Italiens GP: 2. frie træning. Leclerc hurtigst

Holdene havde meget at se til, da den anden frie træning blev skudt igang, efter den første træning var rimelig regnfyldt. Selvom meget tyder på at løbet bliver vådt, ser det ud til at kvalifikationen bliver tør. Leclerc var igen hurtigst.

Belgiens Grand Prix 2019 . Copyright Ferrari

Af: Allan (arh@bmf1.dk) d. 6/9 2019 klokken 16:09

I den første frie træning så vi to kørere ryge af banen, inden de fik sat en tid, Kimi Räikkönen og Sergio Perez. Det betyder at de har mere at se til, end nogle af de andre.

Både Räikkönen og Perez nåede at blive klar, efter deres afkørsler. Hårdest kæmpede Racing Point mekanikerne helt klart, da Perez havde været ret hård ved sin bil i første træning, mens Kimi mest af alt, bare var kørt af.

Charles Leclerc var hurtigst i 1. træning, mens hans holdkammerart Sebastian Vettel kæmpede mere med sin Ferrari og sluttede nede som nummer 8. Ferrari var de eneste der valgte at bruge medium dækket til at sætte deres hurtigste tid.

Hurtigste tid i 1. træning var på 1.27.9, en tid der blev slået markant allerede da den første tid blev sat i 2. træning, da Bottas klokkede en 1.22.8 tid ind.

Træningen der så ud ti at skulle være tør, inden den blev sat igang, blev allerede efger 13 minutter, våd. Det var dog ikke værre end, at Hamilton valgte at blive ude på sliks og faktisk formåede at køre en anelse hurtigere i de første to sektorer, inden han valgte at pitte.

McLaren, der sluttede 1. træning med 2. og 3. hurtigste biler, havde udfordringer med den nye motor i Lando Norris bil, hvilket betød at han først kom ud med 19 minutter igen.

Norris fik dog aldrig rigtig gang i McLaren raceren, hvilket betød at han endte nede som nummer 18, mens Sainz i den anden McLaren sluttede som nummer 12.

Leclerc viste stor styrke efter 20 minutter, da han tog næsten et sekund af Hamiltons hidtil hurtigste omgangstid. En tid Vettel fulgte godt op på, inden trafik betød at han endte 2 tiendedele efter Leclerc.

Små 30 minutter inde i træningen begyndte det for alvor at regne. Denne gang kørte alle i pit.

Denne naturlige pause, valgte FIA at sende folk ud med kost, for at fjerne det grus som Ricciardo og Magnussen havde spredt ud på banen.

Med 40 minutter igen, kom der igen et grønt flag for banen og da regnen samtidig var stoppet, var der hurtigt gang i træningen igen.

Hamilton kom hurtigt ud efter det røde flag, hvor han fik Mercedesen helt op bag Leclercs Ferrari.

En analyse af forskellen mellem Mercedes og Ferrari viser, at det især er på langsiden at Mercedes taber til Ferrari, mens de er en anelse hurtigere i svingene.

Meldinger fra HAAS går på, at Kevin Magnussen havde nogle tekniske problemer i 1. træning, som de også kæmpede med i den 2. træning. Det forklarer hvorfor han ikke kunne følge med Grosjean, til trods for at han kører med den nye affjedring i denne weekend.

Vi kunne også konstatere, at Gasly, der var hurtigere end Kvyat i den 2. træning, var problemet hos Red Bull, efter Albon allerede i sin anden løbsweekend med det store hold, var under 3 tiendedele efter Verstappen. Stærk indsats af den unge Albon.

Magnussen var den eneste der forbedrede sin tid i den sidste halve time af træningen, hvilket kan være et lyspunkt.

Sessionsresultat

Bemærk! Det angivne dæk viser hvilken compound som køreren har sat den pågældende tid på.

P. Kører Team Dæk Tid Forskel Omg
1. Charles Leclerc Ferrari
S
1:20.978 + 0.000 37
2. Lewis Hamilton Mercedes AMG
S
1:21.046 + 0.068 32
3. Sebastian Vettel Ferrari
S
1:21.179 + 0.201 39
4. Valtteri Bottas Mercedes AMG
S
1:21.347 + 0.369 34
5. Max Verstappen Red Bull Racing
S
1:21.350 + 0.372 29
6. Alexander Albon Red Bull Racing
S
1:21.589 + 0.611 30
8. Romain Grosjean Haas F1 Team
S
1:22.153 + 1.175 44
12. Carlos Sainz Jr. McLaren
M
1:22.482 + 1.504 32
13. Kevin Magnussen Haas F1 Team
S
1:22.511 + 1.533 42
18. Lando Norris McLaren
S
1:23.561 + 2.583 16
19. Robert Kubica Williams
S
1:23.737 + 2.759 29
20. George Russell Williams
S
1:24.313 + 3.335 23
Pirelli dæktyper:
W
= Regnvejrsdæk ("Wet")
I
= Regnvejrsdæk til let regn ("Intermediate")
H
= Hard dæk
M
= Medium dæk
S
= Soft dæk


Hvis dækket ikke er farvet, så betyder den angivne cirkel følgende:
P
= Pirelli (1950 - nu)
G
= Goodyear (1964 - 1998)
M
= Michelin (1978 - 2006, ikke alle år)
B
= Bridgestone (1997 - 2010)

OM SKRIBENTEN

Allan fra BMF1 Allan er en af grundlæggerne af Bil Magasinets Formel 1 side og er en af de mest erfarne Formel 1 skribenter i Danmark.

RELATEREDE NYHEDER

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Jody Scheckters 40 års jubilæum Albon godt tilfreds »