Komatsu: Beskyldninger mod Magnussen er 'bullshit'

Efter nogles opfattelse sad Kevin Magnussen i Jeddah i historiens bredeste Formel 1-racer, og danskerens forsvar af Hülkenbergs pointgivende plads blev af en teamchef derfor kaldt 'usportslig'. 'Bullshit' siger Haas-chefen.

Haas Saudi Arabien . Copyright MoneyGram Haas F1 Team

Af: Peter Hartig (pha@bmf1.dk) d. 21/3 2024 klokken 17:03

Kevin Magnussen sluttede Saudi Arabiens Grand Prix på tolvtepladsen, hvorimod han hentede en flot P3 i F1's afstemning om Driver of the Day.

Årsagen til den fine placering i det uofficielle afstemningsmesterskab skyldes Magnussens sammenbidte forsvar af Haas-teamets muligheder for at score point ved hjælp af teamkammeraten Nico Hülkenbergs P10.

Den præstation har der været talt en del om siden. Således har Alex Albon kaldt den "fræk" (dog sagt med respekt) hvorimod RB F1's teamchef Laurent Mekies kaldte forsvaret for "usportslig".

Haas i 2024 pre-season test med ny teamchef, Ayao KomatsuHaas i 2024 pre-season test med ny teamchef, Ayao Komatsu
Copyright Haas F1


I et interview op til Australiens Grand Prix den kommende weekend afviser Haas' teamchef Ayao Komatsu pure, at danskerens kørsel var usportslig, men erkender dog, at Magnussen burde have givet en position tilbage til Yuki Tsunoda efter overhaling af denne uden for banen.

"Jeg accepterer kritik," sagde Ayao Komatsu, da han blev spurgt om situationen af Motorsport.com.

"Sagen er bare, at vi som team ikke vidste, at Kevin overhalede Tsunoda ved at køre af banen. Vi vidste det bare ikke det tidspunkt."

"Så den kritik accepterer jeg fuldt ud. Som team burde vi have vidst det med det samme. Og så skulle Kevin selv have givet positionen tilbage... vi skulle have instrueret Kevin om at give positionen tilbage med det samme. Havde vi gjort det, ville vi alligevel have overhalet Tsunoda, for vi havde farten."

Kevin Magnussen i Saudi Arabien.Kevin Magnussen i Saudi Arabien.
Copyright MoneyGram Haas F1 Team


Komatsu oplyste, at teamet for nærværende, i modsætning til de større konkurrenter, ganske enkelt ikke har kapaciteten til at monitorere begge biler overalt på banen. Det vil man imidlertid nu vil ændre på til fremtidige løb.

Teamchefen fastholdt dog, at Magnussen var i sin gode ret til at bremse feltet op for at hjælpe Hülkenberg i pointene.

"På det tidspunkt havde vi allerede en 10-sekunders straf," sagde han. "Så snart vi viste, at vi havde fået en 10-sekunders straf (påkørslen af Albon, red.), var Kevin ude med hensyn til at kæmpe om point, ikke?"

“Derfor bakkede han (Magnussen, red.) og alle op for at få Nico til at score et point. Og den strategi undskylder jeg ikke for."

“Med hensyn til at skabe et hul, er dette standard. Ikke standard, men det er det åbenlyse at gøre, for hvis du ikke gjorde det, så gør du ikke dit arbejde ordentligt. Det var indlysende, hvad vi skulle gøre. Den eneste chance, vi havde, var med Nico."

"Så ethvert team ville have gjort det samme. Og hvis nogen siger 'nej, nej, det er usportsligt' - så er det komplet fuldstændig 'bullshit'," lød det fra Komatsu.

OM SKRIBENTEN

Peter fra BMF1 Peter har været en del af BMF1 næsten siden starten og er især kendt for sin faste serie af Kevin-interviews.

RELATEREDE NYHEDER

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Sainz tilbage på gridden Albon overtager Sargeants racer »