Efter Maldonado ramte Lewis Hamilton og sendte ham i væggen, har der været forskellige udlægninger af hvad der skete. FIA mener at Maldonado var skyld i uheldet, Hamilton har åbenbart ikke opdaget noget som helst, diverse debatfora og kommentarer hælder til race incident eller Hamiltons skyld.
Nu tager Maldonado bladet fra munden og udtaler sig meget konkret til The Standard (engelsk avis.)
Maldonado: Jeg bremser på den rene side (af sporet) men han (Hamilton) begynder at presse mig af. Jeg forsøger at undgå uheldet, men rammer kerben og springer ind i ham.
Han laver et meget aggressivt træk og forsøger at køre mig af sporet, hvilket var en meget risikabel handling på det tidspunkt.
Hans dæk blev dårligere, dårligere og dårligere mens vi hele tiden blev bedre.
Jeg aner ikke hvorfor han kørte sådan, han var helt væk."
Hamiltons kommentar (i uddrag) er:
"Jeg aner ikke hvad der skete, hvis jeg skal være ærlig. Det skete så hurtigt."
Pastor Maldonado Copyright Williams F1
Af rettighedsmæssige årsager, så kan vi ikke lægge links eller filmklip op, men hvis man ønsker at gense hændelsen, så er den nem at finde på nettet.
Her ser det ganske rigtigt ud som om at Hamilton bremser for sent i svinget, presser Maldonado ud over kanten af banen, sekundært ikke giver ham plads på banen, hvorefter der er endnu mindre plads da Malnado forsøger at komme tilbage på banen.
Men døm selv - er det fair at Maldonado skal have ansvaret eller har han ret i sine udtalelser?
Bemærk! Det angivne dæk viser hvilken compound som køreren har kørt med.
Pirelli dæktyper:
W
= Regnvejrsdæk ("Wet")
I
= Regnvejrsdæk til let regn ("Intermediate")
H
= Hard dæk
M
= Medium dæk
S
= Soft dæk
Hvis dækket ikke er farvet, så betyder den angivne cirkel følgende:
P
= Pirelli (1950 - nu)
G
= Goodyear (1964 - 1998)
M
= Michelin (1978 - 2006, ikke alle år)
B
= Bridgestone (1997 - 2010)