Mexicos Grand Prix; løbsresumé: Verstappen vinder

Ferrari tog de første to startpladser i gårsdagens kvalifikation, og Daniel Ricciardo var tilbage for fuld styrke og kvalificerede sig som nummer fire i sin AlphaTauri, tilmed foran den ene Red Bull racer. Der var dog ingen, der kunne røre Verstappen denne søndag.

Kevin Magnussen efter Italiens Grand Prix 2023 . Copyright BMF1.dk

Af: Frederik Langebeck (fl@bmf1.dk) d. 29/10 2023 klokken 23:10

Charles Leclerc fik ikke den bedste start, mens Max Verstappen med det samme var oppe på siden, og det samme var Perez og Sainz. På vej ind i første sving var der ikke plads til dem alle, og Perez og Leclerc ramte hinanden, hvilket umiddelbart gik værst ud over Perez, der i sit hjemmebane løb måtte udgå efter første omgang. Leclerc havde svære skader på sin frontvinge, men var fortsat med i løbet. I mellemtiden havde Verstappen overtaget føringen. Leclerc var stadig på andenpladsen efterfulgt af Sainz, Ricciardo, Hamilton, Piastri, Russell, Hülkenberg, Gasly og Zhou på 10. pladsen. Magnussen var på dette tidspunkt på en 13. plads. Flere dele af frontvingen fra Leclerc´s racer lå på banen, og der blev derfor indsat en virtual safetycar, så der kunne ryddes op. Den sluttede på omgang seks, og løbet blev givet frit igen.

Efter de første 10 omgange begyndte flere at udtrykke bekymring for overophedning af bilerne. Det så dog ikke ud til at genere Hamilton, der lykkedes med at fravriste fjerdepladsen fra Ricciardo under nedbremsningen til sving 1.
Efter yderligere et par omgange havde Verstappen skabt et forspring på omtrent fem sekunder ned til Leclerc og Sainz, der begge fik besked fra pitten på, at de kørte efter plan A. Det meste af feltet var efterhånden godt fordelt på banen, og der var enkelte sporadiske overhalingsforsøg. Samtdig indløb der melding om, at Leclerc ville blive undersøgt efter løbet for at have kørt med sin beskadigede frontvinge.

Efter 20 omgange begyndte de første pit-stop, hvor Verstappen var første mand inde og fik monteret de hårdeste dæk, hvilket kunne indikere, at han ville køre hele vejen til mål på dette sæt, hvor der på dette tidspunkt resterede 51 omgange. Blandt andre Piastri, Norris og Hamilton fulgte efter henover de næste omgange og satte med det samme hurtigere tider. Ferrari virkede dog ikke umiddelbart til at lade sig påvirke af deres nærmeste konkurrenter og holdt begge kørere ude. Verstappen kørte sig på omgang 30 forbi Sainz og op på andenpladsen med små syv sekunder op til Leclerc på førstepladsen, der over radioen gav udtryk for, at han følte sig godt kørende til trods for de mange omgange på de samme dæk. Sainz pittede kort tid efter, og det samme gjorde Leclerc. Begge to fik monteret samme type dæk som Verstappen, der nu var i front, men med dæk, der var 12 omgange ældre, hvilket kunne få betydning frem mod slutningen af løbet.

Samtidig viste gengivelser, at Kevin Magnussen ikke havde kontrol over bilen på vej ud af sidste sving og måtte en tur af banen. Det varede dog ikke længe, før Magnussen igen var i fokus, da tv-billederne viste en smadret Haas racer ved udgangen af sving 9 og en Magnussen, der tydeligvis havde ondt. Uheldet fremkaldte med det samme en safetycar, hvilket Verstappen benyttede sig af, og dermed blev Ferraris fordel neutraliseret. Det viste sig senere, at det højre hjulophæng bagest var knækket på vej ind i svinget. Kort tid efter blev løbet afbrudt af et rødt flag, da der var behov for reparation af barrieren.

Løbet blev genoptaget på omgang 36 med samme procedure som ved en normal start med Verstappen i front foran Leclerc, Hamilton, Sainz, Ricciardo, Piastri, Russell, Tsunoda, Hülkenberg og Norris.

Verstappen kom godt fra start, mens Hamilton med det samme lagde pres på Leclerc, men Leclerc forsvarede sin andenplads. Hele feltet kom generelt godt afsted uden dramatik, og Verstappen havde med det samme fået skabt et hul. Starten gik ikke godt for hverken Ricciardo eller Norris, der begge tabte flere pladser. Hamilton pressede på over flere omgange for at stjæle andenpladsen fra Leclerc, hvilket også lykkedes til sidst, men dog ikke uden at Leclerc var tæt på at køre Hamilton helt af banen på vej ned mod sving 1.

Senere i løbet tog både Hamilton og Russell et sats og skiftede begge deres hårde dæk ud med de bløde medium dæk, hvilket betød at der skulle køres 37 omgange. Et stort sats fra Mercedes. På omgang 48 blev det nok for Alonso og Aston Martin, der måtte trække bilen ud af løbet efter en weekend, der i forvejen ikke var meget værd at skrive hjem om. Til gengæld gik det godt for Norris, der havde fået godt fart i bilen og var tilbage i pointene på niendepladsen. Piastri var dog mere uheldig i sit forsvar af sin placering mod Tsunoda, og japaneren blev sendt rundt i en snurretur og ned som nummer 16.

Med 10 omgange tilbage var Verstappen solidt i front med 12 sekunder ned til Hamilton på andenpladsen. Leclerc og Sainz kontrollerede tredje- og fjerdepladsen, mens Russel på femtepladsen havde en lille smule luft til Ricciardo, der efterhånden kom under pres fra Norris på syvendepladsen. Piastri fastholdt ottendepladsen foran Albon og Hülkenberg på plads ni og ti. Omgangen efter var Norris kørt forbi Ricciardo.

Norris havde stadig fart i bilen og var nu helt tæt på George Russell og femtepladsen med fire omgange igen. Det lykkedes med Norris med en flot overhaling. Ubetinget et af de bedste løb kørt af briten. Stroll forsøgte sig også med en optimistisk overhaling på Valterri Bottas, der lukkede døren og sendte Stroll rundt og i den gale retning. Det betød at løbet også var forbi for Stroll kort tid efter, og dermed var begge Aston Martin racere ude.

Verstappen, ensom majestæt i front på vej mod sin 16. sejr i denne sæson, kørte forbi det ternede flag med over femten sekunder ned til Hamilton på andenpladsen, efterfulgt af Leclerc, Sainz, Norris, Russell, Ricciardo, Piastri, Albon og Ocon på 10. pladsen. På den måde sluttede søndagens løb i den mexicanske hovedstad, hvor næste stop på kalenderen bliver Brasilien og Sao Paolo.

Sessionsresultat

Bemærk! Det angivne dæk viser hvilken compound som køreren har kørt med.

P. Grid Kører Team Dæk Tid Stop Point
1. 3. Max Verstappen Red Bull Racing
P
2T02:30.814 2 25
2. 6. Lewis Hamilton Mercedes AMG
P
2T02:44.689 2 19
3. 1. Charles Leclerc Ferrari
P
2T02:53.938 2 15
4. 2. Carlos Sainz Jr. Ferrari
P
2T02:57.968 2 12
5. 19. Lando Norris McLaren
P
2T03:04.080 2 10
6. 8. George Russell Mercedes AMG
P
2T03:11.834 2 8
7. 4. Daniel Ricciardo Scuderia AlphaTauri
P
2T03:12.384 2 6
8. 7. Oscar Piastri McLaren
P
2T03:13.918 2 4
9. 14. Alexander Albon Williams
P
2T03:19.387 2 2
10. 16. Esteban Ocon Alpine F1
P
2T03:33.693 2 1
11. 11. Pierre Gasly Alpine F1
P
2T03:37.022 2 0
12. 15. Yuki Tsunoda Scuderia AlphaTauri
P
2T03:49.796 2 0
13. 12. Nico Hülkenberg Haas F1 Team
P
2T03:51.123 2 0
16. 20. Logan Sargeant Williams
P
70 omg. 2 0
17. 18. Lance Stroll Aston Martin F1 Team
P
66 omg. 2 0
DNF / Ikke-fuldførte
18. 13. Fernando Alonso Aston Martin F1 Team
P
47 omg. 2 0
19. 17. Kevin Magnussen Haas F1 Team
P
31 omg. 2 0
20. 5. Sergio Perez Red Bull Racing
P
1 omg. 2 0
Pirelli dæktyper:
W
= Regnvejrsdæk ("Wet")
I
= Regnvejrsdæk til let regn ("Intermediate")
H
= Hard dæk
M
= Medium dæk
S
= Soft dæk


Hvis dækket ikke er farvet, så betyder den angivne cirkel følgende:
P
= Pirelli (1950 - nu)
G
= Goodyear (1964 - 1998)
M
= Michelin (1978 - 2006, ikke alle år)
B
= Bridgestone (1997 - 2010)

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Skyderi med døde inden Mexicos grandprix Formel 1-eksperten: HAAS flopper, Max vinder »