Monacos GP: Hamilton hurtigst i 1. frie træning

Når Monacos Grand Prix køres, så afholdes 1. og 2. frie træning allerede om torsdagen. 1. frie træning er nu kørt og vi har kigget på hvem der klarede det bedst. Der var tæt i toppen og sidste års pole blev overgået allerede i den første halve time.

Lewis Hamilton . Copyright Daimler Benz

Af: Nicolai Ascanius (nj@bmf1.dk) d. 25/5 2017 klokken 11:05

Usædvanligt nok, så startede alle kørere med at sætte tider på enten Ultrasoft eller Supersoft dæk. Kun Jenson Button startede ud med at køre på det gule Soft-dæk og han brugte mange omgange på bare at lære de nye 2017-racere at kende.
Normalt køres 1. frie træning på det hårdeste dæk som er til rådighed, fordi de primært handler om at få raceren testet igennem som en opstart på løbsweekenden.

Kun Toro Rosso kørte deres hurtigste tider på Soft-dækket mens alle andre tog hul på det blødeste dæk, Ultrasoft, med det samme.

Sidste års pole tid fra Daniel Ricciardo, var på 1:13.622 - denne tid er allerede slået i 1. frie træning, hvor Lewis Hamilton var hurtigst med en tid på 1:13.425

Kampen om hurtigste tid blev længe udkæmpet mellem Mercedes og Ferrari. Red Bull var godt med til sidst, men Max Verstappen brugte lang tid i garagen, tilsyneladende med et teknisk problem. Så Red Bull har tilsyneladende mere at byde på.

Barcelona 2017 pre-season test. Kevin Magnussen i Haas raceren
Copyright Haas F1


Kevin Magnussen viste god form i 1. frie træning. Han satte 13. hurtigste tid, mens holdkammeraten Grosjean var 15. hurtigst. Bemærk at Haas F1 har skiftet design på deres racer, så den er blevet mere mørk at se på.

Marcus Ericsson meldte tidligt tilbage til pitten at han var ved at miste 5. gear, så det kunne tyde på at hans Sauber-racer allerede er moden til at få skiftet gearkasse. Under træningen var teamet godt i gang med at skille hele raceren ad og Marcus Ericsson fik derfor ikke sat nogen tid. En time inde i træningen, lagde Sauber nedestående billede ud på Twitter, hvor Marcus Ericsson slapper af i pitten.




Nico Hülkenberg havde også tekniske problemer, og måtte også sidde i garagen mens mekanikerne havde travlt.

BMF1 har i øvrigt 2 dygtige journalister afsted i Monaco som vil skrive alt om stemningen, festerne og stjernerne som følger med når der køres Formel 1 i det lille fyrstedømme.

Sessionsresultat

Bemærk! Det angivne dæk viser hvilken compound som køreren har sat den pågældende tid på.

P. Kører Team Dæk Tid Forskel Omg
1. Lewis Hamilton Mercedes AMG
US
1:13.425 + 0.000 40
2. Sebastian Vettel Ferrari
US
1:13.621 + 0.196 34
3. Max Verstappen Red Bull Racing
US
1:13.771 + 0.346 32
4. Valtteri Bottas Mercedes AMG
US
1:13.791 + 0.366 40
5. Daniel Ricciardo Red Bull Racing
US
1:13.854 + 0.429 45
7. Kimi Räikkönen Ferrari
US
1:14.164 + 0.739 37
11. Felipe Massa Williams
US
1:14.617 + 1.192 37
12. Stoffel Vandoorne McLaren
US
1:14.813 + 1.388 38
13. Kevin Magnussen Haas F1 Team
US
1:14.870 + 1.445 34
14. Jenson Button McLaren
US
1:14.954 + 1.529 35
15. Romain Grosjean Haas F1 Team
US
1:15.321 + 1.896 33
16. Lance Stroll Williams
US
1:15.595 + 2.170 44
Pirelli dæktyper:
W
= Regnvejrsdæk ("Wet")
I
= Regnvejrsdæk til let regn ("Intermediate")
H
= Hard dæk
M
= Medium dæk
S
= Soft dæk


Hvis dækket ikke er farvet, så betyder den angivne cirkel følgende:
P
= Pirelli (1950 - nu)
G
= Goodyear (1964 - 1998)
M
= Michelin (1978 - 2006, ikke alle år)
B
= Bridgestone (1997 - 2010)

OM SKRIBENTEN

Nicolai fra BMF1 Nicolai grundlagde Bil Magasinets Formel 1 side sammen med Allan og har en række Formel 1 web-projekter bag sig. Udover al teknikken, har Nicolai skrevet om Formel 1 siden 1997.

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Pretty in pink - Force India støtter brysterne Monacos GP: 2. frie træning - Vettel hurtigst »