Formel 1 bliver langsommere

Formel 1-bilerne er blevet ved med at slå rekorder de senere år, men nu tyder det på, at sporten “trækker i håndbremsen” og sætter farten lidt ned.

Russell . Copyright Mercedes

Af: Nicki Skaaning (ns@bmf1.dk) d. 27/12 2020 klokken 14:12

Formel 1 har fået ekstra skub i racerne de senere år.

Til trods for tungere biler, og mindre motorer, så er omgangstiderne blevet hurtigere og hurtigere. Årsagen skal blandt andet findes i bedre aerodynamik, bredere dæk, og vigtigst af alt; mere downforce.

Problemet med denne dramatiske øgning af farten gør, at dækkene, og kørerne, bliver udsat for større og større belastninger i løbene.

Derfor vil der ske flere ændringer til næste sæson.

Pirelli vil gerne have, at dækkene kan holde bedre og længere. Det gør de for at undgå episoder som i 2020, hvor dækkene pludselig kunne finde på at give op. Derfor bliver dækkene et lille nøk hårdere, og mere robuste, til næste sæson.

Det kommer til at koste ca. 1 sek. på omgangstiden, hvilket man også tydeligt kunne se i slutningen af sæsonen, da dækkene blev testet i Bahrain og Abu Dhabi. Dog vil en del af dette tab blive indhentet igen, når holdene får en bedre forståelse af dækkene.

Samtidig er 2021 også den sidste sæson med de 13” ballon-dæk og fælge, som F1 er kendte for.

Formel 1 laver mindre synlige, men meget betydningsfulde, ændringer på racerne. Det betyder, at gulv og bremsetragte vil være anderledes, og mindre, i 2021-sæsonen - men det er en nyhed, som BMF1 bragte tidligere på året.

Toto med mundbind Toto med mundbind
Copyright Mercedes


Nyheden ligger i, at normalt indhenter Formel 1-holdene typisk det tabte, fra de ændringer der foretages, henover vinteren. Men nu tyder det på, at det ikke er tilfældet i 2021-sæsonens ændringer.

Mercedes' teamchef, Toto Wolff, mener ikke, at holdene vil være i stand til at indhente det manglende performance tab fra raceren inden 2021-sæsonen.

“Det tror jeg ikke” siger Toto Wolff, ifølge Motorsport.com.

“Aerodynamikken er skåret betragteligt ned på gulvet ved dækkene, og det kommer til at tage lidt tid at indhente”.

“Vi er stadig midt i udviklingen til næste år, men jeg tvivler på, at vi vil være der hurtigt. I den henseende, og med dækkene der bliver et nøk hårdere, så tror jeg ikke, at vi vil være i nærheden af de omgangstider, vi har set i år. I det mindste ikke i den første halvdel af sæsonen” slutter Toto Wolff.

Spørgsmålet er så, om holdene overhovedet gider at bruge ressourcer i en stor del af sæsonens på at indhente omgangstider, når den udvikling ikke kan bruges til 2022.

Der træder et nyt reglement i kraft til 2022. Så hvis Mercedes fortsætter dominansen i starten af 2021, så vil holdets ressourcer (formentlig) skifte al fokus over til udvikling af 2022-raceren.

Så Formel 1 bliver langsommere i 2021. Men det er med garanti ikke noget, som kan ses på tv-billederne.

OM SKRIBENTEN

Nicki fra BMF1 Nicki har været en del af BMF1 siden 2018, og han er en stor bilnørd, som altid har været fan af motorsport.

RELATEREDE NYHEDER

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Verstappen fortryder ikke Mercedes-skifte Vettel: F1 mister sin teknologiske relevans »