Englands GP ‘Hot or Not’

Løbet i England var et af de mest begivenhedsrige Formel 1-løb, som sporten længe har set, og der var lige den rette mængde af alle ingredienserne, som skaber god underholdning.

Englands Grand Prix 2019 . Copyright Mercedes AMG

Af: Nicki Skaaning (ns@bmf1.dk) d. 15/7 2019 klokken 18:07

Englands Grand Prix var en fantastisk begivenhed, som indeholdt alt hvad et F1-hjerte kan begære.

Først med offentliggørelsen af en ny flerårig aftale med Silverstone, og dernæst med et F1-løb, der fik alle fans helt ud på kanten af sofaen.

Her er BMF1’s vurdering af, hvad der var ‘Hot’ og hvad der var ‘Not’ til Englands Grand Prix.

Hot

Valtteri Bottas
Løbet er ikke ovre “før den fede dame har sunget”, og Lewis Hamilton gik da også hjem med det store trofæ til “kaminhylden” på hjemmebane. Dog var det en helt anden som burde have haft det.

Valtteri Bottas kørte en fænomenal weekend i England. Først slog han sin - nærmest legendarisk hurtige - teamkammerat i kvalifikationen. Og i løbet viste finnen fantastiske takter med at holde Hamilton bag sig, og kæmpe sig tilbage i front, når han blev overhalet.

De to kamphaner havde nogle intense dueller, som resulterede i nogle fantastiske tv-billeder, med stor underholdningsværdi for de flere hundrede millioner-seere.

Giovinazzis afstikker fra banen for at lave “sandslotte” kostede dyrt for finnen, og Lewis Hamilton kunne pga. safety car, snuppe et nærmest gratis pitstop.

Herefter måtte Bottas spille andenviolin helt frem til det ternede flag, dog med lidt salt i såret, da Hamilton nappede hurtigste omgang fra ham, hen over målstregen.

Begge kørere fortjener en plads på listen, men Hamilton er nærmest selvskrevet til at være på den, så der er ikke nogen grund til at skrive ham på.

Englands Grand Prix 2019. Valtteri Bottas på pole position foran Lewis Hamilton og Charles LeclercEnglands Grand Prix 2019. Valtteri Bottas på pole position foran Lewis Hamilton og Charles Leclerc
Copyright Mercedes AMG


Charles Leclerc
Undertegnede forudsagde at Leclerc ville vinde over Vettel i løbsduellen i 2019-sæsonen, og indtil videre har han også været den dominerende af de to Ferrari-kørere.

Charles Leclerc er uhyggelig hurtig, intelligent, og tålmodig bag rattet af en racerbil, og han kan med ro betegnes som en af de få ‘mega-talenter’, som Senna og Schumacher, som dukker op en gang imellem.

Leclerc havde nogle fantastisk kampe med Max Verstappen i løbet, hvor de intense dueller på skift sendte de to kamphaner foran hinanden.

Leclerc sluttede endnu engang på podiet, og tog derfor en håndfuld gode point med hjem til Maranello, samtidig med at seerne tildelte ham titlen som ‘driver-of-the-day’.

Charles Leclerc, englands GPCharles Leclerc, englands GP
Copyright BMF1


Max Verstappen
Man må sige at Max Verstappen har fundet speederen i sin Red Bull-racer i 2019-sæsonen. Tidligere har den unge belgier/hollænder, været kendt for at være aggressiv, og blive for overmodig i visse situationer. Men i 2019 har Verstappen virkelig formået at præstere.

Faktisk kan man gå så langt at sige, at han overpræsterer i en underlegen bil, i forhold til de to andre tophold.

Max Verstappens præstationer har været så fornuftige, at han har fået sin teamkammerat til at ligne en statist - eller "hjælperytter" - i størstedelen af sæsonen, hvilket er en utrolig bedrift i en sport, hvor sæderne - oftest - er besat af nogle af verdens største talenter.

Verstappen havde nogle fantastiske dueller med Charles Leclerc, hvor Verstappen tydeligt viste, at han havde fartoverskuddet til at overhale monegaskeren, som så viste sig at være for kløgtig til selv Verstappen.

Et pitstop under Safety Car sikrede Verstappen pladsen foran Leclerc, og der lå han trygt, indtil at Sebastian Vettel i bedste Kvyat-stil, torperede ind bag i Verstappen, og ud på en flyvetur.

Verstappen kunne snildt have taget titlen som driver-of-the-day, med sine kampe og præstationer under Englands GP.

Østrigs Grand Prix 2019. Max Verstappen vinder løbet foran Charles LeClerc og Valtteri Bottas. Første sejr Til Honda siden de vendte tilbage til Formel 1Østrigs Grand Prix 2019. Max Verstappen vinder løbet foran Charles LeClerc og Valtteri Bottas. Første sejr Til Honda siden de vendte tilbage til Formel 1
Copyright Red Bull Contentpool


Not

Romain Grosjean
Man kunne have nævnt Haas-teamet (og hovedsponsoren!) som helhed på ‘Not-listen’, men Romain Grosjean får “æren” af pladsen på listen i dag.

Der vil nok være delte meninger, om hvem der har skylden for sammenstødet mellem de to teamkammerater i sving fem, men for undertegnede virker der ikke til at være nogen tvivl.

Kevin Magnussen er på ydersiden, og Romain Grosjean kører så bredt, at danskeren kommer helt ud for banen.
En fuldstændig meningsløs handling af franskmanden, som endnu engang tabte hovedet, af frygt for at tabe til sin teamkammerat.

Det virker fuldstændig sindssygt at køre så aggressivt, når man for det første er teamkammerater, og for det andet, at man risikerer begge biler - når formålet med løbet er, at fungere som test-session, for to forskellige Haas-biler.

Det virker på Günther som om, at begge kørere skal have en skideballe - hvoraf kun den ene fortjener den.

Romain Grosjean, Østrigs GPRomain Grosjean, Østrigs GP
Copyright BMF1


Robert Kubica
Robert Kubica står som nummer to på ‘Not-listen’, fordi så har han også prøvet ikke at være sidste mand hele året.

Historien om Kubica er en sød historie, som varmer i rigtig mange F1-fans’ hjerter, men hvor er det dog sørgeligt at se en af ‘fortidens kæmper’, “sejle” rundt i sin egen sø og brænde benzin af.

Kubica virker som en overskudsagtig og sympatisk mand, med ben i næsen, og der er ikke nogen tvivl om, at han er talentfuld - for ellers kunne han ikke køre en F1-bil.

Men hvor er det ærgerligt, at han ikke formår at præstere bedre.

Det kunne så også være, at George Russell bare er et supertalent, som ville spise Verstappener og Leclercer til “morgenmad”, siden han kan slå Kubica hver gang. Men det svar må forblive i det uvisse, indtil Russell kommer op i mod sin nye teamkammerat næste år.

Robert Kubica, Østrigs GPRobert Kubica, Østrigs GP
Copyright BMF1


Sebastian Vettel
Og rosinen i pølseenden, er også en kører som sluttede langt nede i feltet.

Sebastian Vettel havde en øv-weekend, hvor nærmest alt der kunne gå galt, det også gik galt.

En elendig kvalifikation, sikrede ham en plads nede ved “Formel-B”-feltet, og en kæmpe brøler under nedbremsningen, sikrede ham en 10-sekunders straf, for at give Verstappen en tur i luften.

Vettel ligner en presset mand i F1, og det eneste der holder ham højt oppe i F1-hierarkiet, er de fire vm-titler han har måtte stable ovenpå hinanden, for at kunne nå den piedestal han er blevet sat på.

Vettel er super talentfuld, og en meget humoristisk mand udenfor banen, men han lider lidt af et ‘Grosjean-syndrom’, hvor hovedet løber løbsk med ham én gang imellem, så han laver nogle meget mærkelige fejl. Hvilket koster dyrt (i reservedele), men også for teamet i form af vigtige vm-point.

Vettel skal uden tvivl også nok blive kontrakten ud næste år hos Ferrari, men han skal nok ikke føle sig for sikker i 2021, med alle de superstjerner uden kontrakter, som venter lige om hjørnet.

Sebastian Vettel og fanSebastian Vettel og fan
Copyright Bil Magasinet BMF1


William Storey og Rich Energy
Rich Energy ligger lige til højrebenet at smide på denne liste, og det har ikke krævet det store journalistiske arbejde, at finde frem til, at de skal være absolut bundprop på denne liste.

Om deres vredesudbrud på sociale-medier skyldes et medie-stunt, eller om firmaet bare godt kan lide at gøre grin med sig selv, det vides ikke. Men én ting er sikkert, der har været god underholdningsværdi i den farce der kører lige nu.

Sessionsresultat

Bemærk! Det angivne dæk viser hvilken compound som køreren har kørt med.

P. Kører Team Dæk Tid Stop Point
1. Lewis Hamilton Mercedes AMG
M
H
1T21:08.452 1 26
2. Valtteri Bottas Mercedes AMG
M
M
S
1T21:33.380 2 18
3. Charles Leclerc Ferrari
S
M
H
1T21:38.569 2 15
4. Pierre Gasly Red Bull
M
H
1T21:43.144 1 12
5. Max Verstappen Red Bull
M
M
H
1T21:47.910 2 10
6. Carlos Sainz Jr. McLaren
M
H
1T22:02.091 1 8
7. Daniel Ricciardo Renault F1
S
M
H
1T22:02.853 2 6
8. Kimi Räikkönen Alfa Romeo Racing
M
H
1T22:13.992 1 4
9. Daniil Kvyat Scuderia Toro Rosso
S
M
H
1T22:15.172 2 2
10. Nico Hülkenberg Renault F1
S
H
1T22:21.185 1 1
11. Lando Norris McLaren
S
M
H
1T22:22.733 2 0
12. Alexander Albon Scuderia Toro Rosso
S
M
1T22:24.069 1 0
13. Lance Stroll Racing Point F1 Team
M
H
S
1T22:29.538 2 0
14. George Russell Williams
M
H
51 omg. 1 0
15. Robert Kubica Williams
M
H
51 omg. 1 0
16. Sebastian Vettel Ferrari
S
H
M
51 omg. 2 0
17. Sergio Perez Racing Point F1 Team
M
H
S
S
51 omg. 3 0
DNF / Ikke-fuldførte
18. Antonio Giovinazzi Alfa Romeo Racing
M
18 omg. 0 0
19. Romain Grosjean Haas F1 Team
S
H
9 omg. 1 0
20. Kevin Magnussen Haas F1 Team
S
H
6 omg. 1 0
Pirelli dæktyper i 2019:
W
= Regnvejrsdæk ("Wet")
I
= Regnvejrsdæk til let regn ("Intermediate")
H
= Hard dæk
M
= Medium dæk
S
= Soft dæk


Hvis dækket ikke er farvet, så betyder den angivne cirkel følgende:
P
= Pirelli (1950 - nu)
G
= Goodyear (1964 - 1998)
M
= Michelin (1978 - 2006, ikke alle år)
B
= Bridgestone (1997 - 2010)
Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Pain in the HAAS III Er Vettel færdig som førstekører for Ferrari? »