Østrigs GP: 1.frie træning

Første træning i Østrig var en træning uden det helt store drama, da kørerne ikke skulle risikere for meget inden kvalifikationen senere i dag.

Spaniens GP . Copyright Haas F1

Af: Simon Kraglund (sk@bmf1.dk) d. 30/6 2023 klokken 14:06

Første træning i denne weekend er måske vigtigere end ved så mange andre weekender, da der kun er en træning som følge af sprintformatet.

Verstappen fortsatte sin dominans i sin Red Bull-racer, hvor han var hurtigste mand med 0.241 til Sainz. Hollænderen kørte endda sin hurtigste tid på medium-dækket.

I modsætning til Sainz og Leclerc, der kørte deres hurtigste tider på soft-dækket.

Hamilton sluttede sessionen som P4 efter Leclerc. Dog var Hamilton hurtigste mand i store dele af træningen, da briten kørte på det hårdeste dæk. Men på det blødeste dæk, blev han skubbet lidt længere tilbage.

Endnu længere tilbage kunne man finde Hamiltons holdkammerat, Russell som endte på en niendeplads med over 0.400. op til Hamilton.

Aston Martin gjorde ikke det store væsen ud af sig, hvor Stroll kørte sjettehurtigste tid med 0.598. op til Verstappen. Alonso kørte slet ikke på det bløde dæk, hvilket nok forklarer, hvorfor den dobbelte verdensmester kun kunne køre den ottendehurtigste tid.

Magnussen lå i lang tid udenfor top 10, men i slutningen af træningen formåede danskeren alligevel at køre en god omgangstid, der gjorde, at Haas-køreren endte på syvendepladsen.

Hülkenberg havde problemer med at matche Magnussen, og han sluttede nede som P13.

Albon satte tidligt i træningen en tid på soft-dækket, som endte med at betyde, at Thai-englænderen sluttede P11. Men hvis han havde kørt omgangen senere i træningen, kunne man godt forestille sig, at han ville have sluttet i top 10.

Sessionsresultat

Bemærk! Det angivne dæk viser hvilken compound som køreren har sat den pågældende tid på.

P. Kører Team Dæk Tid Forskel Omg
1. Max Verstappen Red Bull Racing
P
1:05.742 + 0.000 30
2. Carlos Sainz Jr. Ferrari
P
1:05.983 + 0.241 32
3. Charles Leclerc Ferrari
P
1:06.012 + 0.270 33
4. Lewis Hamilton Mercedes AMG
P
1:06.251 + 0.509 34
5. Sergio Perez Red Bull Racing
P
1:06.262 + 0.520 32
6. Lance Stroll Aston Martin F1 Team
P
1:06.340 + 0.598 29
7. Kevin Magnussen Haas F1 Team
P
1:06.497 + 0.755 27
8. Fernando Alonso Aston Martin F1 Team
P
1:06.656 + 0.914 31
9. George Russell Mercedes AMG
P
1:06.696 + 0.954 28
11. Alexander Albon Williams
P
1:06.794 + 1.052 23
12. Oscar Piastri McLaren
P
1:06.809 + 1.067 36
13. Nico Hülkenberg Haas F1 Team
P
1:06.846 + 1.104 30
15. Yuki Tsunoda Scuderia AlphaTauri
P
1:06.985 + 1.243 34
16. Nyck de Vries Scuderia AlphaTauri
P
1:07.017 + 1.275 36
17. Logan Sargeant Williams
P
1:07.018 + 1.276 25
18. Esteban Ocon Alpine F1
P
1:07.202 + 1.460 30
19. Pierre Gasly Alpine F1
P
1:07.287 + 1.545 28
20. Lando Norris McLaren
P
1:07.368 + 1.626 20
Pirelli dæktyper:
W
= Regnvejrsdæk ("Wet")
I
= Regnvejrsdæk til let regn ("Intermediate")
H
= Hard dæk
M
= Medium dæk
S
= Soft dæk


Hvis dækket ikke er farvet, så betyder den angivne cirkel følgende:
P
= Pirelli (1950 - nu)
G
= Goodyear (1964 - 1998)
M
= Michelin (1978 - 2006, ikke alle år)
B
= Bridgestone (1997 - 2010)

OM SKRIBENTEN

Simon fra BMF1 Simon er stor Formel 1 fan og har fulgt sporten tæt siden 2005.

RELATEREDE NYHEDER

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Franz Tost tror på De Vries Hvilke opdateringer har holdene med til Østrig? »