Belgiens GP: 1. frie træning. Rosberg topper

En alt for lang sommerferie er endelig ovre. Formel 1 er tilbage, og det på den legendariske belgiske bane Spa-Francorchamps. Det er bare så fedt!

F1 test Østrig den 24. juni 2015 . Copyright Mercedes AMG

Af: Allan (arh@bmf1.dk) d. 21/8 2015 klokken 11:08

Som altid efter en lang pause er der ekstra fokus på holdene og hvilke opdateringer, der måtte være lavet.

Honda har udtalt, at de nærmest er kommet med helt nye motorer til McLaren, hvilket har fået McLaren til at melde ud, at de er helt klar til at blande sig blandt de forreste.

Ferrari, der med Vettel bag rattet snuppede sejren i det sidste løb inden sommerferien, er også klar med flere vigtige opdateringer, som skal være med til at sikre endnu mere succes på banen. Samtidig vil Kimi Räikkönen helt sikkert stille til start med en god portion ekstra selvtillid, efter at han forleden sikrede sig endnu et år med Ferrari.

De førende i mesterskabet, Mercedes AMG, kunne mærke presset fra Ferrari i Ungarn. Det betyder, at de også har flere opdateringer med til Belgien, hvor den mest synlige er en helt ny bagvinge, hvor midten dropper ret meget ned. Spændende koncept.

Hos Lotus er der også lidt nyheder, dog er de ikke lige så synlige som hos de tre ovenstående teams. Mest synligt er det dog, at Romain Grosjean igen har måtte overlade sin racer til Jolyon Palmer, der mere og mere ligner en kommende Formel 1 kører, uden dog at vide hvilket sæde han i givet fald skulle snuppe.

Ud over Hondas nye motorer har Renault også været ude og fortælle om deres nye opdateringer, der gerne skulle give Red Bull bedre stabilitet, samtidig med at der er flere kræfter. I forhold til weekendens første tider på Spa ser det ud til at virke.

Selvom alle hold kommer med mange opdateringer, har de ikke behov for at belaste deres biler mere end højst nødvendigt.

Det betød, at alle hurtigt var ude for at lave en installationsomgang, hvorefter der hurtigt kom ro på igen.

Forlydender fra pitten går på, at flere journalister i presseområdet er begyndt at spille et nyt spil, de kalder Pastor Bingo!

Pastor Maldonado
Copyright Lotus F1


Og ja, der spilles på, hvor mange omgange Pastor Maldonado kører, inden han kører galt. Der er tilmed en hjemmeside hasmaldonadocrashedtoday hvor man kan følge ham.

I dag var tallet 15, inden han mistede bagenden og røg hårdt i dækbarrieren. Måske burde Lotus regne igennem, om hans mange uheld ikke overskygger hans sponsorindtægter.

Hos McLaren bliver der ikke kun talt om deres opgraderinger, men i høj grad også om deres kører line-up for 2016. Rygter har peget på, at de ville annoncere Stoffel Vandoorne som Grand Prix kører ved siden af Fernando Alonso, men McLaren har ikke inviteret til noget specielt pressemøde, så der er ikke meget der tyder på, at det var andet end et rygte.
Derimod er der ikke meget der tyder på, at deres fine opdateringer virker, ellers var det bare godt holdt igen!

De hurtigste på den krævende, men smukke, bane var endnu engang Mercedes, med Nico Rosberg som den forreste af de to, mens Daniel Ricciardo fik klemt sin Red Bull racer ind foran de to Ferrarier, der lidt overraskende havde Kimi Räikkönen forrest af de to.

Sessionsresultat

Bemærk! Det angivne dæk viser hvilken compound som køreren har sat den pågældende tid på.

P. Kører Team Dæk Tid Forskel Omg
1. Nico Rosberg Mercedes AMG
P
1:51.082 + 0.000 19
2. Lewis Hamilton Mercedes AMG
P
1:51.324 + 0.242 24
3. Daniel Ricciardo Red Bull Racing
P
1:51.373 + 0.291 18
4. Kimi Räikkönen Ferrari
P
1:51.478 + 0.396 23
5. Sebastian Vettel Ferrari
P
1:51.866 + 0.784 21
6. Daniil Kvyat Red Bull Racing
P
1:51.960 + 0.878 18
10. Valtteri Bottas Williams
P
1:52.511 + 1.429 19
14. Felipe Massa Williams
P
1:52.653 + 1.571 22
16. Fernando Alonso McLaren
P
1:53.502 + 2.420 15
18. Jenson Button McLaren
P
1:54.225 + 3.143 14
Pirelli dæktyper:
W
= Regnvejrsdæk ("Wet")
I
= Regnvejrsdæk til let regn ("Intermediate")
H
= Hard dæk
M
= Medium dæk
S
= Soft dæk


Hvis dækket ikke er farvet, så betyder den angivne cirkel følgende:
P
= Pirelli (1950 - nu)
G
= Goodyear (1964 - 1998)
M
= Michelin (1978 - 2006, ikke alle år)
B
= Bridgestone (1997 - 2010)

OM SKRIBENTEN

Allan fra BMF1 Allan er en af grundlæggerne af Bil Magasinets Formel 1 side og er en af de mest erfarne Formel 1 skribenter i Danmark.

RELATEREDE NYHEDER

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Lotus fortjener mere Belgiens GP: 2. frie træning. Rosberg hurtigst »