Belgiens GP: 2. frie træning. Rosberg hurtigst

Med kun 5 hundrededele sekund mellem Daniel Ricciardo i Red Bull og Lewis Hamilton i Mercedes i dagens første frie træning, kan der være lagt op til noget stort på søndag. Rosberg viste dog fortsat stor styrke.

Ungarns GP 2015 . Copyright Daimler Benz

Af: Allan (arh@bmf1.dk) d. 21/8 2015 klokken 15:08

Med en super ringe indsats fra McLaren i første træning, der ellers anvendte deres ”nye” motorer, var der ekstra megen fokus på dem i denne anden træning.
En træning der startede med alle andre end McLaren ude af deres garage. Der skulle faktisk gå 20 minutter, inden vi så den første McLaren på banen i denne anden frie træning.

Red Bull var, modsat McLaren, med helt fremme, helt fra start, hvor Kvyat viste sin styrke, ved at sætte sig på P1, selv efter Räikkönen og Rosberg havde forsøgt sig.
Red Bull kan være på vej mod en rigtig god weekend.

Sebastian Vettel var den første der kom ud på de bløde dæk, hvilket i første forsøg, sendte ham rundt på banen i en tid, der var hele 1,7 sekund hurtigere end Rosbergs hidtil hurtigste tid.

Marcus Ericsson har nu prøvet at have P1
Copyright Sauber Motorsport


Meget overraskende, lykkes det også for svenske Marcus Ericsson at sætte sig på P1, med en tid der er hurtigere end Vettels. En placering der dog kun holder i få sekunder, med Rosberg som manden der satte en stopper for det svenske overtag.

Men Sauber så faktisk meget stærke ud, her på Spa. En bane der er kendt for at være hård ved materiellet, især motor.

Med de bløde dæk monteret, rykkede Jenson Button ud i sin McLaren, med en forventning om at kører sig godt op i feltet. Men endnu engang var det yderst skuffende, det vi så fra dem. Hele 2,4 sekunder langsommere rundt på banen end Rosberg er absolut ikke i nærheden af at være godkendt.

En anden der ikke ligefrem havde en super anden træning, var Pastor Maldonado, der under den første træning, fandt ud af at dækbarrieren ikke var så fantastisk at kollidere med.
Lotusen blev klar, et stykke inde i træningen, men så alligevel ikke helt, hvilket sendte Pastoren tilbage i garagen.

I et forsøg på at sætte en god tid, med en tung bil, gik det galt for Rosberg.
Med høj fart ind i Blanchimont, punkterede Rosberg, hvilket sendte ham af banen, hvorved der blev spredt en del grus ud på banen.
Det betød at det røde flag kom frem, så banen kunne blive rengjort igen.

Rosberg slap heldigvis helt uskadt fra uheldet, men det gjorde hans Mercedes ikke, hvilket sendte den kommende far ud på en lille gåtur!

Langsom gengivelse af Rosberg i starten af den omgang, hvor det gik galt, viser at der kommer tråde ud af hans dæk. Noget kunne tyde på en fejl på dækket!

Træningen nåede lige at blive genoptaget, inden Ericsson satte Sauber raceren i muren, hvilket udløste en ny periode med rødt flag.
Det lignede en ren kører fejl.

Ericssons melding tilbage til garagen over radioen: ”Jeg ramte vægen rimeligt hårdt, undskyld”!


Efter det andet røde flag, var der kø ved pitudkørslen for at få det mest mulige ud af de sidste 5 minutter.

Sessionen slutter dog uden nogle store forandringer.
Dog er det sikkert, at Rosbergs punktering vil blive efterforsket, da der kan være usikkerhed om dækkene.

Sessionsresultat

Bemærk! Det angivne dæk viser hvilken compound som køreren har sat den pågældende tid på.

P. Kører Team Dæk Tid Forskel Omg
1. Nico Rosberg Mercedes AMG
P
1:49.385 + 0.000 19
2. Lewis Hamilton Mercedes AMG
P
1:49.687 + 0.302 23
3. Daniel Ricciardo Red Bull Racing
P
1:50.136 + 0.751 15
4. Daniil Kvyat Red Bull Racing
P
1:50.399 + 1.014 18
5. Kimi Räikkönen Ferrari
P
1:50.461 + 1.076 23
10. Sebastian Vettel Ferrari
P
1:50.940 + 1.555 23
14. Valtteri Bottas Williams
P
1:51.250 + 1.865 25
16. Felipe Massa Williams
P
1:51.588 + 2.203 26
17. Jenson Button McLaren
P
1:51.854 + 2.469 16
18. Fernando Alonso McLaren
P
1:52.570 + 3.185 14
Pirelli dæktyper:
W
= Regnvejrsdæk ("Wet")
I
= Regnvejrsdæk til let regn ("Intermediate")
H
= Hard dæk
M
= Medium dæk
S
= Soft dæk


Hvis dækket ikke er farvet, så betyder den angivne cirkel følgende:
P
= Pirelli (1950 - nu)
G
= Goodyear (1964 - 1998)
M
= Michelin (1978 - 2006, ikke alle år)
B
= Bridgestone (1997 - 2010)

OM SKRIBENTEN

Allan fra BMF1 Allan er en af grundlæggerne af Bil Magasinets Formel 1 side og er en af de mest erfarne Formel 1 skribenter i Danmark.

RELATEREDE NYHEDER

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Belgiens GP: 1. frie træning. Rosberg topper Flere straffe og reprimander »