Canadas GP: 1. Frie træning. Hamilton hurtigst fra start

Lewis Hamilton var hurtigst i dagens 1. frie træning fra Canada, som blev kørt her til eftermiddag, dansk tid. Alonso sluttede endnu engang med en defekt racer i græsset.

Hårnålen . Copyright Ferrari Media

Af: Nicolai Ascanius (nj@bmf1.dk) d. 9/6 2017 klokken 17:06

Ferrari var blandt de første på banen og var et af de få teams som valgte at sætte tider på Pirelli Ultrasoft dækket i starten af træningen. Alle øvrige kørere satte deres hurtigste tid på enten Supersoft eller Soft.
Efter ca. 45 minutter af den 90 minutter lange træning, kom begge Mercedes-racere ud på Ultrasoft dæk. De formåede at forbedre deres tider yderligere, som ellers var sat på Supersoft dæk.

Derefter var det Force Indias tur til at prøve Ultrasoft dækket af og både Ocon og Perez ligner kørere som har fart på i denne weekend. Kun McLaren prøvede også Ultrasoft - resten af træningens tider blev sat på Supersoft dæk.

Mange kørere lavede småfejl og både Nico Hülkenberg og Sebastian Vettel lavede snurreture på banen.
Kørerne kæmpede både med at holde raceren på banen i de hurtige sving, men der var også mange kørere der ikke kunne finde de rigtige bremsepunkt. Under træningen blev der lavet flere "flat-spots". Bl.a hjemmebane-helten, Lance Stroll, måtte hjem og kassere et højre forhjul efter en stor bremsefejl.
Nøglen til en god omgang på Gilles Villeneuve banen, er at ramme de rigtige bremsepunkter.

Haas sluttede i den tunge ende af feltet med Romain Grosjean på 16. pladsen lige bag Kevin Magnussen.

Daniel Ricciardos første sejr i Canada 2014
Copyright Getty Images/Red Bull Racing


Red Bull var ret anonyme, og lå tilsyneladende og testede forskellige nye komponenter.

McLaren var sene til at komme ud. Stoffel Vandoorne kom sent ud og satte langsommeste tid.
Alonso nåede ikke at sætte en tid. Efter en enkelt tur rundt på banen, parkerede han raceren og måtte igen se på mens mekanikerne kæmpede med raceren.
Med blot 30 minutter tilbage kunne han igen sætte sig i raceren. Den frustrerede spanier fik sluttede som 13. hurtigste i dag og fik kun 13 omgange bag rattet. Træningen endte for ham med at han måtte parkere sin racer langs banen.

Sejrspodiet i Canada 2008. Fra venstre Nick Heidfeld, Mario Theissen, vinderen Robert Kubica og løbets nr. 3, David Coulthard.

Carlos Sainz Jr. nåede aldrig ud og sætte en tid. Det vides ikke hvad problemet var med hans Toro Rosso-racer.

Sessionsresultat

Bemærk! Det angivne dæk viser hvilken compound som køreren har sat den pågældende tid på.

P. Kører Team Dæk Tid Forskel Omg
1. Lewis Hamilton Mercedes AMG
US
1:13.809 + 0.000 36
2. Sebastian Vettel Ferrari
US
1:14.007 + 0.198 28
3. Valtteri Bottas Mercedes AMG
US
1:14.046 + 0.237 21
4. Kimi Räikkönen Ferrari
US
1:14.230 + 0.421 28
7. Max Verstappen Red Bull Racing
SS
1:14.861 + 1.052 19
8. Felipe Massa Williams
SS
1:15.106 + 1.297 31
9. Daniel Ricciardo Red Bull Racing
SS
1:15.441 + 1.632 23
11. Stoffel Vandoorne McLaren
US
1:15.943 + 2.134 29
12. Kevin Magnussen Haas F1 Team
SS
1:16.233 + 2.424 25
13. Lance Stroll Williams
SS
1:16.313 + 2.504 36
14. Romain Grosjean Haas F1 Team
SS
1:16.345 + 2.536 18
16. Fernando Alonso McLaren
US
1:16.521 + 2.712 13
Pirelli dæktyper:
W
= Regnvejrsdæk ("Wet")
I
= Regnvejrsdæk til let regn ("Intermediate")
H
= Hard dæk
M
= Medium dæk
S
= Soft dæk


Hvis dækket ikke er farvet, så betyder den angivne cirkel følgende:
P
= Pirelli (1950 - nu)
G
= Goodyear (1964 - 1998)
M
= Michelin (1978 - 2006, ikke alle år)
B
= Bridgestone (1997 - 2010)

OM SKRIBENTEN

Nicolai fra BMF1 Nicolai grundlagde Bil Magasinets Formel 1 side sammen med Allan og har en række Formel 1 web-projekter bag sig. Udover al teknikken, har Nicolai skrevet om Formel 1 siden 1997.

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Kevin ikke bekymret over manglende FP1-træning Canadas GP: 2. Frie træning. Raikkonen slår Hamilt »