Eifels GP: 3. fri træning

Formel 1 bilerne fandt endelig vej ud til den tyske asfalt og fik kørt en vigtig træning, forud for kvalifikationen. De to Mercedeser var hurtigst, men det var Leclerc i Ferrari der overraskede mest, med en P3.

Ruslands Grand Prix 2020 . Copyright Mercedes AMG

Af: Allan (arh@bmf1.dk) d. 10/10 2020 klokken 13:10

Efter en fredag uden at det lykkedes at få Formel 1 bilerne ud på banen, var der stor nervøsitet for at lørdagens træning, også ville gå i vasken.

Sådan blev det heldigvis ikke, men det var ikke en træning uden udfordringer.

Kulden havde ikke kun indvirkning på bilerne, men de åbne biler, fik flere kørere til at klage over, at de frøs om hænderne.

Kroppen på kørerne, er godt gemt væk for vinden og hjælmen sikre også, at de ikke fryser om hovedet. Men hænderne er udsatte, især når de kører rundt i et sving, hvor den ene hånd kommer op over eller i det mindste i nærheden, af den øverste del af siddebrønden og dermed bliver udsat for fartvinden.

Deres hansker, er ikke foret, så selvom de er brandhæmmende, er der ikke meget der hjælper dem til at holde varmen. Om holdene har en løsning til på det problem, vides endnu ikke.

Valteri Bottas i Mercedes, viste at han er sulten og at han igen vil gå efter en sejr, så han kan holde sig indenfor håbets afstand til Lewis Hamilton, ved at vinde endnu et løb.

Hamilton var dog ikke langt efter Bottas, så der er intet der tyder på, at Bottas har fundet en bedre linje rundt end Hamilton, som må være favorit til endnu en pole i eftermiddag.

Mere overraskende var det at se Charles Leclerc i Ferrari, helt oppe som nummer 3.

Samtidig endte Sebastian Vettel i den anden Ferrari oppe som nummer 5, hvilket var med til at understrege, at Ferrari måske kan noget, her i Tyskland.

For HAAS var det endnu en træning, bagerst i feltet.

Grosjean sluttede som den hurtigste af de to, på P16 mens Magnussen sluttede lige efter på P16, dog næsten 2 tiendedele sekund efter franskmanden.

Hos Racing Point, var det kun Sergio Perez, der fik sat en tid. Først forlød det, at der var tekniske problemer hos Stroll, men siden er det kommet frem, at han kan være syg.

Max Verstappen, var igen den hurtigste Red Bull mand på P4, mens Albon i den anden Red Bull var nede som nummer 9. Tilmed var Albon hele 8 tiendedele sekund langsommere end Verstappen. Det er bare ikke godt nok.

Vi vender tilbage med kvalifikationen LIVE.

Sessionsresultat

Bemærk! Det angivne dæk viser hvilken compound som køreren har sat den pågældende tid på.

P. Kører Team Dæk Tid Forskel Omg
1. Valtteri Bottas Mercedes AMG
P
1:26.225 + 0.000 25
2. Lewis Hamilton Mercedes AMG
P
1:26.361 + 0.136 27
3. Charles Leclerc Ferrari
P
1:26.681 + 0.456 25
4. Max Verstappen Red Bull Racing
P
1:26.896 + 0.671 24
5. Sebastian Vettel Ferrari
P
1:27.038 + 0.813 25
6. Lando Norris McLaren
P
1:27.167 + 0.942 29
7. Sergio Perez BWT Racing Point
P
1:27.245 + 1.020 25
8. Daniel Ricciardo Renault F1 Team
P
1:27.392 + 1.167 23
9. Alexander Albon Red Bull Racing
P
1:27.449 + 1.224 23
10. Pierre Gasly Scuderia AlphaTauri
P
1:27.528 + 1.303 28
11. Esteban Ocon Renault F1 Team
P
1:27.634 + 1.409 27
12. Daniil Kvyat Scuderia AlphaTauri
P
1:27.795 + 1.570 26
13. Carlos Sainz Jr. McLaren
P
1:27.924 + 1.699 29
14. Kimi Räikkönen Alfa Romeo Racing
P
1:27.956 + 1.731 25
15. Romain Grosjean Haas F1 Team
P
1:28.115 + 1.890 27
16. Kevin Magnussen Haas F1 Team
P
1:28.293 + 2.068 27
17. George Russell Williams
P
1:28.343 + 2.118 29
18. Antonio Giovinazzi Alfa Romeo Racing
P
1:28.370 + 2.145 25
19. Nicholas Latifi Williams
P
1:28.941 + 2.716 26
Pirelli dæktyper i 2020:
W
= Regnvejrsdæk ("Wet")
I
= Regnvejrsdæk til let regn ("Intermediate")
H
= Hard dæk
M
= Medium dæk
S
= Soft dæk


Hvis dækket ikke er farvet, så betyder den angivne cirkel følgende:
P
= Pirelli (1950 - nu)
G
= Goodyear (1964 - 1998)
M
= Michelin (1978 - 2006, ikke alle år)
B
= Bridgestone (1997 - 2010)

OM SKRIBENTEN

Allan fra BMF1 Allan er en af grundlæggerne af Bil Magasinets Formel 1 side og er en af de mest erfarne Formel 1 skribenter i Danmark.

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Schumacher og Ilott må vente til Abu Dhabi Officielt: Hülkenberg erstatter Stroll »