Her er Alonsos muligheder i F1

Den spanske racerkører Fernando Alonso valgte - efter flere år med en svag bil i midterfeltet - at tage et “sabbat-år” væk fra Formel 1. BMF1 har kigget på spanierens muligheder for at vende tilbage igen.

Alonso interview . Copyright BMF1

Af: Nicki Skaaning (ns@bmf1.dk) d. 19/7 2019 klokken 13:07

Fernando Alonso er en af nutidens største superstjerner i F1.
Med sin hurtighed og stabilitet har han sikret sig sejre på alverdens racerbaner - og to verdensmesterskaber i F1.

I slutningen af 2018-sæsonen, valgte Alonso at sige farvel til den sport han har været en del af i mange år, for at prøve kræfter med WEC-verdensmesterskabet, og Indy-500.

Alonso ville ikke udelukke, at det var sidste gang han havde sat sine spor i Formel 1, og nu virker det til, at han åbner lidt op for at vende tilbage igen.

Så derfor har BMF1 kigget nærmere på, hvilke muligheder den “spanske tyr” har for et comeback, i motorsportens kongeklasse.

Mulighederne
Mercedes er lukket land for Alonso, da deres pulje består af fire af sportens allerstørste talenter i forvejen, og Ferrari har kontrakt med sine to superstjerner næste år også.

Abu Dhabis Grand Prix 2018. Fernando Alonso sagde farvel. Her sammen med Lewis HamiltonAbu Dhabis Grand Prix 2018. Fernando Alonso sagde farvel. Her sammen med Lewis Hamilton
Copyright Mercedes AMG


Alonsos tidligere “flamme” McLaren, har netop annonceret, at de beholder begge deres kørere til næste år, da præstationerne og samarbejdet mellem Lando Norris og Carlos Sainz jr. er perfekt. Derfor ser McLaren ingen grund til at skifte dem ud.

Desuden giver det heller ikke mening for McLaren, at skulle betale 10-15 gange så meget i løn til Alonso, når de alligevel ikke leverer en bil, der kæmper med om mesterskabet.

Der har været rygter om, at Fernando Alonso skulle have taget kontakt til Red Bull-teamet, hvilket ville give fin mening, da de så ville have to stærke kørere, der kunne kæmpe for at skaffe point til mesterskabskampen.

Problemet viser sig så at være, at Alonsos åbenlyse mobning af Red Bull-holdenes nye motorleverandør, Honda (bl.a. hans råberi over radioen i Japan med “GP2 engine”), viser sig at give bagslag for den spanske racerkører.

Honda er nemlig ikke interesseret i, at have et samarbejde med Alonso. Så derfor er begge Red Bulls hold stort set lukket land for spanieren - selvom Formel 1-fans ville elske at se de to fantastisk dygtige kamphaner duellere mod hinanden, med samme type våben.

For yderligere at pointere hvor meget Honda ikke bryder sig om Alonso, så nægtede den japanske motorfabrikant faktisk, at levere motorer til McLaren, så de kunne deltage i Indy-500 tidligere på året.

Fernando Alonso kørte sit løb nummer 250Fernando Alonso kørte sit løb nummer 250
Copyright McLaren Media


Racing Point kunne sagtens være en mulighed. Lance Stroll har sikret sig en plads i farmands-team, så han er forventet at skulle køre den lyserøde racer i mange år fremadrettet. Men sædet ved siden af Stroll jr. er ledigt til næste år.

Til trods for at tykkelsen på Lawrence Strolls tegnebog gør, at han nok ikke går sulten i seng resten af livet, så luner det alligevel meget godt med Perez’ mange sponsor millioner i lommen, for feltets mindste budget.

To verdensmesterskaber i bagagen gør, at Alonso sætter et nul mere på lønchecken, hvilket kan være svært for et lille team i midterfeltet.
Desuden ville Alonsos fart bag et rat gøre, at han kunne vinke til Lance Stroll hver gang han overhalede ham med én omgang - hvilket ikke ville se så godt ud for Stroll jr eller Sr.

Williams har et ledigt sæde ved siden af George Russell. Men baseret på denne sæsons placering som absolut bundprop, så ville Fernando Alonso blokere samtlig radiokommunikation hos Williams, med hans uendelige råberi og brok over radioen, over at bilen er langsom.

Alfa Romeo Racing har kontrakt med Kimi “Bwooah” Räikkönen for næste år, og da Ferrari har “patent” på det andet Alfa’ sæde, så virker det til at være lukket land for spanieren.

Fernando Alonso vandt begge sine titler i F1 hos det franske Renault-team, som tilfældigvis har et ledigt sæde til næste år. Derfor kunne det være sjovt for begge parter, at fortsætte tidligere tiders storhedstid, med en periode mere sammen.

Daniel Ricciardo har også kontrakt med teamet næste år, men Hülkenbergs 3-årige aftale udløber i år, og Renault virker ikke til at være specielt villige til at skrive under med tyskeren, før at de har afsøgt samtlige kørermuligheder (det har vi vidst set før ;) ...)

Hos Renault er det forventet, at de tager Esteban Ocon, hvis Mercedes forlænger med Bottas. Eller at Renault tager Bottas, hvis Mercedes vælger Ocon.

Billeder fra Brasilien 2014Billeder fra Brasilien 2014
Copyright Ferrari Media


Og rosinen i pølseenden er det stolte amerikanske Haas-team, som virkelig har måttet kæmpe sig igennem 2019-sæsonen indtil videre.

Haas har kun kontrakt med Grosjean for 2019-sæsonen, så i princippet har de et ledigt sæde ved siden af den danske viking, Kevin Magnussen.

Kevin Magnussen udtalte sidste år, at han ”ikke kunne vente til, at Alonso gik på pension”, så derfor vil det være en “gensynsglæde”, at skulle dele pit-garage med “hans bedste ven” i 2020.

Haas-teamet virker til at være et tæt og harmonisk team, som minder lidt om en familie. Alonsos negativitet og - til tider - dårlige attitude, virker ikke som et godt match for det amerikanske team - til trods for, at han ville være et værdifuldt aktiv for teamet, i midterfeltets kamp om vigtige vm-point.

Så det virker til, at Alonso enten skal køre alene bagerst hos Williams, skændes med Abiteboul via medierne, gense sin “kammerat” hos Haas, eller gå på knæ for japanerne og sige undskyld, for at få lov til at køre for den “røde tyr”.

Lige meget hvad, så bliver det spændende hvad der skal ske med Alonso til næste sæson, da han altid er garanti for at levere god underholdning, og intense kampe om placeringer, på alverdens racerbaner.

OM SKRIBENTEN

Nicki fra BMF1 Nicki har været en del af BMF1 siden 2018, og han er en stor bilnørd, som altid har været fan af motorsport.

RELATEREDE NYHEDER

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Binotto trækker sig som teknisk direktør Grosjean kører i Tyskland »