Italiens GP: Løbet LIVE fra Monza

Det er tid til at følge det italienske Formel 1 Grand Prix, LIVE fra Monza. BMF1 er på banen og vil følge løbet og det der sker omkring det, helt tæt. Leclerc starter fra Pole, mens Magnussen starter som nummer 11.

Løbet LIVE. . Copyright Bil Magasinet BMF1

Af: Allan (arh@bmf1.dk) d. 8/9 2019 klokken 14:09

Der er siden kvalifikationen blevet tildelt nogle straffe, hvilket betyder at Kevin Magnussen er rykket op til at starte som nummer 11.

Kimi Räikkönen, der kørte galt under kvalifikationen, har måtte skifte gearkasse. Som følge af yderligere komplikationer, vil han starte fra pitten og dermed bagerst af alle.

Du kan se den opdaterede startrække her

Pirelli har udsendt en forventet strategi for løbet, der dog kan blive marknat anderledes, skulle regn drille løbet.

Pirellis forventet dækstrategiPirellis forventet dækstrategi
Copyright Pirelli


I takt med, at starttiden nærmer sig, finder Formrel 1 bilerne vej til startgridden. Tidligere var det lidt af en undtagelse, at kørerne tog en tur gennem pitten, for at få en ekstra installationsomgang, men her på Monza, valgte alle at tage den ekstra omgang.

Der er blevet spurgt ind til, hvorfor Vettel fik lov til at beholde sin tid fra Q3, da mange mener at han var udenfor banen, med alle 4 hjul i Parabolica svinget, lige inden mål.

FIA har set nøje på hendelsen og har konkluderet, at han højre hjulsæt var på stregen og derfor ikke udenfor. Derfor ingen straf.

Fernando Alonso var tilbage på gridden, denne gang var han dog ikke i kørerdragt og manglede tydeligt en bil. Heldigvis vil nogen nok sige.

Kørerne finder vej ned i deres biler, samtidig med at alle kendisser og ander folk, der ikke er mekanikere eller lignende, bliver sendt væk fra startgridden.

Mercedes, der var meget tæt på at sikre sig pole, har store forventninger, til trods for, at de ikke havde forventet at befinde sig så langt fremme på gridden, på en bane hvor power betyder så meget.

På den anden side, forventede Sebastian Vettel heller ikke, at være så langt tilbage, hvis P4 kan kaldes det.

Turen ned mod sving 1, bliver meget vild og kan få stor betydning for resultatet om små to timer.

Den regn der var varsel om, ser ud til at udeblive, men der er skyer på himmelen over Monza, så det er ikke helt udelukket at der kan komme et par dråber, der vil kunne forstyrre resultatet.

Renault, der starter som "best of the rest", forventer også at de kan gøre noget stort her, på en bane de mener passer godt til dem.

Stroll, der starter fra P9, kan blive en udfordring at komme forbi for Kevin, der starter på P11, to pladser foran Grosjean, hvilket betyder at de tre starter lige efter hinanden.

Dækvarmerne er taget af og bilerne sendes ud på formationsomgangen.

Mekanikerne løber tilbage til deres garager og vi nærmer os starten på Monzas GP 2019.

Lamperne tændes og slukkes. Løbet er skudt igang og Charles Leclerc skyder afsted, men presses hårdt af Hamilton. Han holder dog P1.

Hülkenberg får en fantastisk start og rykker forbi Vettel og op som nummer 4.

Verstappen laver en skidt start og beskadiger sin frontvinge i første sving, dan han kører ind i Perez.

Omgang 2 Vettel overhaler Hülkenberg igen.
Han nærmer sig hurtigt Bottas.

Grosjean var også involveret i uheldet på første omgang. Det bliver der kikket nærmere på.

KEvin er oppe på P10. Han presser Giovinazzi for P9, mens Albon presser Kevin for P10, efter han røg af banen under en nærkamp mod Sainz.

Omgang 5/53 Ricciardo overhaler Hülkenberg, så han nu er tilbage hvor han startede.

Vettel spinder af og beskadiger frontvingen.
Da han kommer tilbage, rammer han Stroll, der når han selv kommer tilbage, sender Gasly af banen.

Det vil helt sikkert blive undersøgt og straffet.

Meget skidt indsats af Vettel. Det betyder dog, at Magnussen er oppe på P9.

Grosjean spinder helt for sig selv, da han kommer for tidligt på gassen.

Omgang 10/53 Hamilton gør klar til at presse Leclerc. Der er kun lige over et sekund mellem de to, med Bottas også lige over et sekund efter Hamilton.

Efter dem er der næsten 9 sekunder ned til Ricciardo på P4.

I bunden finder vi Grosjean på P20. Små 8 sekunder efter Vettel på P19.

Perez presser Magnussen i kampen om P10. Kevin forsvarer sig hårdt.
Stroll presser samtidig Perez, mens Norris i McLaren nærmer sig Stroll.

10 sekunder stop and go straf til Vettel for at komme usikkert tilbage på banen.

Han tager den med det samme og er nu absolut sidst. Super skidt dag for Vettel.

Omgang 15/53 Magnussen holder P10. Han har nu mere end et sekund ned til Perez.

Drive through til Stroll for at komme usikkert tilbage på banen. Så samme forseelse som Vettel, men mildere straf.

Leclerc øger afstanden til Hamilton, samtidig med at Mercedes gør klar til pitstop.

Perez nærmer sig Magnussen igen og øger presset på danskeren.

Verstappen har fart på nede i feltet og er nu omkring 1 sekund efter Gasly, der lige nu holder P13.

5 sekunder straf til Albon for at vinde ulovlig tid på Magnussen da han kørte af banen.

Omgang 20/53 Hamilton pitter, samtidig med at Leclerc melder tilbage at hans bagdæk er færdige. Hamilton kommer ud på medium dækket.

Straf til Räikkönen 10 sekunder for at starte på de forkerte dæk.

Leclerc pitter Han kommer ud på de hårde dæk og foran Hamilton.

Hamilton har fart på, men kommer ikke bare forbi, selvom han har varme og blødere dæk.

Selvom Hamilton har DRS ned af start/mål langsiden, kan han ikke komme forbi.

Leclerc er helt oppe bag Hülkenberg. Hamilton presser vildt på, da Leclerc overhaler Hülkenberg.

Bremseduel og Hamilton må den lange vej rundt. Meget tæt kørsel, men det så fair ud.

Advarsel til Leclerc Det sort/hvide flag til Leclerc. Ingen straf men han skal ikke gøre det igen.

Omgang 25/53 Leclerc har lukket hullet op til Ricciardo, der endnu ikke har været i pit, samtidig sætter han hurtigste omgang på det hårde dæk.

Leclerc forbi Ricciardo. Hamilton må bruge to sving mere på at komme forbi Daniel.

Der er nu 16 sekunder op til Bottas, der har sit første stop til gode.

Bottas pitter og kommer ud på medium dækket. Han rykker ned på P4 efter Ricciardo, der stadig ikke har været i pit.

Sainz ude Højre hjul blev ikke spændt rigtigt. Det udløser en virtuel safty car.

Kevin Magnussen i HAAS raceren, har taget sit pitstop, men rykker er oppe på P9.

Løbet genoptaget Hamilton angriber straks Leclerc, der har hårde dæk, der hurtigere bliver kolde.

Leclerc holder fronten, mens de to nærmere sig Vettel der skal tages med en omgang.

Kvyat ude Ny virtuel safty car. Hans bil dørde bare.

Flere pitter og Magnussen er nu oppe som nummer 8.

Løbet genoptaget Leclerc holder igen fronten, men Perez smutter forbi Magnussen, der nu er på P9.

Verstappen overhaler Gasly og er nu oppe som nummer 11. Næste mand han jagter er Norris.

Blåt flag til Vettel. Han lukker Leclerc og Hamilton forbi uden probelemr.

Vettel overhaler Russell, mens Hamilton melder tilbage over radioen, at han har brug for mere power.

Omgang 35/53 Magnussen bliver presset hårdt af Verstappen og Gasly og udbremser sig selv.

Magnussen pitter for anden gang.

Leclerc ryger af i prima variante. Men han formår at holde Hamilton bag sig.

Leclers efterfølgende forsvar bliver undersøgt. Hamilton er ikke tilfreds.

Bottas sætter hurtigste omgangstid og nærmer sig Hamilton og Leclerc.

Beregninger viser, at Bottas vil hente Hamilton om blot 4 omgange.

Omgang 41/53 Leclerc har åbnet et lille forspring op til Hamilton.

Hamilton låser dækkene og Bottas smutter forbi.

Det var ikke gode nyheder for Leclerc, der vil opleve et endnu større pres fra Bottas, der har friskere dæk.

Efter Magnussens andet pitstop, ser det ud til at han har problemer med HAAS raceren. han kan end ikke lukke hullet op til Russell. Faktisk taber han tid til Williams køreren.

Omgang 44/53 Hamilton melder ind, at han vil have friske dæk på.

Samtidig er Bottas nu blot 1,3 sekunder efter Leclerc.

Magnussen pitter igen han er ude af løbet.

Bottas taber tid til Leclerc. Hamilton taber endnu mere tid.

5 omgange til mål Leclerc holder Bottas udenfor DRS, til trods for at Bottas sætter ny hurtigste tid. Hamilton er sat. Han har dog tid til at tage et stop og holde fast i P3.

Albon nærmer sig Hülkenberg i kampen om P5. Meget hurtigt.

Hamilton pitter Han vil have den hurtigste tid og kommer ud på soft dæk.

Bottas er indenfor DRS på Leclerc, efter en fejl
Han satsede, men tabte. Leclerc trækker fra igen. fra Ferrari køreren.

2 omgange til mål Leclerc holder P1. Men der vil blive kørt race til sidste sving.

Hurtigste omgang til Hamilton på friske dæk.

Sidste omgang Bottas er kun 0,7 sekund efter Leclerc. Der er maksimalt pres på.

Leclerc kører perfekt og sætter Bottas.

Parabolica og Leclerc vinder det tætteste løb i mands minde på Monza.

Meget lykkeligt skrig fra Leclerc, efter han kommer over stregen.

Sessionsresultat

Bemærk! Det angivne dæk viser hvilken compound som køreren har kørt med.

P. Kører Team Dæk Tid Stop Point
1. Charles Leclerc Ferrari
S
H
1T15:26.665 1 25
2. Valtteri Bottas Mercedes AMG
S
M
1T15:27.500 1 18
3. Lewis Hamilton Mercedes AMG
S
M
S
1T16:01.864 2 16
4. Daniel Ricciardo Renault F1
S
M
1T16:12.180 1 12
5. Nico Hülkenberg Renault F1
S
M
1T16:24.830 1 10
6. Alexander Albon Red Bull
S
M
1T16:25.980 1 8
7. Sergio Perez Racing Point F1 Team
M
S
1T16:40.467 1 6
8. Max Verstappen Red Bull
M
S
M
1T16:41.157 2 4
9. Antonio Giovinazzi Alfa Romeo Racing
S
M
52 omg. 1 2
10. Lando Norris McLaren
M
H
52 omg. 1 1
11. Pierre Gasly Scuderia Toro Rosso
M
S
52 omg. 1 0
12. Lance Stroll Racing Point F1 Team
S
S
M
52 omg. 2 0
13. Sebastian Vettel Ferrari
S
H
H
M
52 omg. 2 0
14. George Russell Williams
M
H
52 omg. 1 0
15. Kimi Räikkönen Alfa Romeo Racing
M
M
S
52 omg. 2 0
16. Romain Grosjean Haas F1 Team
S
M
S
52 omg. 2 0
17. Robert Kubica Williams
M
S
M
51 omg. 2 0
DNF / Ikke-fuldførte
18. Kevin Magnussen Haas F1 Team
S
M
S
43 omg. 2 0
19. Daniil Kvyat Scuderia Toro Rosso
M
S
29 omg. 1 0
20. Carlos Sainz Jr. McLaren
S
M
27 omg. 1 0
Pirelli dæktyper i 2019:
W
= Regnvejrsdæk ("Wet")
I
= Regnvejrsdæk til let regn ("Intermediate")
H
= Hard dæk
M
= Medium dæk
S
= Soft dæk


Hvis dækket ikke er farvet, så betyder den angivne cirkel følgende:
P
= Pirelli (1950 - nu)
G
= Goodyear (1964 - 1998)
M
= Michelin (1978 - 2006, ikke alle år)
B
= Bridgestone (1997 - 2010)
Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Weekenden i billeder - første del Kevin udgik med hydraulisk problem »