Englands GP: Kvalifikationen - Carlos Sainz på pole!

Regnen var igen en kæmpe faktor i kvalifikationen men til allersidst var det spanske Carlos Sainz Jr. som tog karrierens første pole position!

Englands Grand Prix 2022 . Copyright Ferrari

Af: Nicolai Ascanius (nj@bmf1.dk) d. 2/7 2022 klokken 17:07

Fra start af var der kraftig regn så for alle kørere handlede det om at få sat en tid inden at regnen blev for kraftig. Alle skulle ud og satse på den våde Silverstone-bane.

Tidligere på ugen var der ca. 20% chance for regn til weekenden, men nu ser det ud til at regnskyerne har bidt sig fast. Søndagen kan blive meget spændende hvis løbet også skal køres i regnvejr.

Ingen sensation til Haas

I Q1 var manges øjne rettet mod Haas-kørerne, som gjorde det godt i regnen for bare 14 dage siden i Canada. Desværre fik Kevin Magnussen og Mick Schumacher ikke det samme ud af kaoset denne gang. Begge kørere misser chancen allerede i Q1 og må starte P19 og P17 i løbet.

Begge Aston Martin racere røg også ud allerede i Q3. Aston Martins F1 team bor til dagligt på Dadford Road lige ved siden af Silverstone-banen, så de havde nok håbet på et bedre resultat.

Englands Grand Prix 2022. Keanu Reeves på besøg hos Aston MartinEnglands Grand Prix 2022. Keanu Reeves på besøg hos Aston Martin
Copyright Aston Martin


Q2 med tiltagende regn

Da Q2 startede, var regnen så kraftig at det kun var kørernes første omgang der betød noget - derfra blev tiderne kun dårligere og ingen formåede at forbedre noget.

Man kunne også tidligt se at Nicholas Latifi kom videre til Q3. Det er første gang i år at Williams er i Q3 og Latifi har tilmed ikke fået nogle opdateringer på sin racer i denne weekend. Det er Albon i den anden Williams-racer som tester alle forbedringerne.

Ferrari og Red Bull i tve-kamp

Regnen stilnede af til Q3, men vejrudsigten truede med mere regn hen mod slutningen af Q3. Derfor kørte alle kørerne straks ud for at få sat en tid.

Heldigvis lod regnen vente på sig, så tiderne blev hele tiden hurtigere. I sidste ende handlede det om hvem der først fandt en tør stribe rundt på banen. I top 3 sluttede Sainz forrest, med Verstappen P2 og Leclerc P3.

Carlos Sainz Jr. har aldrig vundet et F1 løb men i morgen får han for alvor chancen for at gøre det som han har drømt om i så mange år. Det bliver nok i tæt kamp med Max Verstappen men Ferrari plejer at have god fart i raceren til løbet.

Sessionsresultat

Bemærk! Det angivne dæk viser hvilken compound som køreren har sat den pågældende tid på.

P. Kører Team Dæk Tid Omg
1. Carlos Sainz Jr. Ferrari
I
1:40.983 25
2. Max Verstappen Red Bull Racing
I
1:41.055 23
3. Charles Leclerc Ferrari
I
1:41.298 25
4. Sergio Perez Red Bull Racing
I
1:41.616 26
5. Lewis Hamilton Mercedes AMG
I
1:41.995 23
6. Lando Norris McLaren
I
1:42.084 26
7. Fernando Alonso Alpine F1
I
1:42.116 23
8. George Russell Mercedes AMG
I
1:42.161 23
10. Nicholas Latifi Williams
I
2:03.095 24
Udelukket efter perioden
11. Pierre Gasly Scuderia AlphaTauri
I
1:43.702 19
13. Yuki Tsunoda Scuderia AlphaTauri
I
1:44.311 19
14. Daniel Ricciardo McLaren
I
1:44.355 18
15. Esteban Ocon Alpine F1
I
1:45.190 17
16. Alexander Albon Williams
I
1:42.078 11
17. Kevin Magnussen Haas F1 Team
I
1:42.159 11
18. Sebastian Vettel Aston Martin F1 Team
I
1:42.666 9
19. Mick Schumacher Haas F1 Team
I
1:42.708 11
20. Lance Stroll Aston Martin F1 Team
I
1:43.430 10
Pirelli dæktyper:
W
= Regnvejrsdæk ("Wet")
I
= Regnvejrsdæk til let regn ("Intermediate")
H
= Hard dæk
M
= Medium dæk
S
= Soft dæk


Hvis dækket ikke er farvet, så betyder den angivne cirkel følgende:
P
= Pirelli (1950 - nu)
G
= Goodyear (1964 - 1998)
M
= Michelin (1978 - 2006, ikke alle år)
B
= Bridgestone (1997 - 2010)

OM SKRIBENTEN

Nicolai fra BMF1 Nicolai grundlagde Bil Magasinets Formel 1 side sammen med Allan og har en række Formel 1 web-projekter bag sig. Udover al teknikken, har Nicolai skrevet om Formel 1 siden 1997.

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Steiner: Vi tøver og skal gøre det bedre Englands GP: Løbsresumé »