Aserbajdsjans GP: Løbet LIVE

De seneste dage har været præget af gule flag, afkørsler og udheld. Bilerne er bredere, vildere og sværere og styre, hvilket lægger op til en masse aktion i Baku, som vi følger Aserbajdsjans GP LIVE her

Løbet LIVE. . Copyright Bil Magasinet BMF1

Af: Nadia Enevoldsen (ne@bmf1.dk) d. 25/6 2017 klokken 14:06

Himlen er skyfri, som aftenen falder på i Aserbajdsjan, når vi for 2. gang skal igang med løb på banen i Baku.

Vi har en kort statistik til Jer her, inden løbet starter:
Første Grand Prix: 2016
Antal omgange: 51
Banelængde: 6,003 km
Banerekord: 1:46.485 (Nico Rosberg)
Antal DRS zoner: 2

Banerekorden er garanteret slået i år, da vi i kval og træninger allerede har været nede under 1.42.

Straffe inden løbet:
Sainz 3 placeringer grundet kollision sidste løb
Alonso 40 for urettidig skift af motorelementer
Vandoorne 35 placeringer for urettidig skift af motorelementer samt skift af gearkasse


Der er en masse slingren for at varme dæk og bremser ordentligt op inden starten. Kun 3 kørere er på soft, resten er på super softs.

Omgang 1-10 af 51

(1/51) Hamilton tager starten og går inderst med Bottas i hælene.

Kimi forsøger sig på Bottas, men rammer barrieren. Bottas punkterer på højre side og kæmper sig tilbage til pitten.

Vettel har derved fået nemmeste 2. placering siden start.

Mercedes pitten står klar med en ny front vinge til Bottas.

Sainz forbremser sig og spinner rundt, men kommer på banen igen.

(2/51) Der flyver stumper til højre og venstre som de fortsætter rundt på banen.

I pitten kæmper Mercedes med at få Bottas dæk af, men det lykkes med besvær, og han er på banen igen!

(3/51) Verstappen meddeler at han tror, han har beskadiget bilen, og teamet meddeler, de overvåger det.

Hamilton er i en 2 sekunders føring over Vettel, Pérez, Verstappen og Räikkönen.

Räikkönen meddeler til pitten, at bagenden af hans bil synes ustabil. Ingen undring efter at have ramt både barriere og Bottas i starten.

(4/51) Hamilton spørger teamet, hvor Bottas er blevet af. Han kunne vidst godt have brugt ham som beskyttelse mod Vettel.

De to deles om hurtigste sektorer.

(5/51) Kimi meddeler flere gange over pitten, at der er altså noget galt, og han tror, han har en punktering, men pitten siger hver gang, trykket er fint, og nu tjekker de hjulophænget.

"Det kan ikke være den same f*cking mand," meddeler Kimi til pitten om Bottas. Han er ikke glad.

(6/51) Ericsson fortæller frustreret, at han ikke kan bruge batteriet, og mister derfor kraft hurtigt.

Forrest kører Vettel og Hamilton næsten identiske tider. 3 sekunder mellem de to.

Vi har Massa og Ocon på P6 og 7.

(7/51) Hændelsen mellem Bottas og Räikkönen undersøges nu af stewards.

Ricciardo pitter, får skiftet til soft dæk. Han bliver ikke sendt helt optimalt afsted, og stoppet tager tid.

(8/51) Der bliver ikke dømt noget i hændelsen mellem de to finner.

Magnussen er oppe som 10'er, medens teamkammerat Grosjean kæmper nede som 18'er.

Kun Bottas og Palmer er bag ham. Palmer bliver bedt om at slukke motoren og han triller langsomt ind i pitten. Hans løb er allerede slut.

(9/51) Alle i top 8 ligger max 3,5 sekunder fra hinanden. Der er et gap ned til Hülkenberg på 9. på 9 sekunder og senere til Alonso på 12. på 18 sekunder.

(10/51) Alle sektorer er nu snuppet af Vettel. 1:46.224

Grosjean meddeler, at de skal stoppe ham, hvis det begynder at blive farligt med hans bremser.

Omgang 11-20 af 51
(11/51) Der er en god kamp mellem Pérez og Verstappen for den sidste podieplacering.

Verstappen er aggressiv, forsøger sig på ydersiden af Pérez, der strategisk placerer sig i midten af vejen.

Hülkenberg har bremseproblemer: "Vi har bremsedegradering level 2." Og de to diskuterer frem og tilbage, om han skal stoppe.

(12/51) "Motorfejl, motorfejl" meddeler Kvyat, der er stoppet på banen i sving 12.

"Åh nej, problemer!" råber Verstappen. Hans motor er i røg og han stopper langsomt.

Alle kommer i pit lige nu, som de sender Safety Car ud.

(13/51) Verstappen er kommet med ind i pitten til et forsøg på, om hans bil kan reddes.

Vi har Hamilton foran Vettel, Stroll, Pérez, Räikkönen. Massa, Ocon, Hülkenberg, Magnussen og Ricciardo.

Hamilton: "Safety Car'en kører så langsomt, det er farligt for os. Vi kan slet ikke få varme i dæk og bremser."

Stroll pitter nu også, og kommer ud foran Hülkenberg, P7.

(14/51) Ricciardo ligger P10, men der er stadig en smule problemer med hans bil, som tidligere da han var først til at pitte udover Bottas.

Kimi får at vide, der er kraftig skade på hans bagende, men at de ikke kan gøre noget. Han er øjeblikkeligt P4, og ser ud til stadig at kunne styre den besværlige bil.

Udgået lige nu er altså: Palmer, Kvyat og Verstappen.

(15/51) Pérez brokker sig også over farten på safety car er for langsom.

Bottas har nu fået lov til at hente op til de andre, og er derfor ikke længere en omgang bagud.

Fra P10 har vi:
Ricciardo
Alonso
Sainz
Vandoorne
Ericsson
Grosjean
Wehrlein
Bottas

Kevin er 9'er.

(16/51) Som Bottas har overhalet vises replay af, hvordan stumper på banen flyver og flere kørere må undvige.

Dette er sidste omgang med SC.

(17/51) Tæt kamp mellem Vettel og Pérez som løbet gives frit. Hamilton er kørt for længe siden.

Pérez forsøger sig flere gange, inderside og yderside, men uden held.

Ricciardo har taget Magnussen, som vi får SC endnu en gang, grundet flere karbonfiber rester på banen.

Räikkönen er blevet overhalet af både Massa og Ocon nu.

Alle er blevet beordret til at køre med SC gennem pitlane for at rengøre ved start-mål.

(18/51) "Må jeg bruge overhalingsknappen?" Spørger Vandoorne. Svaret er ja - Der er ikke grund til at spare brændstof længere, får han tilbage.

Ricciardo får at vide, han skal blive i midten af banen for at undgå stumperne i siden.

(19/51) Hamilton brokker sig igen over en for langsom SC. Han er bekymret over bremser og dæk, og ville have ønsket sig en virtuel SC i stedet.

Igen er dette sidste omgang med SC.

(20/51) Vettel rammer bagenden af Hamilton fordi han bremser.

De er begge stadig med, men der er røget dele af Vettels frontende.

Pérez og Massa er helt oppe på siden af Vettel. Ocon kommer med, de to Force India'er er i tæt kamp og støder sammen!

Begge sejler gennem feltet, Kimis baghjulsophæng er samtidigt gået i stykker, oooooog vi har SC endnu en gang!

Der ligger igen masser af stykker på banen, der skal fjernes.

Omgang 21-30 af 51
(21/51) Pérez er i pit, som Räikkönen punkterer samtidigt.

Ocon kører kun på 3 hjul ind i pitten!

Ocon kommer ud igen, men Pérez og Kimi er kørt i garagerne - De sidder i bilerne endnu, men løbet er nok slut for begge.

(22/51) Det er godt nok en hidsig Kimi over teamradioen. Han er hidsig over, at hans løb er ovre pga. stumper fra de to Force India'ers sammenstød

Alonso ønsker rødt flag, da der er stumper over alt på banen.

Og rødt flag kommer her nu.

Vi holder Jer opdateret når vi ved, hvornår løbet genoptages.

Kl. 16.05 - Løbet genoptages 16.15.

Hændelsen mellem Vettel og Hamilton bliver undersøgt nu.

De har fået Kimis bil klar igen, og han kommer ud for at deltage igen.

Starten kommer til at foregå bag SC, men tilsyneladende kun én omgang.

Pérez er ligeledes med igen, og de to kører nu banen rundt for at nå op til resten, som de forlader pitten bag SC nu.

(23/51) Vi er på vej rundt på banen bag SC lige nu.

Vettel har lagt sig langt op bag Hamilton som de gør klar til starten!

(24/51) Starten er gået igen, Hamilton forrest, Stroll i angreb på Massa for P3, Ricciardo smutter indenom den alle for P3!

Hülkenberg på indersiden af Massa, Magnussen oppe bag dem holder også på.

Hamilton fører foran Vettelm Ricciardo, Stroll, Massa, Hülkenberg, Magnussen, Alonso, Sainz og Grosjean

(25/51) Hülkenberg forbi Massa, Magnussen lige bag ved kører med under DRS, tager dem begge i én omgang!

Hülkenberg i væggen! Hans hjulophæng er ødelagt, men det er lykkes ham at parkere bilen i den ene afkørsel - Vi kan forhåbentlig få den ryddet uden nogen problemer.

(26/51) Pérez og Räikkönen stadig 1 omgang bagud, men Massa er nødsaget til at stoppe bilen, da hans ene støddæmper er ødelagt, og de er derfor P14 og P15.

(27/51) Kimi og Pérez bliver undersøgt fordi der er blevet repareret på bilerne inde i garagen, hvilket normalt ikke er tilladt under rødt flag.

Hamilton kører 0,2 sekunder hurtigere end Vettel lige nu.

(28/51) Ocon har nået Sainz' hæle, og ligger lige på grænsen ved sekundet. Samme gør Bottas bag ham.

(29/51) Stillingen lige nu lyder:
Hamilton
Vettel
Ricciardo
Stroll
Magnussen
Alonso
Sainz
Ocon
Bottas
Grosjean
Vandoorne
Ericsson
Wehrlein
Pérez
Räikkönen

Hamiltons hovedstøtte er gået løs, og han kan risikere, at han skal i pit for at få den fastgjort igen.

Han har én hånd på styret og den anden på hovedstøtten, som han kører.

"Træk den ned og giv den et slag med hovedet," får han at vide fra pitten.

(30/51) Han bliver nødt til at køre i pit nu og få den fikset.

Omgang 31-40 af 51
(31/51) Vettel er kun 1 sekund bagud, som Hamilton kører i pit, men han har fået 10 sekunders straf for farlig kørsel i hændelsen med Hamilton, hans hævngerrige bump efter.

(32/51) 9.3 sekunder tager det at skifte hovedstøtten. Han er ude på banen som 9'er igen.

Ricciardo står derfor til at føre løbet, når Vettel tager sin straf. Og Kevin som 3'er!

(33/51) Vettel beder om en forklaring på, hvorfor han har kørt farligt. "Den må vi tage bagefter," får han at vide.

Bottas har snart været hele spektret igennem og er lige nu P7.

Kimi får en gennemkørselsstraf for at der er arbejdet på bilen under rødt flag. Samme får Pérez.

(34/51) Vettel er på banen som 7'er. Foran Hamilton.

(35/51) Bottas blæser forbi Alonso til P5. Magnussen 3'er.

Vi har stillingen:
Ricciardo
Stroll
Magnussen
Ocon
Bottas
Alonso
Vettel
Hamilton
Sainz
Grosjean
Ericsson
Wehrlein
Vandoorne
Pérez
Räikkönen

(36/51) "Det er absolut fantastisk," får Kevin at vide fra pitten.

Vettel smutter forbi Alonso - Det er lige ved at gå galt, men han klarer at holde den på banen. Hamilton smutter med kort efter.

(37/51) Grosjean har problemer med bremserne nu igen.

Hamilton forsøger sig på Vettel, men forbremser sig og låser venstre forhjul.

Magnussen er under voldsomt pres fra Ocon og Bottas. De er begge 0,7s efter.

"Sikke en skam, vi kunne have vundet dét her løb," joker Alonso over radioen.

(38/51) Ocon og Bottas med DRS - Magnussen har ikke en chance. Næste i rækken er Vettel.

(39/51) DRS, Vettel forbi. Nu er Hamilton på indersiden, og Magnussen synker til 7'er. Alonso er 4 sekunder bagud, så danskeren har nu en pause.

Ocon er under pres fra Bottas. Han holder på ydersiden, og 3'er til finnen.

(40/51) Hurtigste tid til netop Bottas.

Vettel overstyrer og Hamilton er helt tæt på.

Omgang 41-51 af 51
(41/51) Pérez sæde er gået i stykker, og de vil trække hans bil ud af løbet. Han bliver kørt ind i garagen.

(42/51) Vettel, DRS, overstyring, men han holder på og Ocon er nu 5'er.

Ricciardo har en øjeblikkelig føring på 5 sekunder ned til Stroll.

Hamilton benytter ligeledes DRS og Ocon er 6'er.

(43/51) Vi har stillingen:
Ricciardo
Stroll
Bottas
Vettel
Hamilton
Ocon
Magnussen
Sainz
Alonso
Wehrlein
Ericsson
Vandoorne
Grosjean
Räikkönen

(44/51) Imponerende kørsel af både Ricciardo og Stroll. De har hentet hhv. 9 og 6 placeringer dete løb. Alonso har hentet 10 og Sainz 7.

(45/51) Stroll får meddelelsen: "Ok Lance, vi har brug for grønne sektorer hele vejen nu."

(46/51) Der er stilstand i rækkefølgen, men Vettel sætter hurtigste tid i løbet. Han er 3 sekunder efter Bottas.

Alonso har ingen motorkraft, meddeler han, så han tager chancer i hvert sving. Han er 9'er.

(47/51) "Hvis Bottas ikke fanger nogen foran, så få ham til at sætte farten ned," siger Hamilton til pitten. Han får svaret, at Bottas fanger Stroll nu. Der er 4 sekunder mellem Bottas og Stroll.

(48/51) Top 10 lyder:
Ricciardo
Stroll
Bottas
Vettel
Hamilton
Ocon
Magnussen
Sainz
Alonso
Wehrlein

Kimi får at vide, han skal køre i pit, da vandtrykket i bilen er for højt.

(49/51) Vettel i sving 1 overstyrer og skal korrigere for ikke at støde sammen med barrieren. Han kæmper for at hente Bottas. 2.7 mellem de to. 1.2 ned til Hamilton.

Det bliver tæt, om nogen kan nå Stroll, eller om han bliver 2'er for første gang nogensinde.

(50/51) Grosjean tages med en omgang, og lukker pænt alle forbi.

Hamilton indenfor sekundet på Vettel...

1.1 Sekund mellem Bottas og Stroll. Williams pitmænd sidder og klapper i hænderne.

(51/51) Sidste omgang.

Bottas indenfor 1 sekund. Hamilton indenfor 1 sekund.

Målstreg, ternet flag.

Ricciardo vinder løbet, men BOTTAS NÅR STROLL LIGE INDEN MÅLSTREGEN!

Stadig, P3 til Stroll, imponerende arbejde af canadieren!

Vettel holder Hamilton bag sig.

Vanvittig slutning på et vanvittigt løb.

Det er Ricciardo første sejr siden Malaysia sidste år. 13 løbs vinder-tørke.

Stroll er den yngste rookie til at få en podieplacering med sine 18 år.

Vi takker af for en ordentligt omgang, men er selvfølgelig tilbage LIVE igen til Østrigs GP d. 7-9 juli.

Sessionsresultat

Bemærk! Det angivne dæk viser hvilken compound som køreren har kørt med.

P. Grid Kører Team Dæk Tid Stop Point
1. 10. Daniel Ricciardo Red Bull Racing
SS
S
SS
SS
SS
2T03:55.573 4 25
2. 2. Valtteri Bottas Mercedes AMG
SS
S
SS
SS
SS
2T03:59.477 4 18
3. 8. Lance Stroll Williams
SS
S
S
SS
2T03:59.582 3 15
4. 4. Sebastian Vettel Ferrari
SS
S
S
SS
2T04:01.549 4 12
5. 1. Lewis Hamilton Mercedes AMG
SS
S
S
SS
2T04:01.761 4 10
7. 12. Kevin Magnussen Haas F1 Team
SS
S
S
SS
2T04:37.326 3 6
9. 19. Fernando Alonso McLaren
SS
S
S
SS
2T04:55.124 3 2
12. 18. Stoffel Vandoorne McLaren
S
SS
SS
SS
SS
2T05:27.733 4 0
13. 16. Romain Grosjean Haas F1 Team
S
SS
SS
SS
SS
SS
50 omg. 5 0
14. 3. Kimi Räikkönen Ferrari
SS
S
S
SS
SS
46 omg. 5 0
DNF / Ikke-fuldførte
16. 9. Felipe Massa Williams
SS
S
S
SS
25 omg. 4 0
18. 5. Max Verstappen Red Bull Racing
SS
12 omg. 1 0
Pirelli dæktyper:
W
= Regnvejrsdæk ("Wet")
I
= Regnvejrsdæk til let regn ("Intermediate")
H
= Hard dæk
M
= Medium dæk
S
= Soft dæk


Hvis dækket ikke er farvet, så betyder den angivne cirkel følgende:
P
= Pirelli (1950 - nu)
G
= Goodyear (1964 - 1998)
M
= Michelin (1978 - 2006, ikke alle år)
B
= Bridgestone (1997 - 2010)

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Haas-raceren mangler vejgreb Lance Stroll var 2 år gammel, sidst en canadier va »