Monaco’s GP: 2. frie træning. Ricciardo hurtigst

Kevin Magnussen og HAAS-teamet fik som bekendt kun kørt 7 omgange i 1. frie træning pga. en elektronisk defekt. Derfor blev 2. frie træning utrolig vigtig for ham og teamet. Magnussen var også første mand ude af pitlane på weekendens hårdeste compound, supersoft. 2. frie træning bruges som regel på løbs-simulationer.

Monacos Grand Prix 2018 . Copyright Bil Magasinet BMF1

Af: Lasse Andkjær Nielsen (lan@bmf1.dk) d. 24/5 2018 klokken 17:05

Træningen startede ud med et mix af ultrasoft og supersoft på racerne. Charles Leclerc var første mand til at sætte en tid på ultrasoft. Ikke nogen prangende tid bør det lige nævnes.

Mercedes havde fra starten af FP2, Hamilton på supersoft og Bottas på ultrasoft, hvilket kunne tyde på to forskellige strategier fra Mercedes.

Efter de første 15 minutter så Top 5 således ud; Vettel, Hartley, Gasly, Raikkönen og Hulkenberg.

Alle racere måtte en tur i pitten efter en lille halv times tid p.g.a. et rødt flag. Det røde flag skyldtes at et dræn mellem sving 4 og 5 krævede reperation.
Under frie træninger stoppes tiden ikke ved røde flag. Efter ca. 15 minutter var der atter grønt lys.




Den hårdt prøvede Brendon Hartley var meget på radioen og lød meget stresset. Én af gangene meldte han, at han havde ramt barrieren i sving 1. Teamet meldte tilbage at de ville overvåge dækkene over de næste omgange.

Grosjean og Verstappen havde kontakt i banens langsomste sving, sving 6, hvor hastigheden er helt nede omkring 50 km/t. Kontakten mellem de to havde ingen konsekvens for materiellet. Verstappen satte umiddelbart efter kontakten, ny banerekord med tiden 1:12.035.

Efter én times træning var Top 6 kun adskilt af 0,6 sekund; Verstappen, Vettel, Ricciardo, Hamilton, Raikkönen og Bottas. Best-of the-rest var på daværende tidspunkt Hulkenberg i hans Renault, 0,4 sekund efter Bottas.




Hamilton havde store problemer på supersoft dækkets; ”Det føles usikkert på dette dæk. Jeg har massiv overstyring. Noget føles helt forkert i bilen, lød det fra Hamilton på radioen.

Ricciardo brændte på et tidspunkt banen af på et sæt friske hypersoft i tiden 1:11.841. Ny banerekord, igen.

Alt i alt en rolig træning hvor det største spændingsmoment nok var et dæksel.

Sessionsresultat

Bemærk! Det angivne dæk viser hvilken compound som køreren har sat den pågældende tid på.

P. Kører Team Dæk Tid Forskel Omg
1. Daniel Ricciardo Red Bull Racing
HS
1:11.841 + 0.000 33
2. Max Verstappen Red Bull Racing
HS
1:12.035 + 0.194 41
3. Sebastian Vettel Ferrari
HS
1:12.413 + 0.572 42
4. Lewis Hamilton Mercedes AMG
HS
1:12.536 + 0.695 34
5. Kimi Räikkönen Ferrari
HS
1:12.543 + 0.702 36
6. Valtteri Bottas Mercedes AMG
HS
1:12.642 + 0.801 38
8. Stoffel Vandoorne McLaren
HS
1:13.077 + 1.236 40
9. Fernando Alonso McLaren
HS
1:13.115 + 1.274 42
15. Sergey Sirotkin Williams
HS
1:13.547 + 1.706 44
16. Kevin Magnussen Uralkali Haas F1 Team
HS
1:13.572 + 1.731 41
17. Charles Leclerc Alfa Romeo Racing
HS
1:13.575 + 1.734 45
18. Romain Grosjean Uralkali Haas F1 Team
HS
1:13.763 + 1.922 37
19. Lance Stroll Williams
HS
1:14.011 + 2.170 34
20. Marcus Ericsson Alfa Romeo Racing
HS
1:14.173 + 2.332 46
Pirelli dæktyper i 2020:
W
= Regnvejrsdæk ("Wet")
I
= Regnvejrsdæk til let regn ("Intermediate")
H
= Hard dæk
M
= Medium dæk
S
= Soft dæk


Hvis dækket ikke er farvet, så betyder den angivne cirkel følgende:
P
= Pirelli (1950 - nu)
G
= Goodyear (1964 - 1998)
M
= Michelin (1978 - 2006, ikke alle år)
B
= Bridgestone (1997 - 2010)

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Flere pengebøder i 1. frie træning Dansk Super Kart i Barmosen »