Japans GP: 2. frie træning (måske også kvalifikationen)

Den 2. træning forud for Japans Formel 1 Grand Prix, kan vise sig at få større betydning, end hvad vi normalt oplever, da det kan blive resultatet af denne træning, der giver startrækken til løbet på søndag.

Japans Grand Prix 2019 . Copyright Red Bull Contentpool

Af: Allan (arh@bmf1.dk) d. 11/10 2019 klokken 08:10

Under normale løbsweekender, ser vi ofte at der for alvor bliver skruet op for bilerne, når vi kommer til den 2. frie træning.

I denne weekend kan den 2. træning ende med at få langt større betydning, da det kan ende med at den også vil agere kvalifikation.

Når regnen samtidig lå truende hen over Suzuka, betød det at vi så en træning der langt hurtigere end normalt, blev skudt igang med hurtige tider.

Vettel var første mand ude på banen, hvor han satte en rimelig fin tid fra start, dog blot på medium dækket.

Hans tid holdt dog ikke længe, da flere andre valgte at komme ud på soft dækket, helt fra start. Det betød så, at Bottas igen satte sig på toppen, med Hamilton lige efter.

3. mand i denne omgang var lidt overraskende, Alexander Albon i Red Bull.

Grosjean og Kevin var også godt med fra start, men de blev rimelig hurtigt sat tilbage. Set på den positive side, var de to HAAS kører tættere på hinanden end i den 1. frie træning.

Charles Leclerc havde lidt mere is i maven end Vettel, hvilket betød at der gik 20 minutter inde i træningen, inden vi så ham ude af garagen. Det gjorden han så samtidig med, at Vettel var ude i anden omgang, denne gang på de bløde dæk.

Og Vettel viste de øvrige, at han godt ved hvordan Suzuka skal tages, da han satte en tid der var mere end 1 sekund hurtigere end den hidtil hurtigste tid, der var sat af Bottas.

En der også havde sparet materiel, var Max Verstappen, der kom på banen samtidig med Leclerc, men som, modsat Leclerc, formåede at sætte en stærk tid i første forsøg, hvilket sendte ham mod toppen.

Med lidt under en time tilbage, satte Mercedes tempoet op.

I første omgang, gik det galt for Bottas, da han skulle skyde sin hurtige omgang igang, var det lidt for tidligt inde i sidste sving, så han spandt af.

Hamilton viste dog kort efter, at Mercedes er klar, da han satte en tid, der var et halvt sekund hurtigere end Vettels hidtil bedste.

Når man ser længere ned i feltet, var det igen MLaren og Racing Point der sloges om at være bedst of the rest, mens Williams, Alfa Romeo og HAAS sloges om, ikke at tage bunden.

Grosjean og Magnussen havde på dette tidspunkt, ikke sat tider med de bløde dæk. Da de fik gjort det, var Grosjen igen den bedste af de to, da han rykkede helt op som nummer 8, mens Kevin kun formåede at komme ind som nummer 12.

Hos Alfa Romeo, hvor der i 1. frie træning var så store problemer med Giovinazzis racer, at han kun fik tilbagelagt 4 omgange, så det noget bedre ud, da han omkring halvvejs inde i træningen, stod noteret for 17 omgange. Men det var så også det den kunne, da vi hørte at han blev kaldt ind, med en urolig stemme der sagde at der var et problem med bilen.

Italieneren var på dette tidspunkt, igen hurtigere end hans finske holdkammerart Kimi Räikkönen. De lå dog begge fortsat i den tunge ende.

Vi hørte tidligere i dag, at Renault var optimistiske omkring deres nye frontvinge, men at de ikke helt havde regnet den ud endnu. Det understregede Ricciardo og Hülkenberg, ved at sætte sig bagerst i feltet med P16 og P18.

Toro Rosso, der havde japanske Yamamoto ude i Gasly's racer i den 1. træning, var igen at finde langt nede i feltet, med Gasly tilbage i bilen som nummer 17 langt inde i træningen, mens Kvyat klarede sig langt bedre, oppe på P10.

Da der var 30 minutter tilbage af træningen, ændrede den sig, da meldingen fra meteorologerne på, at der fra starten var en forventning om regn, blev reduceret til, at der ikke var nogen forventning om regn, før om et par timer.

Det fik holdene til at skifte fokus, så der blev gennemført test med fulde tanke på forskellige dæktyper. Hvilket naturligvis betød at tiderne blev noget højere.

Med 76 minutter tilbage, gjorde top-holdene sig klar til at køre deres kvalifikationsomgang.

Bilerne blev taget ind i garagen, hvor de fik soft dæk på og taget så meget benzin ud af tanken, som tilladt. Det var nu der skulle vises hvem der var hurtigst.

I det sidste forsøg, rykker Leclerc forbi Vettel, der i de første to sektorer var hurtigere end Leclerc, men ramte trafik i den sidste sektor, der kostede ham omkring 3 tiendedele sekund.

Hvis dagens resultat ender med at blive kvalifikationen, ender Mercedes på pole med Bottas. Hamilton bliver nummer to mens Verstappen overraskende holder P3.

Leclerc blev P4 og Vettel P5. Magnussen endte nede på P16, mens Grosjean i den anden HAAS sluttede lidt længere fremme på P13.

Sessionsresultat

Bemærk! Det angivne dæk viser hvilken compound som køreren har sat den pågældende tid på.

P. Kører Team Dæk Tid Forskel Omg
1. Valtteri Bottas Mercedes AMG
S
1:27.785 + 0.000 33
2. Lewis Hamilton Mercedes AMG
S
1:27.885 + 0.100 34
3. Max Verstappen Red Bull
S
1:28.066 + 0.281 24
4. Charles Leclerc Ferrari
S
1:28.141 + 0.356 28
5. Sebastian Vettel Ferrari
S
1:28.376 + 0.591 37
6. Alexander Albon Red Bull
S
1:28.402 + 0.617 34
7. Carlos Sainz Jr. McLaren
S
1:29.051 + 1.266 29
8. Sergio Perez Racing Point F1 Team
S
1:29.299 + 1.514 28
9. Pierre Gasly Scuderia Toro Rosso
S
1:29.354 + 1.569 34
10. Lando Norris McLaren
M
1:29.358 + 1.573 35
11. Kimi Räikkönen Alfa Romeo Racing
S
1:29.477 + 1.692 29
12. Daniil Kvyat Scuderia Toro Rosso
S
1:29.512 + 1.727 35
13. Romain Grosjean Haas F1 Team
S
1:29.553 + 1.768 28
14. Lance Stroll Racing Point F1 Team
S
1:29.597 + 1.812 27
15. Antonio Giovinazzi Alfa Romeo Racing
S
1:29.651 + 1.866 33
16. Kevin Magnussen Haas F1 Team
S
1:29.749 + 1.964 31
17. Daniel Ricciardo Renault F1
S
1:29.859 + 2.074 30
18. Nico Hülkenberg Renault F1
S
1:30.334 + 2.549 29
19. Robert Kubica Williams
S
1:30.916 + 3.131 35
20. George Russell Williams
S
1:31.071 + 3.286 36
Pirelli dæktyper i 2019:
W
= Regnvejrsdæk ("Wet")
I
= Regnvejrsdæk til let regn ("Intermediate")
H
= Hard dæk
M
= Medium dæk
S
= Soft dæk


Hvis dækket ikke er farvet, så betyder den angivne cirkel følgende:
P
= Pirelli (1950 - nu)
G
= Goodyear (1964 - 1998)
M
= Michelin (1978 - 2006, ikke alle år)
B
= Bridgestone (1997 - 2010)
Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Streng bøde til Steiner Kevin: Lørdag bliver ren overlevelsestur »