Hverken Kevin Magnussen eller Romain Grosjean virkede specielt optimistiske da BMF1 snakkede med dem efter fredagens to træninger.
Begge kørere kæmpede med den nye spec af Haas-raceren, som har drillet dem hele sæsonen.
Lørdag eftermiddag havde “piben en anden lyd”. De to kørere fandt pludselig farten under kvalifikation, og oversteg hele teamets forventninger med en 10. og 11. plads.
For at gøre tingene endnu bedre, så får begge kørere yderligere to pladser frem, grundet straffe til Hülkenberg og Ricciardo.
Selv siger Romain Grosjean: “For at være fair, så føler jeg at det bliver meget smertefuldt og meget langsomt, medmindre forandringer i banens forhold hjælper os. Vi kørte lidt ‘long-runs’ i morges og vi kørte nogle ´long-runs’ i går og farten er ikke god, er ikke ordet. Følelsen er at det kan blive kompliceret imorgen. Håbet er at ændringerne (temperatur osv), kan hjælpe os med ikke at ødelægge dækkene som vi gør, og få mere greb.”
“Det bliver lange 44 omgange.”
“Vi kæmper med overfladen, vi glider for meget. Og derfor bliver overfladen for høj, og så mister vi greb. Hvis det bliver koldere, og vejret ser ikke ud til at ændre sig for meget.”
Grosjean interview
Copyright Bil Magasinet BMF1
“Det er altid bedre at starte på nye dæk, jeg ved ikke hvilken strategi vi skal gå med. I går var farten, at vi mistede 2 sekunder pr. omgang. Vi taler ikke 3-4/10 sek., det er 2 sek.”
“Forhåbentlig bliver det bedre i morgen. Min fornemmelse er, at det ikke bliver ‘nat og dag’.”
“Det er forskellige ‘setup’ den her weekend, så vi kan udforske alt det vi kan. På en måde, så kan man gøre lige hvad man vil i F1, hvis man ikke har downforce, så har man ikke downforce. Det er drevet af det.”
“Vi troede at hvis alt gik godt, så ville én ende i Q3. Kevin lavede en god omgang i Q2. Jeg var formentlig lidt for tæt på bilen foran, og legede med ‘tow’. Jeg var lidt for tæt, så jeg mistede en lille smule downforce pga. det.”
“Hvis man har to biler indenfor 6/100 sek., så ved man at man har fået det bedste ud af det.”