyat og Albon.

Grosjean er på P12, med Leclerc lige efter ham.

Der er et stort hul fra Vettel til Ricciardo. Magnussen presser Ricciardo hårdt.

Omgang 5/78 Mercedeserne trækker fra i front. Bottas er hurtigst, men slet ikke hurtig nok til at presse Hamilton.

Leclerc presser Grosjean hårdt, men bliver afvist hårdt af HAAS køreren.

Leclerc presser og presser.

Magnussen presser Ricciardo. Han er klart hurtigere end australieren, men det er nærmest umuligt at overhale her. Og Ricciardo er en af de bedste til at bremse sent, så det ligner en nærmest umulig opgave.

Det bedste der kan ske for Kevin er, at Ricciardo bliver nød til at pitte tidligere end ham, så han kan sætte nogle hurtige omgange, uden Renault stopklodsen foran sig.

Leclerc overhaler Grosjean og han forsøger sig lige efter på Hülkenberg men de kollidere.

Leclerc punkterede og er nede bagerst.

Safty Car som følge af Leclercs punktering og efterfølgende spredning af carbon.

Hamilton, Bottas, Verstappen og Vettel pitter.

Hamilton kommer hurtigt ud, men Red Bull er utroligt hurtige og Verstappen er ude før Bottas.

Lige nu er det så Hamilotn i front, foran Verstappen og Bottas.

Magnussen pittede også, sammen med Ricciardo. Ricciardo holder desværre fast i sin placering.

Omgang 13/78 Bottas pitter igen, hvilket sender Vettel op som nummer 3.
Melding til Leclerc går på, at han har beskadiget sin bund, men at han kan kører videre.

Grønt flag Løbet er frit igen.

Hamilton holder fronten fint, mens Verstappen og Vettel også er fint med. .

Nyt uheld Giovinazzi rammer Russell og sender ham rundt, så han spærre det hele.
De kommer videre, selvom det skabte et kæmpe hul.

Magnussen har mere end 10 sekunders hiul bagud, mens han stadig presser Ricciardo maksimalt.

Omgang 18/78 Der er melding om, at det undersøges om Verstappen kom urent ud fra sit pitstop. Det kan sende Vettel op på P2.

Leclerc ude Ferrarien var for beskadiget.

Ricciardo er for langsom. Bilerne bag ham og Magnussen er ved at lukke hullet.

Vettel er konstant hurtigere end Verstappen. Men der er ikke plads forbi.

Omgang 22/78 Hamilton bekrymet over sit dækvalg. Han er på Medium, mens de andre omkring ham er på Hard. Samtidig er Ricciardo og Magnussen låst fast i trafik.

Straf til Verstappen. 5 sekunder stop and go til Verstappen.

Varsel til Hamilton om, at der kan komme let regn om 5 minutter.

Omgang 25/78 Lando Norris kører fortsat meget langsomt. Det er et problem for Kevin, der er bag ham som følge af deres pitstop.

Verstappen opfordres til at angribe Hamilton, så han kan trække de 5 sekunder fra, som han har ventende som straf.

Omgang 28/78 Gasly pitter og kommer ud uden at tabe tid. Der er samtidig melding om let regn.

Verstappen presser hårdt på Hamilton. Men der er bare ikke plads til at overhale.

Grosjean, der endnu ikke har haft sit pitstop, er oppe som nummer 8.

Omgang 31/78 Sainz pitter fra P8 og kommer tilbage på P9.

Kvyat pitter fra P7 og kommer ud på P9.

Hurtigste omgang til Sainz. Efter han fik nye dæk på. Feltet bliver lidt mere samlet igen.

Grosjean er oppe som nummer 6. Blot 2 sekunder efter Albon. Noget tyder på, at Haas tog den forkerte beslutning med Kevins stop.

Hamilton tvivler på at hans dæk kan holde til mål. Men pitten beroliger ham.

Räikkönen og Stroll rammer hinanden, efter Stroll lavede en bremsefejl ind i hårnålen, hvilket fik Kimi til at gå på siden af ham, hvorefter han kørte ud i ham. Ringe kørsel af Stroll igen.

Omgang 41/78 Albon og Stroll pitter. Albon pittede fra P9 og kom ud på P9. Stroll er nede på P18.

Hamilton er stadig bekymret for sine dæk. Det ved Verstappen, der øger presset.

Vettel og Bottas holder sig lidt på afstand, nok mest i tilfælde af at de to forreste kollidere.

Omgang 45/78 De to Toro Rosso racere er nu helt oppe bag Sainz i McLaren på P7.
Gioninazzi pitter sin Alfa Romeo.

Perez overhaler Kevin, men bliver afvist. Det så ikke lovligt ud fra Kevins side.

Omgang 47/78 Raikkönen pitter. Det er godt nyt for Kevin, der nu er på P12.

Norris pitter og kommer ud, lige foran Magnussen. Det er skidt for Magnussen.

Omgang 50/78 Hamilton melder tilbage at han har problemer. Det er hans højre fordæk den er gal med og han tror ikke på, at han kan holde den kørende til mål.

Grosjean pitter fra P5 og kommer ud på P9, foran Ricciardo, der har fået Norris ind mellem ham og Magnussen.
Skidt strategi omkring Magnussen.

I front presser Verstappen fortsat Hamilton, der er mere og mere panisk i sine tilbagemeldinger. Spændende om han kan holde til mål.

Omgang 58/78 Vettel lukker nu hullet op til Verstappen, der fortsat presser Hamilton maksimalt.

Når man ser på deres dæk, er det helt klart Vettel der ser bedst ud.

Hamilton vil gerne i pit, men de holder den fortsat lukket.
Hamilton er nu inde og kørere forsvars linjer i svingene.

Omgang 62/78 Bevægelse i Mercedes Garagen. Gør de klar til et stop?

Gasly pitter og kommer ud på soft. Han er klar til at gå efter banerekorden.

Det er tydeligt at Hamilton er udfordret. Han kører meget brede sving, men Verstappen kan bare ikke finde vej forbi britten.

Verstappen rykker op på siden af Hamilton i hårnålen, men han kan ikke finde vej forbi.

10 omgange til mål Gasly har sat hurtigste omgang fra P5. Grosjean holder P9, mens Magnussen roder rundt nede som nummer 12.

Radiomelding til Verstappen går på, at han har benzin nok til at kunne sætte Honda motoren i Mode 7, som giver ham alt hvad den kan, helt til mål.

Magnussen holder afstanden til Hamilton.

Verstappen tæt på at tabe sin bil, men holder den og er i angreb igen.

Tidsstraf til Grosjean for at overskride udkørselslinjen ved pitudkørslen. Det får ingen betydning da han har 13 sekunder ned til Ricciardo.

Verstappen er meget tæt på Hamilton, men han kan ikke komme forbi.

2 omgange til mål Verstappen prøver sig på Hamilton og de rammer hinanden.
Begge holder deres placering.

Sidste omgang Hamilton holder sin placering, samtidig med at der er en melding om, at hendelsen med Verstappen er under undersøgelse.

Hamilton tager det ternede flag. Vettel kommer over stregen som nummer to, men får ikke P2. Vettel bliver nummer 2 og Bottas nummer 3.

Grosjean kørte for langsomt til sidst, så Ricciardo kommer forbi ham, hvilket betyder at han slutter på P10.

Magnussen slutter meget skuffende som nummer 12.

Sessionsresultat

Bemærk! Det angivne dæk viser hvilken compound som køreren har kørt med.

P. Kører Team Dæk Tid Stop Point
1. Lewis Hamilton Mercedes AMG
S
M
1T43:28.437 1 25
2. Sebastian Vettel Ferrari
S
H
1T43:31.039 1 18
3. Valtteri Bottas Mercedes AMG
S
M
H
1T43:31.599 2 15
4. Max Verstappen Red Bull Racing
S
H
1T43:33.974 1 12
5. Pierre Gasly Red Bull Racing
S
M
S
1T43:38.383 2 11
6. Carlos Sainz Jr. McLaren
S
M
1T44:21.891 1 8
9. Daniel Ricciardo Renault F1 Team
S
M
1T44:29.331 1 2
10. Romain Grosjean Haas F1 Team
S
M
1T44:29.471 1 1
11. Lando Norris McLaren
M
S
1T44:35.238 1 0
12. Kevin Magnussen Haas F1 Team
S
M
77 omg. 1 0
13. Sergio Perez BWT Racing Point
M
H
77 omg. 1 0
14. Nico Hülkenberg Renault F1 Team
M
H
77 omg. 1 0
15. George Russell Williams
M
H
77 omg. 1 0
16. Lance Stroll BWT Racing Point
M
H
77 omg. 1 0
17. Kimi Räikkönen Alfa Romeo Racing
S
M
77 omg. 1 0
18. Robert Kubica Williams
M
H
77 omg. 1 0
19. Antonio Giovinazzi Alfa Romeo Racing
S
M
76 omg. 1 0
DNF / Ikke-fuldførte
20. Charles Leclerc Ferrari
M
H
S
16 omg. 2 0
Pirelli dæktyper i 2020:
W
= Regnvejrsdæk ("Wet")
I
= Regnvejrsdæk til let regn ("Intermediate")
H
= Hard dæk
M
= Medium dæk
S
= Soft dæk


Hvis dækket ikke er farvet, så betyder den angivne cirkel følgende:
P
= Pirelli (1950 - nu)
G
= Goodyear (1964 - 1998)
M
= Michelin (1978 - 2006, ikke alle år)
B
= Bridgestone (1997 - 2010)

OM SKRIBENTEN

Allan fra BMF1 Allan er en af grundlæggerne af Bil Magasinets Formel 1 side og er en af de mest erfarne Formel 1 skribenter i Danmark.

RELATEREDE NYHEDER

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Glimmer & Tom K. i Monaco Derfor gik det galt for Kevin. »