Alpine F1 præsenterer A523

Som det sidste team på Formel 1-gridden præsenterede Alpine F1 her til aften sin 2023-model ved et aften-event i London. Vi bringer billederne her.

Alpine A523 . Copyright Alpine F1

Af: Peter Hartig (pha@bmf1.dk) d. 16/2 2023 klokken 23:02

Alpine F1 valgte, som et lidt atypisk tidspunkt, at præsentere sin 2023-model for offentligheden ved et torsdag aften-event i Londons Printwork's, England.

Og afsløringen viste en bil, der i lighed med sidste år er domineret af den såkaldte franske racerblå farve kombineret med titelsponsoren BWT's pink fave.

Modellen hedder A523, og i lighed med Ferrari og Mercedes følger teamet den seneste trend med at efterlade dele af sin bil i umalet kulfiber for at spare vægt. I Formel 1 kæmpes der på marginaler.

Alpine A523Alpine A523
Copyright Alpine F1


Som i 2022 præsenterede teamet også en anden bil i en overvejende lyserød farve, og denne farvekombination vil også i år blive benyttet under de tre første løb i henholdsvis Bahrain, Saudi-Arabien og Australien.

Ved første øjekast ser Alpine A523 ud til at være en videreudvikling af sidste års model A522, og bortset fra nogle mekaniske svipsere i teamets daværende kører Fernando Alonsos bil, viste Alpine sig at være blandt griddens hurtigste på langsiderne.

Alpine A523Alpine A523
Copyright Alpine F1


En af de mest iøjnefaldende ændringer er en fyldigere sidedel af motorcoveret, hvilket også ses på Mercedes W14.

Ved præsentationen oplyste teknisk direktør Matt Harman, at Alpine også har skiftet fra et 'pullrod' til et 'pushrod' baghjulsophæng for dels at spare vægt men også for at få en renere luftgennemstrømning/aero samt for at gøre bagenden af bilen lettere at servicere for mekanikerne.

Alpine A523Alpine A523
Copyright Alpine F1


Der er stillet store forventninger til motorenheden, som i 2022 var Alpines store svaghed. Således udgik Esteban Ocon og Fernando Alonso i hele syv løb. Alonso fik tilsyneladende nok af løjerne og skiftede til Aston Martin for den nye sæson.

Ocon kommer til at udgøre halvdelen af en ren fransk duo, idet han får tidligere AlphaTauri-kører Pierre Gasly som teamkammerat i den anden garage. Sidstnævnte underskrev en flerårig aftale med Alpine i oktober sidste år.

Esteban Ocon og Pierre GaslyEsteban Ocon og Pierre Gasly
Copyright Alpine F1


A523'eren har allerede haft sin debut ved en shakedown på Silverstone-banen i mandags, hvor Ocon gennemførte ni omgange, før Gasly tog over og kørte yderligere otte omgange, indtil teamet nåede 100 kilometergrænsen for de såkaldte filmdage.

Under præsentationen stod det klart, at Alpines ambitioner er sat højt, hvor målet er at nå et verdensmesterskab inden for 100 løb. Ifølge teamchef Otmar Szafnauer betyder det, at teamet skal fortsætte sine fremskridt og være "tættere på tredje- end på femtepladsen".

Alpine A523Alpine A523
Copyright Alpine F1


"Vi er nødt til at tage et skridt tættere på at kunne vinde et mesterskab, hvilket er det, vi går efter inden for 100 løb," sagde han.

"De 100 (løb, red.) startede i begyndelsen af 2022, så det er mindre end 80 fra nu af."

"Vi skal fortsætte med at gøre det samme, men vi skal være tættere på tredjepladsen, end vi er på femtepladsen. Så selvom vi forbliver på fjerdepladsen, er vi nødt til at gøre fremskridt," lød det optimistisk fra Alpines teamchef.

Hvad synes du om Alpine A523? Skriv din mening på vores Facebook-side.

OM SKRIBENTEN

Peter fra BMF1 Peter har været en del af BMF1 næsten siden starten og er især kendt for sin faste serie af Kevin-interviews.

RELATEREDE NYHEDER

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Mercedes-præsentation med ulovlig frontvinge? Sæsonoptakt: Top 3 »