Bahrains GP: 1. frie træning

Så blev det tid til at se, hvad de forskellige hold kunne med deres helt nye biler. Alpine viste, at ikke alt var under kontrol. Gasly sluttede som hurtigste mand foran de to Ferrarier.

AlphaTauri AT03 . Copyright AlphaTaui

Af: Allan (arh@bmf1.dk) d. 18/3 2022 klokken 14:03

Der skulle blot gå 8 minutter, inden vi så årets første røde flag under en løbsweekend. Det blev udløst af Esteban Ocon, da hans sidepod eksploderede ned af en langside.

Om det var fordi den ikke var monteret korrekt, eller om det var en carbon-fejl, er der ingen meldinger om.

Nico Hülkenberg, der afløser en Covid-ramt Sebastian Vettel i denne weekend, lå lige efter Ocon, hvilket gav ham lidt ekstra adrenalin at arbejde med.

Alonso, i den anden Alpine, viste tidligt, at deres racer ser ud til at virke, hvorfor man hurtigt fik en tro på, at Ocons uheld skyldes en monteringsfejl.

Mens Ocon forsøgte at tage opmærksomheden, var de flestes blikke rettet mod Mercedes og hvordan deres radikalt anderledes bil ville klare sig.

En radiomelding fra George Russell tydede på, at det ikke var rigtigt godt hos Mercedes. Han klagede over, at bilen var meget vindfølsom, samtidig med at man, meget tydeligt, kunne se at deres bil, hoppede markant mere end konkurrenternes.

I den modsatte ende, var det tydeligt at Ferrari og Red Bull så ud til at have meget rolige biler, der også så hurtige ud.

Halvvejs inde i denne første træning var Verstappen noteret for hurtigste tid. Hamilton var nede på P7, mere end 1,6 sekund langsommere.

Lige fra start så Alpine ret stærke ud med placeringer som 3 og 4 efter de to Red Bulls.

Tiderne, der var sat med 17 minutter tilbage, viste at der var et meget tæt besat midterfelt, der lå med tider lige omkring 1,5 sekund efter Red Bull, fra P7 til P13. Næppe noget vi kunne bruge til så meget.

Med 15 minutter igen blev tempoet øget betragteligt og det var, lidt overraskende, George Russell i Mercedes, der satte tempoet op, for blot at blive sat på plads af Gasly i AlphaTauri og Sainz i Ferrari.

Kevin Magnussen i HAAS-raceren, havde ikke det tempo som man kunne have håbet på, hvilket også betød at han var efter Mick Schumacher i den anden HAAS.

Faktisk endte Kevin som den langsomste af alle, der fik sat en tid.

Selvom det var Pierre Gasly der sluttede som hurtigste mand af alle, skal vi næppe tro at de er de bedste.

Meget tydede på, at Red Bull så absolut ikke viste hvad de kunne, samt at Ferrari også er virkelig stærke.

Alfa Romeos nye stjerne, Valteri Bottas, havde problemer med bilen og sluttede træningen uden overhovedet at være kommet ud på banen.

Sessionsresultat

Bemærk! Det angivne dæk viser hvilken compound som køreren har sat den pågældende tid på.

P. Kører Team Dæk Tid Forskel Omg
1. Pierre Gasly Scuderia AlphaTauri
P
1:34.193 + 0.000 23
2. Charles Leclerc Ferrari
P
1:34.557 + 0.364 22
3. Carlos Sainz Jr. Ferrari
P
1:34.611 + 0.418 23
4. George Russell Mercedes AMG
P
1:34.629 + 0.436 23
5. Max Verstappen Red Bull Racing
P
1:34.742 + 0.549 22
6. Lance Stroll Aston Martin F1 Team
P
1:34.814 + 0.621 22
7. Lewis Hamilton Mercedes AMG
P
1:34.943 + 0.750 17
8. Fernando Alonso Alpine F1
P
1:35.000 + 0.807 14
9. Yuki Tsunoda Scuderia AlphaTauri
P
1:35.028 + 0.835 20
10. Sergio Perez Red Bull Racing
P
1:35.050 + 0.857 23
12. Esteban Ocon Alpine F1
P
1:35.151 + 0.958 15
13. Nicholas Latifi Williams
P
1:35.644 + 1.451 15
14. Nico Hülkenberg Aston Martin F1 Team
P
1:35.815 + 1.622 23
15. Alexander Albon Williams
P
1:35.923 + 1.730 17
16. Lando Norris McLaren
P
1:36.304 + 2.111 22
17. Daniel Ricciardo McLaren
P
1:36.402 + 2.209 20
18. Mick Schumacher Haas F1 Team
P
1:36.536 + 2.343 23
19. Kevin Magnussen Haas F1 Team
P
1:36.804 + 2.611 21
Pirelli dæktyper:
W
= Regnvejrsdæk ("Wet")
I
= Regnvejrsdæk til let regn ("Intermediate")
H
= Hard dæk
M
= Medium dæk
S
= Soft dæk


Hvis dækket ikke er farvet, så betyder den angivne cirkel følgende:
P
= Pirelli (1950 - nu)
G
= Goodyear (1964 - 1998)
M
= Michelin (1978 - 2006, ikke alle år)
B
= Bridgestone (1997 - 2010)

OM SKRIBENTEN

Allan fra BMF1 Allan er en af grundlæggerne af Bil Magasinets Formel 1 side og er en af de mest erfarne Formel 1 skribenter i Danmark.

RELATEREDE NYHEDER

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« B&O går ind i Formel 1 Bahrains GP: 2. frie træning »