Mexicos GP: Kvalifikationen - Verstappen på pole

Mercedes er stærke i denne weekend, men Verstappen var bare stærkere til sidst. Haas viste gode takter og fik Kevin med i Q2.

Mexicos Grand Prix 2022 . Copyright Red Bull Contentpool

Af: Nicolai Ascanius (nj@bmf1.dk) d. 30/10 2022 klokken 10:10

Fredagens frie træninger var præget af Pirelli-testen, så det var uklart hvilket team der havde den hurtigste racer i den tynde luft i Mexico (Autodromo Hermanos Rodriguez ligger 2.285m over havets overflade, red.)

Ferrari så ud til at være stærkest i starten men i den tredje frie træning var det Mercedes der var hurtigst. Deres aero-pakke fungerer virkelig godt i denne weekend.

Q1 - Kevin videre

Kevin Magnussen lå sidst i 3. frie træning så teamet skiftede frontvinge, bagvinge og gulvet inden kvalifikationen. Noget må have virket, for Kevin får raceren videre til Q2. Mick Schumacher er tæt på, men får slettet sin tid der ellers var 7. hurtigst.

Desuden måtte begge Aston Martin racere og begge Williams racere forlade kvalifikationen efter Q1.

Kevin Magnussen i Mexico under kvalifikationenKevin Magnussen i Mexico under kvalifikationen
Copyright Haas F1


Q2 - meget, meget tæt

Det var kun få hundrededele der skilte pole hurtigste mand og 7-8. pladsen og banen blev hele tiden hurtigere under kvalifikationen.

Begge Alpha Taurier måtte også udgå og igen havde Gasly problemer med sine bremser - måske samme problem som kvalifikationen i USA. Kæmpe frustrationer over radioen fra begge Alpha Tauri kørere.

Kevin Magnussen har fem pladsers straf så det ender med at danskeren starter næst-bagerst i søndagens løb. Men raceren har tydeligvis potentiale til mere.

Mexicos Grand Prix 2022. Den vilde bane, Autodromo Hermanos RodriguezMexicos Grand Prix 2022. Den vilde bane, Autodromo Hermanos Rodriguez
Copyright Red Bull Contentpool


Q3 - Sensationen udeblev

Verstappen beviste med flere stærke omgange at han ikke var til at røre, selvom Mercedes gjorde alt hvad de kunne. Ferrari kunne ikke følge med, så kampen stod mellem begge Mercedes-kørere og Max Verstappen. Hjemmebane-helten, Sergio "Checo" Perez, kunne ikke få sin Red Bull racer op i toppen, men han starter alligevel P4.

Begge Alpine-racere kom også med i top 10. Fernando Alonso gjorde alt hvad han kunne for at vride fart ud af raceren, og det kostede en del fejl, så Alpine raceren kan mere end hvad vi har set. Lando Norris starter P8, lige foran begge Alpine racere, så han kommer under pres med det samme når starten går i løbet.

Det ender med pole position til Max Verstappen, foran George Russell og Lewis Hamilton.

Sessionsresultat

Bemærk! Det angivne dæk viser hvilken compound som køreren har sat den pågældende tid på.

P. Kører Team Dæk Tid Omg
1. Max Verstappen Red Bull Racing
S
1:17.775 16
2. George Russell Mercedes AMG
S
1:18.079 18
3. Lewis Hamilton Mercedes AMG
S
1:18.084 19
4. Sergio Perez Red Bull Racing
S
1:18.128 18
5. Carlos Sainz Jr. Ferrari
S
1:18.351 17
7. Charles Leclerc Ferrari
S
1:18.555 18
8. Lando Norris McLaren
S
1:18.721 19
9. Fernando Alonso Alpine F1
S
1:18.939 15
10. Esteban Ocon Alpine F1
S
1:19.010 18
Udelukket efter perioden
11. Daniel Ricciardo McLaren
S
1:19.325 14
13. Yuki Tsunoda Scuderia AlphaTauri
S
1:19.589 13
14. Pierre Gasly Scuderia AlphaTauri
S
1:19.672 15
15. Kevin Magnussen Haas F1 Team
S
1:19.833 17
16. Mick Schumacher Haas F1 Team
S
1:20.419 11
17. Sebastian Vettel Aston Martin F1 Team
S
1:20.419 10
18. Lance Stroll Aston Martin F1 Team
S
1:20.520 10
19. Alexander Albon Williams
S
1:20.859 10
20. Nicholas Latifi Williams
S
1:21.167 10
Pirelli dæktyper:
W
= Regnvejrsdæk ("Wet")
I
= Regnvejrsdæk til let regn ("Intermediate")
H
= Hard dæk
M
= Medium dæk
S
= Soft dæk


Hvis dækket ikke er farvet, så betyder den angivne cirkel følgende:
P
= Pirelli (1950 - nu)
G
= Goodyear (1964 - 1998)
M
= Michelin (1978 - 2006, ikke alle år)
B
= Bridgestone (1997 - 2010)

OM SKRIBENTEN

Nicolai fra BMF1 Nicolai grundlagde Bil Magasinets Formel 1 side sammen med Allan og har en række Formel 1 web-projekter bag sig. Udover al teknikken, har Nicolai skrevet om Formel 1 siden 1997.

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Mexicos GP: 2 frie træning Mexico's GP: Løbsresumé Endnu en sejr til Verstapp »