Italiens GP: 2 frie træning

Mercedes fortsatte dominansen i den anden frie træning, hvorimod midterfeltet så særlig tæt ud, hvor få tiendedele gjorde forskellen.

Spaniens Grand Prix 2020 . Copyright Mercedes AMG

Af: Simon Kraglund (sk@bmf1.dk) d. 4/9 2020 klokken 16:09

Den seksdobbelte verdensmester, Lewis Hamilton var hurtigste mand i den anden frie træning, foran hans finske holdkammerat Valtteri Bottas. Afstanden mellem de to var på 0.262. tiendedele.

Mercedes var i en liga for sig, men mellem alle de andre hold var det meget tæt.

Alpha Tauri så rigtig stærke ud i den første træning og de fortsatte med de positive takter i den anden frie træning, hvor Pierre Gasly sluttede på fjerdepladsen. Han lå på tredjepladsen i lang tid indtil, at Lando Norris slog hans tid i de døende minutter af den tredje frie træning. Danil Kvyat sluttede som nummer 7.

Mercedes’ nærmeste konkurrent, Max Verstappen sluttede på fjerdepladsen med et sekund op til Hamilton på førstepladsen, hvilket bare understreger Mercedes’ dominans i denne weekend. Alexander Albon som var hurtigere end Verstappen i den første frie træning, sluttede helt nede som nummer 13, men han fik også slettet sin tid i sving 11, ligesom nogle andre kørere også oplevede.

Spaniens Grand Prix 2020. Max Verstappen fejrer andenpladsen med teametSpaniens Grand Prix 2020. Max Verstappen fejrer andenpladsen med teamet
Copyright Red Bull Contentpool


Carlos Sainz fik også sat en god tid og sluttede den anden frie træning, som P5. I den anden garage havde, Lando Norris problemer med bilen og fik ikke kørt så mange omgange, men han endte alligevel på tredjepladsen.

Charles Leclerc sluttede på ottendepladsen, hvilket var et godt resultat for Ferrari, når man tænker på, hvor de var henne i Belgien. Sebastian Vettel endte lige udenfor top 10.

Dog sagde sidste års-vinder på Monza-banen, at bilen var svær at køre med stor brændstofsmængde, hvor han kørte af banen ved Lesmo 1. Det samme gjorde Vettel, men det kulminerede også med et lille spin, hvor tyskerens bagvinge kyssede barrieren, som betød for den firedobbelte verdensmester, at han lige skulle vente et par minutter før, at han kunne returnere tilbage på banen for at fortsætte med sin løbssimulation.

Belgiens Grand Prix 2020. FerrariBelgiens Grand Prix 2020. Ferrari
Copyright Ferrari


Renault som mange tror kan kæmpe med om podiet i denne weekend endte på P10 & P14 med franske Esteban Ocon foran Daniel Ricciardo. Sidstnævnte fik også slettet sin tid, som ellers ville have sendt ham langt op i feltet.

Alfa Romeo var også ganske godt kørende i dag, hvor Antonio Giovinazzi lå i top 10 i ganske lang tid, men han endte sessionen på P12, med hans rutinerede holdkammerat, Kimi Raikkonen lidt længere tilbage som P17.

Spaniens Grand Prix 2020. Haas under kvalifikationen. Romain Grosjean på en høj kerbSpaniens Grand Prix 2020. Haas under kvalifikationen. Romain Grosjean på en høj kerb
Copyright Haas F1


Haas sluttede på P16 & P18 med danske Kevin Magnussen foran Grosjean, hvilket måske ikke lå helt i kortene, eftersom Grosjean har været hurtigere end danskeren det meste af dagen.

Sessionsresultat

Bemærk! Det angivne dæk viser hvilken compound som køreren har sat den pågældende tid på.

P. Kører Team Dæk Tid Forskel Omg
1. Lewis Hamilton Mercedes AMG
P
1:20.192 + 0.000 32
2. Valtteri Bottas Mercedes AMG
P
1:20.454 + 0.262 29
3. Lando Norris McLaren
P
1:21.089 + 0.897 19
4. Pierre Gasly Scuderia AlphaTauri
P
1:21.121 + 0.929 25
5. Max Verstappen Red Bull Racing
P
1:21.228 + 1.036 30
6. Carlos Sainz Jr. McLaren
P
1:21.313 + 1.121 30
7. Daniil Kvyat Scuderia AlphaTauri
P
1:21.376 + 1.184 35
9. Charles Leclerc Ferrari
P
1:21.503 + 1.311 32
12. Sebastian Vettel Ferrari
P
1:21.733 + 1.541 28
14. Alexander Albon Red Bull Racing
P
1:21.883 + 1.691 36
16. Kevin Magnussen Haas F1 Team
P
1:22.088 + 1.896 32
18. Romain Grosjean Haas F1 Team
P
1:22.254 + 2.062 34
19. Nicholas Latifi Williams
P
1:22.825 + 2.633 32
20. George Russell Williams
P
1:22.927 + 2.735 34
Pirelli dæktyper:
W
= Regnvejrsdæk ("Wet")
I
= Regnvejrsdæk til let regn ("Intermediate")
H
= Hard dæk
M
= Medium dæk
S
= Soft dæk


Hvis dækket ikke er farvet, så betyder den angivne cirkel følgende:
P
= Pirelli (1950 - nu)
G
= Goodyear (1964 - 1998)
M
= Michelin (1978 - 2006, ikke alle år)
B
= Bridgestone (1997 - 2010)

OM SKRIBENTEN

Simon fra BMF1 Simon er stor Formel 1 fan og har fulgt sporten tæt siden 2005.

RELATEREDE NYHEDER

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Italiens GP: 1. frie træning Dannebrog til tops i F3 »