Ungarns GP: 1. frie træning

Formel 1 feltet har forladt Østrig hvor de to første løb blev kørt, for at tage et enkelt løb i Ungarn. Den snævre bane, skulle passe bedre til HAAS racerne. Mercedes var dog suveræne igen.

Mercedes testdag 2 . Copyright Mercedes

Af: Allan (arh@bmf1.dk) d. 17/7 2020 klokken 12:07

Det må være meget frustrerende at side i alt andet end en Mercedes racer, når de sorte racere flyver afsted, med en fart som ingen af de andre kan være i nærheden af.

Sidste weekends vinder, Lewis Hamilton, viste igen, at han er manden man skal slå. Men første weekends vinder, Valteri Bottas, var meget tæt på.

Fra Bottas var der langt ned til nummer 3, som var en af ugens mest omtalte personer, nemlig Racing Points Sergio Perez.

Endnu engang viste Perez, at Stroll ikke rigtigt er med, til trods for at han placerede sig in på P4, efter Perez, men mere end 4 tiendedele sekund langsommere.

Hos Ferrari var der stor fokus på, at få ændret deres placering i feltet. Men de endte langt fra der, hvor de havde håbet på, da de lå nede på P6 og P7, med Sebastian Vettel som den hurtigste af de to, dog mere end 1,2 sekunder efter Hamilton.

Daniel Ricciardo i Renault, var igen hurtigste Renault mand, helt oppe på P5, men også han var mere en et sekund langsommere end Hamilton, faktisk tæt på 1,2 sekunder.

HAAS var et af de hold, der så ud til at gøre størst fremgang.

Kevin Magnussen var den hurtigste af de to, på P12, mens Grosjean var nede på P14, næsten 2 tiendedele sekund langsommere end danskeren.

Træningen var påvirket af let regn, dog i store dele af træningen, var det ikke noget som virkede til at skabe problemer.

Hos Red Bull kom man til Ungarn, med en forventning om at de nu skulle komme tættere på Mercedes, men sådan så det langt fra ud, med en Verstappen nede på P8, mens Albon, der snart begynder at mærke sædet blive varmt under ham, var nede som nummer 13, lige efter Kevin.

Alpha Tauri holdet, havde problemer med Gaslys bil, der betød at han slet ikke fik sat en tid, mens Kvyat i den anden racer, var helt ned på P16.

Williams, der fortsat ligner bundholdet, sluttede ikke bagerst. Kubica i Alfa Romeo var langsommeste mand, der satte en tid, mens Russell sluttede bag Latifi, for første gang, nede på P18, mens Canadieren endte oppe på P15.

Renault, der havde Ricciardo med fremme, måtte igen se, at Ocon fortsat mangler en del, inden han kommer på niveau med australieren, da han sluttede nede på P10, mere end 4 tiendedele sekund langsommere end holdkammerarten.

Som altid, er 1. træning sjældent toneangivende, men da der er formodninger om endnu mere vand til anden træning, blev der testet meget mere end normalt.

BMF1 vender tilbage med et resume for anden træning, senere i dag.

Sessionsresultat

Bemærk! Det angivne dæk viser hvilken compound som køreren har sat den pågældende tid på.

P. Kører Team Dæk Tid Forskel Omg
1. Lewis Hamilton Mercedes AMG
P
1:16.003 + 0.000 37
2. Valtteri Bottas Mercedes AMG
P
1:16.089 + 0.086 37
6. Sebastian Vettel Ferrari
P
1:17.238 + 1.235 26
7. Charles Leclerc Ferrari
P
1:17.404 + 1.401 29
8. Max Verstappen Red Bull Racing
P
1:17.435 + 1.432 28
9. Lando Norris McLaren
P
1:17.523 + 1.520 26
11. Carlos Sainz Jr. McLaren
P
1:17.675 + 1.672 32
12. Kevin Magnussen Haas F1 Team
P
1:17.713 + 1.710 35
13. Alexander Albon Red Bull Racing
P
1:17.727 + 1.724 28
14. Romain Grosjean Haas F1 Team
P
1:17.890 + 1.887 35
15. Nicholas Latifi Williams
P
1:17.969 + 1.966 31
16. Daniil Kvyat Scuderia AlphaTauri
P
1:18.292 + 2.289 35
18. George Russell Williams
P
1:18.574 + 2.571 29
Pirelli dæktyper:
W
= Regnvejrsdæk ("Wet")
I
= Regnvejrsdæk til let regn ("Intermediate")
H
= Hard dæk
M
= Medium dæk
S
= Soft dæk


Hvis dækket ikke er farvet, så betyder den angivne cirkel følgende:
P
= Pirelli (1950 - nu)
G
= Goodyear (1964 - 1998)
M
= Michelin (1978 - 2006, ikke alle år)
B
= Bridgestone (1997 - 2010)

OM SKRIBENTEN

Allan fra BMF1 Allan er en af grundlæggerne af Bil Magasinets Formel 1 side og er en af de mest erfarne Formel 1 skribenter i Danmark.

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Ingen opdateringer til Ferrari Steiner irettesætter Grosjean »