Italiens GP: 3. frie træning

Som altid var Mercedes og Red Bull de faste hold i toppen af feltet, men Renault viste igen, at de har fundet noget, hvilket fik dem med helt frem igen. Ferrari var igen i den forkerten ende.

England Grand Prix 2020 . Copyright McLaren

Af: Allan (arh@bmf1.dk) d. 5/9 2020 klokken 13:09

Party-mode eller ej, så er det stadig Mercedes der er holdet man skal slå, hvis man vil vinde et Formel 1 løb, hvilket der ikke er meget der tyder på, at der er nogen der kan.

Hos Ferrari fortsatte nedturen, faktisk så slemt, at Vettel længe roede rundt nede bag Kevin Magnussens HAAS racer, som heller ikke var imponerende.

Leclerc var ikke meget bedre, men hen mod slutningen af træningen, forbedrede de to sig kraftigt, men det var tydeligt, at det også i stor grad, skyldes at banen var forbedret en del på dette tidspunkt.

Med omkring ti minutter igen af træningen, satte Daniel Ricciardo en stærk tid, der sendte ham helt op som nummer 3, men omgangen efter, måtte han parkere bilen på banen, efter noget der lød som en motorfejl.

Det udløste et rødt flag, da hans bil holdt noget uheldigt parkeret. Et rødt flag der dog hurtigt var overstået.

Williams, der i denne weekend kører det sidste løb, under en Williams ledelse, skulle endnu engang se til Georg Russell for at få lidt opmuntring, men Latifi i den anden racer, var ikke så langt efter, som vi ellers ofte har set det.

Mens Williams skulle se hen mod Russell, skulle McLaren se mod Lando Norris, der formåede at sætte sin McLaren racer op som nummer 2, mens Sainz roede rundt nede som nummer 16, efter Magnussen. I sidste forsøg, røg Sainz dog helt op på P3, lige efter Norris.

Dog skal det lige tilføjes, at Norris lige nåede at sætte sin tid, inden Ricciardo udløste det røde flag, hvilket var det bedste tidspunkt for banen.

Racing Point ser ud til at have tabt pusten. 9 og 10 var det bedste de kunne få ud af de Lysserrøde racere, tilmed med Stroll først af de to.

Valteri Bottas sluttede som den hurtigste, mens Hamilton ikke fik en optimal omgang til sidst og derfor sluttede langt nede.

Sessionsresultat

Bemærk! Det angivne dæk viser hvilken compound som køreren har sat den pågældende tid på.

P. Kører Team Dæk Tid Forskel Omg
1. Valtteri Bottas Mercedes AMG
P
1:20.089 + 0.000 14
2. Carlos Sainz Jr. McLaren
P
1:20.318 + 0.229 14
3. Lando Norris McLaren
P
1:20.412 + 0.323 15
5. Lewis Hamilton Mercedes AMG
P
1:20.439 + 0.350 11
6. Max Verstappen Red Bull Racing
P
1:20.456 + 0.367 15
7. Alexander Albon Red Bull Racing
P
1:20.563 + 0.474 15
11. Charles Leclerc Ferrari
P
1:20.917 + 0.828 11
12. Pierre Gasly Scuderia AlphaTauri
P
1:20.936 + 0.847 14
13. Daniil Kvyat Scuderia AlphaTauri
P
1:20.953 + 0.864 13
14. Romain Grosjean Haas F1 Team
P
1:21.205 + 1.116 14
15. Sebastian Vettel Ferrari
P
1:21.263 + 1.174 13
16. Kevin Magnussen Haas F1 Team
P
1:21.436 + 1.347 15
18. George Russell Williams
P
1:21.677 + 1.588 16
19. Nicholas Latifi Williams
P
1:21.764 + 1.675 15
Pirelli dæktyper:
W
= Regnvejrsdæk ("Wet")
I
= Regnvejrsdæk til let regn ("Intermediate")
H
= Hard dæk
M
= Medium dæk
S
= Soft dæk


Hvis dækket ikke er farvet, så betyder den angivne cirkel følgende:
P
= Pirelli (1950 - nu)
G
= Goodyear (1964 - 1998)
M
= Michelin (1978 - 2006, ikke alle år)
B
= Bridgestone (1997 - 2010)

OM SKRIBENTEN

Allan fra BMF1 Allan er en af grundlæggerne af Bil Magasinets Formel 1 side og er en af de mest erfarne Formel 1 skribenter i Danmark.

RELATEREDE NYHEDER

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Dannebrog til tops i F3 Italiens GP: Lewis Hamilton tager pole »