Englands GP: Løbet LIVE

Vi er nået til årets 4. løb, der bliver afviklet på den legendariske Silverstone bane, tæt på den engelske hovedstad London. Der er lagt op til et spændende løb, hvor kampen forventes at blive mellem Mercedes og Red Bull.

Løbet LIVE. . Copyright Bil Magasinet BMF1

Af: Allan (arh@bmf1.dk) d. 2/8 2020 klokken 14:08

Hamilton har sikret sig pole og ligner en mand, der vil være svær at slå, men Verstappen er med fremme og Red Bull raceren, så stærk ud under løbssimuleringerne, så det kan være nu, at de vil slå Mercedes.

Under fredagens træning, så det ikke ud til at virke så godt for Mercedes i det varme vejr, men da temperaturen faldt et par grader lørdag, var de hurtige sorte Mercedes racere urørlige igen.

Til dagens løb, ser det ud til at blive vejr, der minder mere om lørdagens vejr, end om fredagens, hvilket igen gør Mercedes til de helt store favoritter.

Englands Grand Prix 2020. Valtteri Bottas under fredagens frie træningerEnglands Grand Prix 2020. Valtteri Bottas under fredagens frie træninger
Copyright Mercedes AMG


For HAAS ser det ud til at blive endnu en svær dag på kontoret. Begge biler røg ud allerede i Q1 under kvalifikationen, selvom Magnussen var rimelig tæt på at komme videre.

Det lignede mest af alt, endnu en nedtur for holdene med Ferrari motor, med undtagelse af Ferraris egne biler, der langt om længe så ud til at have fundet noget af den fart som ellers var forsvundet.

Sebastian Vettel er nok ikke enig i dette, efter 3 træninger, hvor der konstant var problemer med hans bil, hvilket forklarer hvorfor han starter så langt tilbage, som han gør.

Den der nok får størst opmærksomhed er den tilbagevendene Nico Hülkenberg, der er sat ind som afløser for Sergio Perez hos Racing Point, efter Mexicaneren er blevet testet positiv for Covid 19.

Bilerne er linet op på gridden, efter den revideret grid, som følge af et par straffe.

Intet tyder på, at vi vil få en start som sidst i Ungarn, men der er varslet om, at der kan komme lidt regn i løbet af de kommende timer, hvilket vil kunne tilføje løbet lidt ekstra spænding.

Nationalsangen er sunget og kørerne er kravlet ned i deres biler, hvor de alle håber på at blive et par timer.

Der gøres klar til at sende bilerne ud på opvarmningsomgangen. Mekanikerne har forladt gridden og nu er det op til de enkelte kørere at få de voldsomme maskiner afsted.

De 4 forreste starter alle på Medium dækket, mens Lando Norris i McLaren raceren, starter på de bløde Soft dæk, hvilket kan give ham en bedre start end de andre omkring ham.

BREAKING: Hülkenberg kommer ikke til start.
Der er ikke kommet nogen officiel grund, men først lød det, at der var problemer med bilen og han derfor skulle starte fra pitten.

Det betyder at der er en ledig plads foran Kevin Magnussen, hvilket er en klar fordel for ham.

StartlysStartlys
Copyright Daimler Benz


Løbsstart Hamilton fyrer Mercedesen af ned mod første sving. Bottas laver en bedre start, men kommer ikke forbi Hamilton.

Leclerc er oppe forbi Verstappen, men hollænderen slår hurtigt tilbage.

Magnussen har fået en perfekt start og er oppe som nummer 11.

Gasly slår tilbage på Magnussen, så han nu er nede som nummer 12.

Magnussen ude. Albon, som Kevin smuttede forbi under starten, rammer Kevin og smider ham voldsomt af banen.

Det sender Sikkerhedsbanen ud.

Det ser ud til, at Albon slap fra uheldet uden skader, hvilket virker vildt, efter at have genset uheldet.

Kevin så slet ikke Albon, der tog en chance, efter kevin kom lidt bredt ind. Der er ikke rigtigt nogen der kan tilskrives at have lavet en fejl her.

Sikkerhedsbilen kører ind og løbet er sat igang igen.

Hamilton laver en tidlig start og smutter fra feltet.

Vettel presser Ocon, der også presser Stroll.

Sainz er oppe som nummer 5, mens Norris i den anden McLaren er faldet ned som nummer 7.

Ocon angriber Stroll, men bliver afvist.

Albon i pit de skifter dæk på Red Bull raceren og han kommer ud igen.

Gasly i AlphaTauri raceren, presser Vettel i Ferrari. Det ser ud til, at der stadig er problemer med Vettels bil.

Omgang 8/52 Mercedes racerne og Verstappens Red Bull er stukket af i front.

Lance Stroll er trukket fra Ocon, mens Vettel kæmper for at følge med Ocon og holde Gasly bag sig.

Stroll nærmer sig Norris, samtidig med at Verstappen taber tid til Bottas.

Omgang 11/52 Der er lige under 4 sekunder fra Bottas til Verstappen. Mens der er mere end 8 sekunder fra Verstappen til Leclerc.

Efter dem, er feltet tæt helt ned til P12.

Safty Car Kvyat ryger voldsomt af. Det var en rent solo uheld.

Hele feltet pitter med det samme, fra P8, mens resten kommer ind omgangen efter.

Grosjean vælger ikke at pitte og er nu oppe på P5.

Red Bull viser igen, at de er verdens hurtigste i pitten, hvilket betyder at Verstappen er helt oppe bag Bottas igen.

Stroll er nede på P9, mens Ocon er faldet ned som nummer 11 og Gasly er helt nede som nummer 13.

Alla er på Hard dæk, med undtagelse af Grosjean, hvilket betyder at alle bør kunne komme til mål uden yderlegere stop, altså med undtagelse af Grosjean, der håber på at der kommer endnu en Safty Car periode.

Sikkerhedsbilen ind, igen Hamilton har igen kontrollen over feltet.

Hamilton snyder dem alle igen, mens Sainz med det samme presser Grosjean.

Grosjean presser Leclerc, der ikke har varme nok i dækkene. Men bliver afvist.

Ricciardo falder tilbage, det gør Vettel også.

Stroll overhaler Ocon, derigen er i kamp med Vettel. denne gang er det blot franskmanden der er forrest.

Kampen om P7 står mellem 4 biler.

Omgang 22/52 Sainz angriber Grosjean, men bliver afvist. Stærkt kørt af Grosjean.

Sainz beskylder Grosjean for farlig kørsel.

Omgangen efter kommer Sainz forbi. Nu er det Norris der presser Grosjean.

Leclerc er må være glad for HAAS' strategiske valg, da han holder de andre tilbage, der ellers truer ham bagfra.

Omgang 25/52 Norris overhaler Grosjean. Franskmanden prøvede at forsvare sig, men der var intet at gøre.

Nu kommer Ricciardo op til Grosjean.

I front har Hamilton igen sat hurtigste omgang, men Bottas følger ham tæt.

Vettel er indenfor sekundet på Ocon, men ser ikke ud til at kunne gøre noget ved det.

Advarsel til Grosjean for at forsvare sig for hårdt overfor Sainz.

Ocon i angreb på Stroll. Men canadieren forsvarer sig.

Omgang 28/52 Hamilton har nu 2 sekunder ned til Bottas, der har yderligere 6 sekunder ned til Verstappen.

Leclerc er 12 sekunder efter Verstappen, men 5 sekunder foran Sainz.

Grosjean holder P7, mens Bottas sætter ny hurtigste omgang.

Albon pitter og tager sin 5 sekunders straf for at have forårsaget uheldet med Magnussen.

Omgang 34/52 Vettel taber tid til Ocon. Samtidig er Latifi rykket forbi Räikkönen, der ikke kan få sin Alfa Romeo til at fungere.

Straf til Giovinazzi 5 sekunder for ikke at have overholdt reglerne bag sikkerhedsbilen.

Ricciardo overhaler Grosjean. Grosjean flytter sig tilmed under overhalingen, hvilket må give ham en straf.

Stroll overhaler også Grosjean.

Grosjean pitter, nu kunne hans dæk ikke mere.
Han var tæt på at stalle og kommer langsomt ud.

Omgang 38/52 Gasly kommer forbi Vettel. Skidt dag for tyskeren, der nu er nede som nummer 11 igen.

Bottas melder om problemer med hans racer. Der er vibrationer, der bliver kraftigere.

Verstappen med hurtigste omgang Red Bull raceren begynder at virke, med 10 omgange til mål.

Omgang 43/52 Bottas taber tid til Hamilton. Er deres dæk ved at falde fra hinanden?

Lance Stroll bliver presset hårdt af Ocon i kampen om P8.

Omgang 46/52 Albon, der har været helt nede i bunden af feltet, overhaler Russell i Williams raceren. Men det er en kamp om P13.

Albon overhaler også Giovanazzi.

Ocon overhaler Stroll. Det er ikke godt nok af Stroll.

Hurtigste omgang til Albon der nu, endelig, har fået gang i Red Bull raceren.

Sainz melder ind om vibrationer. Samtidig har Hamilton nu mere end 5 sekunders forspring til Bottas.

Räikkönen taber et stykke af frontvingen Han humper tilbage til pitten.

Gasly overhaler også Stroll, der ser ud til at falde ud af pointene.

Bottas punkteret Han skal nu hele vejen rundt til pitten. Han sejler ned gennem feltet.

Omgang 51/52 Verstappen pitter med 2 omgange til mål.

Bottas kommer hele vejen til pitten og er ude igen på P12.

Albon overhaler Stroll.

Sainz punktere Samme hjul som Bottas. Hamilton er også punkteret.

Få sving til mål for Hamilton.

Hamilton vinder efter en halv omgang på 3 hjul.

Bottas slutter på P11 og uden point. Vettel slutter som nummer 10.

Verstappen får hurtigste omgang.

Noget af en afslutning på dette løb.

Leclerc sikre sig P3.

Sessionsresultat

Bemærk! Det angivne dæk viser hvilken compound som køreren har kørt med.

P. Kører Team Dæk Tid Stop Point
1. Lewis Hamilton Mercedes AMG
M
H
1T28:01.283 1 25
2. Max Verstappen Red Bull Racing
M
H
S
1T28:07.139 2 19
3. Charles Leclerc Ferrari
M
H
1T28:19.757 1 15
4. Daniel Ricciardo Renault F1 Team
S
H
1T28:20.933 1 12
5. Lando Norris McLaren
S
H
1T28:23.560 1 10
6. Esteban Ocon Renault F1 Team
S
H
1T28:28.220 1 8
7. Pierre Gasly Scuderia AlphaTauri
M
H
1T28:32.471 1 6
8. Alexander Albon Red Bull Racing
M
H
M
1T28:33.953 2 4
9. Lance Stroll BWT Racing Point
M
H
1T28:38.594 1 2
10. Sebastian Vettel Ferrari
S
H
1T28:43.140 1 1
11. Valtteri Bottas Mercedes AMG
P
1T28:43.450 2 0
12. George Russell Williams
P
1T28:53.287 1 0
13. Carlos Sainz Jr. McLaren
P
1T28:54.653 2 0
14. Antonio Giovinazzi Alfa Romeo Racing
P
1T28:55.488 1 0
15. Nicholas Latifi Williams
P
1T28:55.832 1 0
16. Romain Grosjean Haas F1 Team
P
1T28:56.333 1 0
17. Kimi Räikkönen Alfa Romeo Racing
P
51 omg. 2 0
DNF / Ikke-fuldførte
18. Daniil Kvyat Scuderia AlphaTauri
P
11 omg. 0 0
19. Kevin Magnussen Haas F1 Team
P
1 omg. 0 0
20. Nico Hülkenberg BWT Racing Point
P
0 omg. 0 0
Pirelli dæktyper i 2020:
W
= Regnvejrsdæk ("Wet")
I
= Regnvejrsdæk til let regn ("Intermediate")
H
= Hard dæk
M
= Medium dæk
S
= Soft dæk


Hvis dækket ikke er farvet, så betyder den angivne cirkel følgende:
P
= Pirelli (1950 - nu)
G
= Goodyear (1964 - 1998)
M
= Michelin (1978 - 2006, ikke alle år)
B
= Bridgestone (1997 - 2010)

OM SKRIBENTEN

Allan fra BMF1 Allan er en af grundlæggerne af Bil Magasinets Formel 1 side og er en af de mest erfarne Formel 1 skribenter i Danmark.

RELATEREDE NYHEDER

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Startopstilling Englands GP Englands GP: Løbsresumé »