Spaniens GP: 1. frie træning. Hamilton hurtigst

Formel 1 feltet er kommet til Europa, hvilket betyder at der bliver præsenteret en lang række opdateringer. Meget markant er det at de det Mercedes er kommet med, men også HAAS har store opdateringer til Kevins bil.

Hamilton og Bottas har tid til lidt hygge . Copyright Mercedes AMG

Af: Allan (arh@bmf1.dk) d. 12/5 klokken 11:05

Lad os tage den med det samme. Alonso fik ikke vist meget til sine mange fans, da han små 15 minutter inde i træningen og med kun 3 sving på kontoen, oplevede en decideret motoreksplotion.

Ikke siden 2015, hvor Kevin Magnussen stod inde for netop Alonso i Australien, har vi set et lignende motorhaveri.

McLaren raceren kunne end ikke skubbes væk fra banen, hvilket betød at de måtte løfte den ud, hvilket igen viste hvordan olie og vand væltede ud af bilen.
Alonso skal så lige have en frisk motor, inden han kommer ud igen. Mon ikke han glæder sig til at køre Indy 500 om 14 dage?

Det var dog ikke kun Alonso der havde problemer, også den førende i kampen om verdensmesterskabet, Ferrarikører Sebastian Vettel fik et problem, da han røg ud af gear. Om det koster en ny gearkasse eller om det bare er en dims der har sluppet, må vi vente at hører fra Ferrari.

Hos HAAS var Kevin Magnussen ude og teste, det der nærmest kan kaldes en helt ny bil, hvilket efter en halv time af træningen, ikke viste at det er hurtigere end den gamle pakke, men det kan sagtens skyldes at der er en del justeringsarbejde, inden vi ser hvad den nye pakke kan.

Kevin Magnussen fik dog mere fart i HAAS raceren og var hurtigt forbi Grosjean og godt indenfor top 10.

Med lufttemperature på 21 grader og en asfalt på omkring 30 grader, er der optimale forhold for holdene. Men noget tyder på, at der bliver presset hårdt på fra flere af holdene.

Billeder fra Renaults garage viste, at de var ved at tage bunden af den ene af deres recere, hvor det dryppede ud med kølevæske. Så også Renault ligner nogle der står med lidt store problemer.

Tiderne faldt markant, da flere hold begyndte at tage de blødere dæk i brug.

Pole Position i 2016, satte Hamilton med en tid på 1.22 rent.
Med lidt over en halv time igen, kom første mand ned i 1.22 tiderne. Max Verstappen satte en tid på 1.22.706, så de skal nok komme ned under 1.22, måske enda ned under 1.21.


Vettel, med en repereret racer, satte kort efter en endnu bedre tid, som så blev slået markant af Bottas og Hamilton, der så allerede nu fik tiderne ned i 1.21, med en tid på 1.21.521.

Med den udvikling, vil jeg gætte på, at Pole i år bliver sat med en tid på 1.19!

Kevin Magnusen var oppe som nummer 5, med 28 minutter tilbage af træningen! Det lover godt.

HAAS ser ud til at være de hurtigste i det stærke midterfelt. Kun Mercedes, Ferrari og Red Bull er hurtigere.

Kort før afslutningen af træningen, kørte Kevin Magnussen af. Han valgte at parkere raceren, selvom det ikke så ud til at der var sket noget med bilen.
Altså tyder det på, at han blot ville skåne det nye gulv, der angiveligt skulle betyde så meget.

Alt i alt, så viste Mercedes at de igen er de hurtigste og der var lang vej ned til Ferrari, der var lige omkring et sekund efter de to Mercedeser.

Red Bull viste dog god styrke, ved at være meget tæt på Ferrari.

Men det er første træning og meget kan være anderledes når vi går igang med anden træning om nogle timer.

Sessionsresultat

Bemærk! Det angivne dæk viser hvilken compound som køreren har sat den pågældende tid på.

P. Kører Team Dæk Tid Forskel Omg
1. Lewis Hamilton Mercedes AMG
M
1:21.521 + 0.000 28
2. Valtteri Bottas Mercedes AMG
M
1:21.550 + 0.029 30
3. Kimi Räikkönen Ferrari
M
1:22.456 + 0.935 24
4. Sebastian Vettel Ferrari
M
1:22.600 + 1.079 23
5. Max Verstappen Red Bull
M
1:22.706 + 1.185 22
6. Daniel Ricciardo Red Bull
M
1:23.084 + 1.563 17
7. Kevin Magnussen Haas F1 Team
M
1:23.670 + 2.149 22
8. Romain Grosjean Haas F1 Team
M
1:23.758 + 2.237 23
9. Nico Hülkenberg Renault F1
M
1:23.993 + 2.472 24
10. Carlos Sainz Jr. Scuderia Toro Rosso
M
1:24.004 + 2.483 21
11. Sergio Perez Force India
M
1:24.188 + 2.667 23
12. Esteban Ocon Force India
M
1:24.324 + 2.803 22
13. Stoffel Vandoorne McLaren
M
1:24.400 + 2.879 24
14. Felipe Massa Williams
M
1:24.618 + 3.097 34
15. Daniil Kvyat Scuderia Toro Rosso
M
1:24.642 + 3.121 18
16. Marcus Ericsson Sauber
M
1:24.966 + 3.445 23
17. Pascal Wehrlein Sauber
M
1:25.182 + 3.661 24
18. Lance Stroll Williams
M
1:25.919 + 4.398 34
19. Sergey Sirotkin Renault F1
H
1:26.293 + 4.772 10
20. Fernando Alonso McLaren
H
0:00.000 + 0.00-521 1
Pirelli dæktyper:
W
= Regnvejrsdæk ("Wet")
I
= Regnvejrsdæk til let regn ("Intermediate")
HS
= Hyper soft dæk
US
= Ultra soft dæk
SS
= Super soft dæk
S
= Soft dæk
M
= Medium dæk
H
= Hard dæk
SH
= Super hard dæk


Hvis dækket ikke er farvet, så betyder den angivne cirkel følgende:
P
= Pirelli (1950 - nu)
G
= Goodyear (1964 - 1998)
M
= Michelin (1978 - 2006, ikke alle år)
B
= Bridgestone (1997 - 2010)
Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Power Unit status Spaniens GP: 2. frie træning. Hamilton bedst igen »