Mercedes-AMG præsenterer W14 E

Så blev det Mercedes-AMG's tur til at præsentere sin nye racer, som er vendt tilbage til forrige års sorte farvedesign.

Mercedes-AMG F1 W14 E . Copyright Mercedes AMG F1 - Steve Etherington

Af: Peter Hartig (pha@bmf1.dk) d. 15/2 2023 klokken 14:02

Her til morgen præsenterede Mercedes-AMG sit bud på den bil, som skal forsøge at få teamet tilbage på mesterskabssporet efter en sæson, hvor det langt fra er gået, som de foregående otte år.

Bilen har fået den mundrette typebetegnelse Mercedes-AMG F1 W14 E (blandt venner blot Mercedes W14), og vi er tilbage i det markante sort farvedesign, som Mercedes brugte i 2020 og 2021 som en del af deres antiracisme-tilkendegivelser.

Mercedes oplyser, at dets tilbagevenden til sort er en del af hvad de kalder "betydeligt projekt" for at reducere bilens samlede vægt. Sort maling vejer tilsyneladende mindre end sølvfarvet maling.

Mercedes-AMG F1 W14 EMercedes-AMG F1 W14 E
Copyright Mercedes AMG F1 - Steve Etherington


"Vores håb og forventninger har hele tiden været at være i stand til at kæmpe om et verdensmesterskab," sagde teamchef og CEO Toto Wolff i forbindelse med lanceringen.

”Vores konkurrenter var meget stærke sidste år, så vi har noget at indhente, og det kræver modstandskraft, teamwork og beslutsomhed."

Mercedes-AMG F1 W14 EMercedes-AMG F1 W14 E
Copyright Mercedes AMG F1 - Steve Etherington


I 2022 kæmpede Mercedes for at få styr på det nye tekniske regulativ, idet både Lewis Hamilton og George Russell sad i et evigt tilbagevendende problem med en bil som hoppede voldsomt under høj hastighed, den såkaldte "porpoising"-effekt, der minder om marsvins bølgende bevægelser i vand.

"Sidste år var svært, men med det kommer også masser af læring," fortsatte Wolff. "Jeg håber, at 2023 vil være et bevis på, at vi har forstået, hvordan man løser problemerne og forbedrer bilens pakke."

Mercedes-AMG F1 W14 EMercedes-AMG F1 W14 E
Copyright Mercedes AMG F1 - Steve Etherington


Et kig på billederne (som er renderinger skabt på computer) afslører, at fabrikkens aerodynamiske afdeling har ladet bilen bevare sit slanke sidepod-koncept fra 2022, men har foretaget mærkbare justeringer af designet, eksempelvis rundt om karosserigulvet og på motorcoveret.

Mercedes-AMG F1 W14 EMercedes-AMG F1 W14 E
Copyright Mercedes AMG F1 - Steve Etherington


Under designprocessen har man skelet til sidste års problemer med W13 og teamet oplyser, at man har skabt et "betydeligt lettere chassis, revideret frontaffjedringsgeometrien, kølesystemjusteringer og udviklet et raffineret aerodynamisk koncept baseret på sidste års læring" for at forbedre ydeevnen.

Mercedes-AMG F1 W14 EMercedes-AMG F1 W14 E
Copyright Mercedes AMG F1 - Steve Etherington


Efter lanceringen i morges har både Hamilton og Russell fået de første smagsprøver på W14 under et såkaldt 'shakedown' på Silverstone-banen i England.

Forrest Mercedes W14 og bagest fra venstre ses George Russell, Toto Wolf, Lewis Hamilton og Mick SchumacherForrest Mercedes W14 og bagest fra venstre ses George Russell, Toto Wolf, Lewis Hamilton og Mick Schumacher
Copyright Mercedes AMG F1 - Finn Pomeroy


Hvad synes du om Mercedes W14? Giv din mening til kende på vores Facebook-side.

OM SKRIBENTEN

Peter fra BMF1 Peter har været en del af BMF1 næsten siden starten og er især kendt for sin faste serie af Kevin-interviews.

RELATEREDE NYHEDER

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« McLaren-boss ikke helt tilfreds Mercedes-præsentation med ulovlig frontvinge? »