Haas i problemer under løbet

Men det var ikke bilerne der var problemer med.

Esteban Gutierrez . Copyright Haas F1

Af: Kim Kristensen (kk@bmf1.dk) d. 11/7 2016 klokken 16:07

Tekniske problemer og Formel 1 er to ting der høre sammen, specielt efter at bilerne er blevet moderne rumskibe som styres af computere og sådan noget. Derfor sker det tit, at man høre nogen sige at de har mistet power, hvilket Haas F1 Team da også oplevede under weekendens løb i England. Der var bare det ved det, at det var ikke Haas teamets biler der mistede deres power, det var andre steder den var gal.

Esteban Gutierrez
Copyright Haas F1


Det amerikanske team var nemlig så uheldige at alt strømmen gik inde i deres pit, hvilket førte til at de ikke kunne kommunikerer med kørerne i 6 til 10 omgange fortæller Günther Steiner.

"Vi havde nogle problemer med vores elektricitet. Det hele lukkede pludselig ned, hvilket betød at vi ikke kunne se noget data fordi alt var væk. Jeg tror strømmen var væk mellem 6 og 10 omgange, så det var lang tid. Vi kunne ikke kommunikere eller hjælpe kørerne i den periode, så Esteban Gutierrez tabte noget tid, fordi han kom i pit en omgang senere end planlagt," lyder det fra Steiner.

Romain Grosjean
Copyright Haas F1


Nu kan man selvfølgelig ikke vide, hvordan det hele var endt, hvis teamet ikke havde haft disse problemer. Dog kan man se på stillingen at teamet ikke havde en god weekend i England, fordi Romain Grosjean måtte udgå, mens Esteban Gutierrez sluttede som nummer 16. Om de resultater kunne have været bedre, hvis strømmen ikke var gået, finder man nok aldrig ud af. Det virker dog ikke usandsynligt at holdet havde klaret det bedre, hvis tingene havde virket ordentligt inde i pitten.

Sessionsresultat

Bemærk! Det angivne dæk viser hvilken compound som køreren har kørt med.

P. Grid Kører Team Dæk Tid Stop Point
1. 1. Lewis Hamilton Mercedes AMG
P
1T34:55.831 3 25
2. 3. Max Verstappen Red Bull Racing
P
1T35:04.081 3 18
3. 2. Nico Rosberg Mercedes AMG
P
1T35:12.742 3 15
4. 4. Daniel Ricciardo Red Bull Racing
P
1T35:22.042 3 12
5. 5. Kimi Räikkönen Ferrari
P
1T36:05.574 3 10
9. 11. Sebastian Vettel Ferrari
P
1T36:27.485 3 2
11. 12. Felipe Massa Williams
P
51 omg. 3 0
12. 17. Jenson Button McLaren
P
51 omg. 3 0
13. 9. Fernando Alonso McLaren
P
51 omg. 3 0
14. 6. Valtteri Bottas Williams
P
51 omg. 3 0
16. 14. Esteban Guiterrez Haas F1 Team
P
51 omg. 3 0
DNF / Ikke-fuldførte
20. 13. Romain Grosjean Haas F1 Team
P
17 omg. 3 0
Pirelli dæktyper:
W
= Regnvejrsdæk ("Wet")
I
= Regnvejrsdæk til let regn ("Intermediate")
H
= Hard dæk
M
= Medium dæk
S
= Soft dæk


Hvis dækket ikke er farvet, så betyder den angivne cirkel følgende:
P
= Pirelli (1950 - nu)
G
= Goodyear (1964 - 1998)
M
= Michelin (1978 - 2006, ikke alle år)
B
= Bridgestone (1997 - 2010)
Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Vettel: Red Bull bekymrer os ikke Symonds bakker Horner op »