Budgetloft: No-show fra FIA

Onsdag den 5. oktober skulle have været dagen, hvor Formel 1-fans endelig ville få at vide, om der var hold i rygterne om, at to teams skulle have overskredet budgetloftet. Hvad skete der? Intet. Hvorfor?

FIA . Copyright BMF1

Af: Jesper Emke Clausen (jc@bmf1.dk) d. 5/10 2022 klokken 21:10

Det kan godt være, at det går stærkt i Formel 1, men FIA’s revisorer lader til at være noget langsomme i optrækket.

FIA meddelte den 30. september, at man den 5. oktober ville oplyse om, hvorvidt de forskellige F1-teams havde overholdt det nyt budgetloft i sidste sæson.

Men vi kommer ikke til at høre noget fra FIA’s revisorer før mandag den 10. oktober, for den endelige udmelding fra FIA om F1-finanserne er blevet udskudt.

Hvorfor?

FIA skriver selv i en pressemeddelelse, at ’analysen af de indsendte regnskaber er en kompleks proces, som vil være færdig, så de såkaldte godkendelser [eller certifikater} kan tildeles mandag den 10. oktober.’

FIA Præsident, Mohammed Ben SulayemFIA Præsident, Mohammed Ben Sulayem
Copyright FIA Formula 1


Det burde ikke komme som en overraskelse, at regnskaber generelt og i særdeleshed inden for Formel 1 er en kompliceret proces – heller ikke for FIA.

Spørgsmålet er derfor, om FIA’s egne regler er så komplicerede, at de ikke selv kan finde ud af dem.

Meget tyder i det mindste på, at FIA er i tvivl om, hvordan der skal regnes på tallene, om forskellige teams har overskredet budgettet, og om der skal vanke straffe og i givet fald hvilke.

Ifølge FIA’s egne regler (FIA Financial Regulations) kan et F1-team, der kun overskrider budgettet minimalt, på engelsk en Minor Overspend Breach, dvs. en overskridelse på under 5 procent af budgettet, straffes med en Minor Sporting Penalty (afsnit 9, stk. 1, litra b), som enten kan være en bøde (punkt (i)), eller fratræk af point for både team (punkt (ii)) og kører (punkt (iii)).

Med andre ord vil selv en mindre overtrædelse af budgetloftet kunne medføre en ændring af sidste sæsons mesterskab.

Ferrari har i denne forbindelse udtalt, at selv en mindre overskridelse af budgetloftet kan give en hurtigere omgangstid på 0,5 sekunder.

Emilia Romagnas GP 2022. Stor opbakning til Ferrari på hjemmebanen Imola. Charles LeclercEmilia Romagnas GP 2022. Stor opbakning til Ferrari på hjemmebanen Imola. Charles Leclerc
Copyright Ferrari


Mercedes’ teamchef Toto Wolff er enig i, at der rent faktisk ikke er noget, der hedder en ”mindre overtrædelse af budgettet”:

“Vi ved præcist, hvor mange penge vi bruger: 3,5 millioner [dollars] om året på dele, som vi sætter på bilen. Så man kan godt se, hvor stor forskellen ville være, hvis vi brugte 500.000 dollars mere. Det ville gøre en forskel.”

Ross Brawn udtalte tilbage i 2019 angående budgetloftet, at ”hvis man svindler og overtræder det økonomiske reglement, så mister man mesterskabet. Så det vil have alvorlige konsekvenser, hvis teams overtræder disse regler.”

Ross Brawn og Christian Horner til Brasiliens Grand Prix 2019Ross Brawn og Christian Horner til Brasiliens Grand Prix 2019
Copyright Red Bull Contentpool


Så spørgsmålet er nu, om FIA virkelig ikke kan finde ud af at regne efter sine egne regler, eller om man er bange for konsekvenserne ved at skulle straffe eventuelle overtrædelser – og hvilke konsekvenser det ville få, hvis man ikke straffer konsekvent nok.

I dette tilfælde ville F1-teams kunne spekulere i straffe og overskride budgetloftet med vilje og dermed udhule dets betydning.

FIA afviser desuden, at ansatte hos FIA kan have lækket oplysninger til pressen.

Der er en interessant udtalelse, for en af de ledende jurister hos FIA, Shaila-Ann Rao, der arbejder som ”Secretary general for motorsport”, har tidligere været personlig assistent for Toto Wolff. Flere iagttagere har tidligere udtrykt bekymring for, at hun ville favorisere sin tidligere arbejdsgiver, Mercedes.

Shaila-Ann Rao afløste tidligere i år østrigeren Peter Bayer, der stod i spidsen for FIA’s undersøgelse af Michael Masi og dennes håndtering af reglerne under sæsonfinalen i Abu Dhabi sidste år.

OM SKRIBENTEN

Jesper fra BMF1 Jesper er cand.mag. i Moderne Kultur fra Københavns Universitet med speciale i biler og bor til dagligt i Berlin.

RELATEREDE NYHEDER

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Mercedes har fundet 'fejlen'! Japans GP: 1. frie træning »