Af: Allan (arh@bmf1.dk) d. 5/10 2018 klokken 04:10
Det var en fugtig bane, der bød kørerne velkommen til Japan.
McLaren og Renault fik deres olie frem, hvilket især Lando Norris nok var glad for, da han havde fået lov til at låne Stoffel Vandoornes racer, for at få lidt mere Formel 1 erfaring, inden han i 2019 vil have denne racer på fuld tid.
Vi så flere kørere, der var ude og kører på banens kerbs, hvor der stod vand op fra, men det var Fernando Alonso, der efter 50 minutter, blev den første til at kører rigtigt af, da han var ude og ramme noget kunstgræs og en angiveligt meget våd kerb, hvilket sendte ham i gruset.
Alonso kunne dog selv grave sig ud af sandkassen og komme tilbage til pitten. Han var langsommeste mand på dette tidspunkt, hvilket måske fik ham til at forsøge lidt ekstra.
McLaren var dog igen at finde bagerst i feltet. Det virker som om, at de har indledt en konkurrence med Williams om hvem der er dårligste hold på gridden. En kamp Mclaren efterhånden ser ud til at vinde.
Toro Rosso, der med Honda motoren, er et af de hold der har flest fans på denne bane, startede dagen med at teste en 2019 hækspoiler, hvor på der var monteret meget store flowmålere. Spændende om de vil virke efter hensigten til næste år.
Dækvalget var i lang tid, ikke så åbenlyst. De bløde dæk så ikke ud til at virke, i den første times tid, da der simpelthen ikke var Formel 1 gummi nok i banen, men med en halv time igen, var der flere der kom ud med Super Soft, hvilket så ud til at virke.
Kampen om hvilke bil, der var bedst af resten, var tæt mellem Force India, HAAS og Sauber.
Ocon repræsenterede længe Force India på 7. pladsen, mens Grosjean var hurtigste HAAS mand og Leclerc hurtigste Sauber mand.
Men mens Force India og HAAS havde stor forskel mellem de to kørere, lå Saubers lige efter hinanden, adskilt med omkring en tiendedel sekund.
Perez var længe omkring 6 tiendedele langsommere end Ocon, mens Magnussen var omkring 5 tiendedele efter Grosjean.
Mod slutningen af den første træning, valgte man at lave løbs simulering, hvilket betød at der ikke blev forbedret tider.
Mercedes og især Lewis Hamilton, var i en klasse for sig selv. Hamilton sluttede næsten et halvt sekund hurtigere end Bottas, og op mod et sekund foran de to Ferrarier.
Hvis der skal være spænding om mesterskabet lidt endnu, skal Ferrari se at finde noget mere fart.
Red Bull havde Ricciardo med helt fremme som nummer 3, mens Verstappen ikke fik det til at hænge rigtigt sammen, da han sluttede efter de to Ferrarier som nummer 6.
Bemærk! Det angivne dæk viser hvilken compound som køreren har sat den pågældende tid på.
Pirelli dæktyper:
W
= Regnvejrsdæk ("Wet")
I
= Regnvejrsdæk til let regn ("Intermediate")
H
= Hard dæk
M
= Medium dæk
S
= Soft dæk
Hvis dækket ikke er farvet, så betyder den angivne cirkel følgende:
P
= Pirelli (1950 - nu)
G
= Goodyear (1964 - 1998)
M
= Michelin (1978 - 2006, ikke alle år)
B
= Bridgestone (1997 - 2010)