Australiens GP: 2. frie træning

Formel 1-feltet er taget til Australien, hvor sæsonens tredje Formel 1-weekend venter forude. Anden frie træning er overstået, her er højdepunkterne derfra.

Australiens Grand Prix 2022 . Copyright McLaren

Af: Nicki Skaaning (ns@bmf1.dk) d. 22/3 2024 klokken 18:03

Formel 1-feltet er i Australien, og her venter en begivenhedsrig weekend for karavanen.

Banen denne weekend er med sine 5,278 km, 14 sving og fire DRS-zoner en populær destination for kørerne og fansene.

De tre blødeste compounds er gjort
tilgængelige den her weekend, nemlig de bløde C5, medium C4 og hårde C3-dæk. Der er hhv. to sæt hard, tre sæt medium og otte sæt soft.

Traditionen tro i Australien så skinner solen og himlen er blå, og der er 20 grader i luften og 37grader på asfalten, så det er lidt varmere end i den første frie træning.

Der var en del afkørsler i slutningen af den første frie træning, hvilket med stor sandsynlighed skyldes, at vinden har taget til. Formel 1-biler er meget vindfølsomme. Det blæser meget den her session, så det bliver interessant, om det også skaber drama for kørerne i anden træning.

Bottas og Perez starter hårdt ud med at duellere, hvilket skyldes, at Perez gerne vil være forrest. Perez går også direkte igang med at sætte en tid. Han er første mand til at sætte en tid.

Igen den her session er der heftig aktivitet fra start af. Hele 14 kørere er ude på asfalten indenfor de første tre min. Igen er det også mediumdækket, der er det mest populære fra start. Faktisk er alle på det.

Anden frie træning adskiller sig også fra de andre sessioner, da der primært fokuseres på de såkaldte long runs. Derfor er det også først her, man ser en reel dæksammenligning.

Sargeant får en snurretur og pitfolkene gør sig klar. Han ramte gruset med venstre baghjul. Dermed mistede raceren greb og skred ud.
Han ødelægger dog ikke bilen.

Banen er ikke specielt hård ved dækkene. Kevin laver faktisk en dobbeltopvarmer, da han skal køre sit forsøg. Han får dog ikke en god omgang, han kører for langt i sving 10, hvilket virker til at være en hyppig lokation for sightseeing for kørerne den her weekend. Kevin virker dog til at slippe heldigere end de andre kørere, der kørte af der tidligere.

Russell får en afkørsel i sving 1, så han kører i græsset med Mercedes-raceren. Hamilton kører af i sving 10 endnu engang. Det koster kulfiberdele fra den stakkels bil.

Albon kommer slet ikke ud i den her session. Bilen blev smadret under første træning, og de har end ikke prøvet at bygge bilen klar.

Sargeant forsøger at overhale en Haas ad langsiden, men Haasen bakker ikke af. Derfor kører Williams i græsset.

Ferrari-drengene slutter i front på 1. og 3. pladsen, med Charles Leclerc i front af de to. Verstappen sniger ind på andenpladsen.
Overraskende er det, at Stroll er på fjerdepladsen og Alonso på femtepladsen.

Sessionsresultat

Bemærk! Det angivne dæk viser hvilken compound som køreren har sat den pågældende tid på.

P. Kører Team Dæk Tid Forskel Omg
1. Charles Leclerc Ferrari
P
1:17.277 + 0.000 26
2. Max Verstappen Red Bull Racing
P
1:17.658 + 0.381 21
3. Carlos Sainz Jr. Ferrari
P
1:17.707 + 0.430 25
4. Lance Stroll Aston Martin F1 Team
P
1:17.822 + 0.545 29
5. Fernando Alonso Aston Martin F1 Team
P
1:17.912 + 0.635 31
6. George Russell Mercedes AMG
P
1:17.951 + 0.674 24
7. Oscar Piastri McLaren
P
1:18.077 + 0.800 29
8. Sergio Perez Red Bull Racing
P
1:18.090 + 0.813 33
9. Lando Norris McLaren
P
1:18.155 + 0.878 23
10. Yuki Tsunoda RB F1 Team
P
1:18.188 + 0.911 27
11. Guanyu Zhou Stake F1 Team
P
1:18.421 + 1.144 32
12. Daniel Ricciardo RB F1 Team
P
1:18.534 + 1.257 30
13. Logan Sargeant Williams
P
1:18.578 + 1.301 23
14. Valtteri Bottas Stake F1 Team
P
1:18.585 + 1.308 32
15. Pierre Gasly Alpine F1
P
1:18.691 + 1.414 33
16. Nico Hülkenberg Haas F1 Team
P
1:18.702 + 1.425 28
17. Esteban Ocon Alpine F1
P
1:18.705 + 1.428 32
18. Lewis Hamilton Mercedes AMG
P
1:18.834 + 1.557 23
19. Kevin Magnussen Haas F1 Team
P
1:19.275 + 1.998 31
Pirelli dæktyper:
W
= Regnvejrsdæk ("Wet")
I
= Regnvejrsdæk til let regn ("Intermediate")
H
= Hard dæk
M
= Medium dæk
S
= Soft dæk


Hvis dækket ikke er farvet, så betyder den angivne cirkel følgende:
P
= Pirelli (1950 - nu)
G
= Goodyear (1964 - 1998)
M
= Michelin (1978 - 2006, ikke alle år)
B
= Bridgestone (1997 - 2010)

OM SKRIBENTEN

Nicki fra BMF1 Nicki har været en del af BMF1 siden 2018, og han er en stor bilnørd, som altid har været fan af motorsport.

RELATEREDE NYHEDER

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Australiens GP: 1. frie træning Australiens Grand Prix. Løbsresumé: Sainz vinder »