BMF1 forklarer: Pirelli i F1

I Formel 1 er ord som hestekræfter, downforce og aerodynamik en vigtig del af sporten. I de senere år er der kommet et (næsten) endnu vigtigere element med i rækken - nemlig ‘det sorte guld’: dækkene.

Pirelli på Spa . Copyright Bil Magasinet BMF1

Af: Nicki Skaaning (ns@bmf1.dk) d. 3/9 2019 klokken 18:09

Dæk er blevet en vigtig faktor i moderne Formel 1. Det er til trods for, at dækkene er standardiserede til alle hold, og holdene ikke selv står for udviklingen.

Mange fans virker uforstående overfor, at et element som “bare” skal være der - og ikke er værdiskabende for udvikling til gadebiler - har så stor indflydelse på sporten for tiden.

Derfor har BMF1 valgt at afholde en længere snak med Pirelli, om at være leverandør af dæk i F1.

Pirellis udstyr til afmontering af dækPirellis udstyr til afmontering af dæk
Copyright Bil Magasinet BMF1


Pirelli har leveret dæk til Formel 1 siden starten af 2011-sæsonen, og har netop forlænget sin kontrakt med F1.

Dækkene i Formel 1 er specielt designet til den her motorsportsserie, så det vil ikke give nogen mening at montere dem på din gadebil.

Et andet problem bliver så at få monteret dem på din gadebil, da fordækkene måler 305/670-13 i størrelsen, og bagdækkene måler 405/670-13.

For at sammenholde størrelsen med en standard bil, så kører en Fiat Punto Grande med 175/65-15 dæk.

F1-dæk og fælge kan ikke købes af private, men Pirelli udtaler, at et dæk koster i omegnen af 400 euro.

Holdene kører hver især med specielt designede magnesium-fælge, hvilket er årsagen til at BMF1 ikke må tage billeder af fælgenes ydre overflade.

Magnesium fælge til F1. Hånden viser hvor lille fælgen egentlig er.Magnesium fælge til F1. Hånden viser hvor lille fælgen egentlig er.
Copyright Bil Magasinet BMF1


Grunden til at holdene benytter magnesium, er at det er et meget let og stærkt materiale. Og let og stærkt betyder ofte dyrt.

En forfælg koster i omegnen af 2000 euro, og et komplet sæt vil løbe op i ca. 12.000 euro.

Pirelli udtaler at én fælg og dæk til en Ferrari (som jo er let i forvejen) vejer i omegnen af 30 kg. I Formel 1 vejer et (bredere) dæk og fælg kun 15 kg.

I F1 findes der syv forskellige typer af dæk: fem tørvejrsdæk (C1-C5), ét intermediate-dæk til let regnvejr, og ét regnvejrsdæk.

Tørvejrs-dækkene er delt op i 3 forskellige farver: de røde soft-, gule medium-, og hvide harddæk.

Sidste år var der flere dæktyper, som hver især havde sin egen farve. Det er lavet om i 2019, for at gøre det mere seervenligt for fansene.

Pirelli dækudvalg 2019Pirelli dækudvalg 2019
Copyright Bil Magasinet BMF1


Pirelli-udstyr til afmontering af dækPirelli-udstyr til afmontering af dæk
Copyright Bil Magasinet BMF1


Ingen af dækkene bliver genbrugt. Det skyldes, at når dækkene har været oppe i temperatur (med dækvarmere på), så bliver de hårde, når de køles ned igen.

Derfor har Pirelli et system, hvor alle dæk bliver destrueret efter hver session. Selve processen er ikke raketvidenskab. Dækkene bliver lagt på et bord, hvorefter en Pirelli-ansat skærer hul i dækket med en kniv. En hurtig og simpel måde at få luften ud af dækkene.

Selv om F1 handler om dyre dele og at køre hurtigt, så er det altså "bare" luft der bruges i dækkene.

Herefter bliver dækkene afmonteret med dækudstyr - noget der minder lidt om det du kender fra dit lokale dækcenter.

Pirelli afbalanceringsmaskiner og dækudvalget i baggrundenPirelli afbalanceringsmaskiner og dækudvalget i baggrunden
Copyright Bil Magasinet BMF1


I en produktionsvirksomhed vil der altid være producerede dele, som viser sig at være bedre end de andre. For at undgå at nogle teams kan drage fordel af at få bedre dæk, så har Pirelli sat stregkoder på samtlige dæk. Data for disse stregkoder bliver sendt til FIA, som via ‘lotteri-trækning’ fordeler dem blandt teamsene.

I et forsøg på at mindske omkostninger i forbindelse med transport til destruktion, bliver dækkene sat i en ‘presse’, og presset sammen til under halv størrelse.

Pirelli maskine der presser dækkene flade, for at mindske str. under transport.Pirelli maskine der presser dækkene flade, for at mindske str. under transport.
Copyright Bil Magasinet BMF1


Pirelli anvender en 'presse', der gør brugte dæk mindre, så de fylder mindre under transportPirelli anvender en 'presse', der gør brugte dæk mindre, så de fylder mindre under transport
Copyright Bil Magasinet BMF1


Hvert team får stillet 13 tørvejrsdæk til rådighed hver løbsweekend, samt 4 intermediate, og 3 regnvejrsdæk. Holdene bliver tildelt ét ekstra sæt intermediate dæk, i tilfælde af at det regner under kvalifikation og træning.

Det betyder, at Pirelli medbringer 1600 dæk til en løbsweekend.

Med 21 løb på kalenderen hvert år, plus diverse tests, så bliver det tæt på de 40.000 dæk.

Pirelli medbringer 16 lastbiler til hvert løb, hvoraf de 8 af dem bliver brugt til dæk-transport.

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Günther: Meget skuffende resultat Interview med Romain Grosjean 1/2 »