Haas F1 Team
Haas VF-21. Copyright: Haas F1Haas Formel 1-team gjorde sit indtog i Formel 1 i 2016-sæsonen. Hele teamets opbygning, struktur og samarbejde med Ferrari, er oprindelig udtænkt af teamchefen Günther Steiner. Steiner fik herefter den amerikanske rigmand Gene Haas med på Idéen.
Gene Haas står som ejer af F1-teamet og finansierer teamet via sit værktøjsbygger-firma Haas Automation, Inc. Haas-direktøren er ikke ukendt i motorsportsverdenen, da han også ejer og driver Nascar-teamet, Stewart-Haas Racing, sammen med Nascar-legenden, Tony Stewart. Ejerskabet betyder, at Haas kan spare omkostninger på div. administrative lønningsposter, da de deler disse poster med Nascar-teamet.
Haas F1 har været innovative indenfor konceptet at bygge Formel 1-biler. Hvor det tidligere har været anerkendt at bygge hele raceren fra bunden, stort set, så køber teamet alt hvad der, ifølge regulativet, er tilladt fra andre leverandører.
Således er motor, gearkasse, styretøj, ophæng, rat, hydrauliske- og det elektriske system, kommer alt sammen fra samarbejdspartneren, Ferrari. Eneste krav til teamet er, at de designer den aerodynamiske del af bilen selv.
Teamet er bygget op af tre forskellige enheder: det tekniske design bliver udført fra teamets hovedkontor i Kannapolis, North Carolina, USA.
Produktion og design af bilens chassis bliver foretaget i et samarbejde med chassisfabrikanten Dallara, på dennes fabrik i Italien. Her benytter Haas sig af deres vindtunnelen samtidig med, at de også benytter sig af Ferraris vindtunnel i Maranello.
Sidste base ligger i Banbury, Oxfordshire, i lokalerne der tidligere fungerede som hovedkontor for det daværende Marussia F1-team.
Haas F1 har haft stor succes med sin forretningsmodel og tog hele F1-verdenen med storm, da Romain Grosjean sluttede på sjettepladsen i teamets første løb nogensinde, i Australien i 2016. Grosjean opgraderede succesen til en femteplads løbet efter i Bahrain.
Haas-teamet toppede med 2018-raceren, hvor det blev til en femteplads og 93 point. Siden da er det gået ned af bakke for det amerikanske team. Teamet kom ikke med opdateringer i 2020, og teamchefen har allerede afskrevet 2021-sæsonen, for at fokusere på det nye reglement i 2022.
Teamet er også kommet i stor modvind, efter at de, af økonomiske årsager, valgte at give en kontrakt til Nikita Mazepin, som medbragte mange millioner fra faderens firma (teamets hovedsponsor) Uralkali. Derfor har teamet valgt at skifte navn, og præsenteret et meget kontroversielt farvevalg, der udfordrer forbuddet mod at benytte det russiske flag i mesterskabssammenhænge.
I 2021-sæsonen er kørerbesætning skiftet ud med Mick Schumacher og Nikita Mazepin.
VM gennem tiderne
År |
Kørere |
VM point |
VM placering |
2016 |
... |
29 |
8 |
2017 |
... |
47 |
8 |
2018 |
... |
93 |
5 |
2019 |
... |
28 |
9 |
2020 |
... |
3 |
9 |
2021 |
... |
0 |
10 |
2022 |
... |
37 |
8 |
2023 |
... |
12 |
8 |
2020 sæsonen
Nr. |
Løb |
Kørere |
Placeringer |
Point |
1 |
Østrig |
Grosjean/Magnussen |
16/17 |
0/0 |
2 |
Steiermark |
Magnussen/Grosjean |
12/13 |
0/0 |
3 |
Ungarn |
Magnussen/Grosjean |
10/15 |
1/0 |
4 |
England |
Grosjean/Magnussen |
16/19 |
0/0 |
5 |
70 års Jubilæum |
Grosjean/Magnussen |
16/20 |
0/0 |
6 |
Spanien |
Magnussen/Grosjean |
15/19 |
0/0 |
7 |
Belgien |
Grosjean/Magnussen |
15/17 |
0/0 |
8 |
Italien |
Grosjean/Magnussen |
12/19 |
0/0 |
9 |
Toscana |
Grosjean/Magnussen |
12/16 |
0/0 |
10 |
Rusland |
Magnussen/Grosjean |
12/17 |
0/0 |
11 |
Tyskland |
Grosjean/Magnussen |
9/13 |
2/0 |
12 |
Portugal |
Magnussen/Grosjean |
16/17 |
0/0 |
13 |
Italien |
Grosjean/Magnussen |
14/18 |
0/0 |
14 |
Tyrkiet |
Magnussen/Grosjean |
17/18 |
0/0 |
15 |
Bahrain |
Magnussen/Grosjean |
17/20 |
0/0 |
16 |
Bahrain |
Magnussen/Fittipaldi |
15/17 |
0/0 |
17 |
Abu Dhabi |
Magnussen/Fittipaldi |
18/19 |
0/0 |
I alt i 2020 |
3 |
Sidste år
|
Næste år
2020 formkurve (løbsresultat) for Romain Grosjean og Pietro Fittipaldi