Eifels GP: Løbsresume

Eifels Grand Prix blev løbet, hvor Lewis Hamilton tangerede Michael Schumachers rekord for løbssejre med imponerende 91 i alt.

Eifels Grand Prix 2020 . Copyright Red Bull Contentpool

Af: Peter Hartig (pha@bmf1.dk) d. 11/10 2020 klokken 19:10

Alt har en pris. Også i Formel 1, hvor Daniel Ricciardos P3 for Renault dels spolerede Sergio Perez’ podiedrømme for Racing Point, men også betød, at de sortgules teamchef, Cyril Abiteboul, nu skal lægge krop til en tatovering.

Fra anden startposition havde Hamilton en god start, men teamkammeraten Valtteri Bottas stak albuerne ud i Sving 1 og 2 og opbyggede en klar føring på åbningsomgangen. Overraskende nok kom alle kørerne igennem de første sving uden drama, da Verstappen kom op på tredjepladsen foran Charles Leclerc, Daniel Ricciardo, Alex Albon, Lando Norris og Sergio Perez. Nico Hulkenberg startede P20 men kæmpede sig op på P17.

På trods af sin gode kvalifikation kæmpede Carles Leclerc hårdt og måtte se sig selv falde tilbage fra Verstappen og ned i kløerne på Daniel Ricciardo, hvor Renault-chaufføren tog stikket på 6. omgang.

Der var en mærkeligt løb for Romain Grosjean i Haas, der rapporterede, at Kimi Räikkönens Alfa Romeo havde smidt grus og sten op, som havde ramt Grosjeans hånd. ”Jeg blev hårdt ramt af noget grus fra Kimi, og det gør ondt i min finger,” sagde han over radioen. ”Jeg håber ikke den er brækket. Jeg kan stort set ikke bruge mit venstre pegefinger,” lød det.

Eifels Grand Prix 2020. Daniel Ricciardo under løbet, hvor han sluttede på podietEifels Grand Prix 2020. Daniel Ricciardo under løbet, hvor han sluttede på podiet
Copyright Renault F1


Mens George Russell tog en snurretur efter at være blevet ramt af Kimi Räikkönen, kørte Valtteri Bottas i pit. Sammenstødet med Williamskøreren gav en tidsstraf til finnen og den efterfølgende Virtual Safety Car kom perfekt for Hamilton og Verstappen, som begge nu pittede og kom tilbage foran Bottas. Ricciardo pittede også og kom ud som fjerde mand.

Dramaet fortsatte, da Albon dansede med Daniil Kvyat og undervejs formåede at hægte AlphaTauriens frontvinge af på banen. Og det stoppede ikke der, idet Bottas kort efter pludselig satte farten ned og rapporterede “no power”, hvorefter han faldt fra P3 til P5 og derefter P7. Kort efter kørte finnen i pit med motorproblemer og måtte udgå fra P18.

Fra P15 kunne Kimi Räikkönen høre, at han var blevet tildelt en 10-sekunders straf for at forårsage det sammenstød, der sendte George Russell ud af løbet sammen med sin Williams. Kort efter forsøgte Alex Albon at køre den anden AlphaTauri med Pierre Gasly af banen, da han låste sine forhjul. Albon fik kort efter en fem sekunders straf for den tidligere hændelse med Kvyats vinge og tog den med det samme - eller sådan det ud, men i stedet blev Red Bull’raceren kørt i garage. Hvor længe holder Albon hos Red Bull?

Eifels Grand Prix 2020. Kevin Magnussen på NürburgringEifels Grand Prix 2020. Kevin Magnussen på Nürburgring
Copyright Haas F1


Sekunder efter trak Esteban Ocon i Renault sig tilbage med et gearkasseproblem og lidt senere sluttede Lando Norris sig til dramalisten, da han kun rapporterede strømtab på sin McLaren. “Et sensorproblem,” lød det fra pitvæggen efterfulgt af “keep pushing”. På 30. omgang kørte briten i pit til friske mediumdæk og blev sendt ud igen, men Norris fortsatte med at klage over sin motor, mens pitmuren fortsatte med at fortælle ham, hvordan han skulle løse problemet.

Med 15 omgange tilbage førte Hamilton med Verstappen 9 sekunder efter, mens hollænderen igen havde hele 50 sekunder ned til den tredjeplacerede Ricciardo, hvilket åbnede døren for et gratis pitstop til Red Bull-køreren. Ricciardo var 12 sekunder foran Perez, som på hver omgang dog var syv tiendedele hurtigere end australieren, så kampen om podiet var på ingen måde afgjort endnu.

Carlos Sainz lå på P5, da Norris i den anden McLaren føjede sit navn til listen over udgåede biler. Meget belejligt fandt køreren en liggestol, hvor han forsøgte at glemme en problemfyldt eftermiddag. Placeringen af ​​Norris’ bil betød dog, at Safety Car igen kom på banen.

I det hele taget var Safety Car-perioderne det rene gift for Haas-køreren Kevin Magnussens strategi, hvilket sendte ham ned fra en absolut sandsynlig pointgivende placering til den nederste del af feltet. Til gengæld lukrerede Romain Grosjean på de uforudsete situationer og kunne se sig selv slutte på P9 med 2 point.

Imens trak Hamilton stille og roligt fra Verstappen, der kom under angreb fra Ricciardo. Hollænderen holdt dog sin tidligere holdkammerat bag sig og overlod ham til Perez i kampen om podieplaceringen som nr. 3.

Lewis Hamilton. Eifels GP 2020.Lewis Hamilton. Eifels GP 2020.
Copyright Mercedes AMG F1 - LAT Images


I sidste ende sluttede løbet med “business as usual”, hvor Hamilton tog sejren fulgt af Verstappen, der lige netop nåede at sætte hurtigste omgang. Herefter fulgte en temmelig begejstret Ricciardo, som sikkert allerede havde udtænkt forslag til, hvilken tatovering teamchef Abiteboul skulle have, og hvor den skulle sidde.

Med sejren tangerede Hamilton Michael Schumachers rekord med 91 sejre og kunne dermed sætte endnu et checktegn i karakterbogen. Verstappen sluttede toer foran Ricciardo, der fik sin første podieplacering siden Monaco 2018. Perez sluttede fjerde foran Sainz og Gasly. Magnussen kørte forbi det ternede flag på en 13. plads foran Latifi og Kvyatt.

Afstemningen om Driver of the Day blev vundet af Nico Hülkenberg med 43,7% af stemmerne, hvilket må siges at være i orden, da den tyske vikar for Lance Stroll kæmpede sig op fra en sidste startposition til P8.

OM SKRIBENTEN

Peter fra BMF1 Peter har været en del af BMF1 næsten siden starten og er især kendt for sin faste serie af Kevin-interviews.

RELATEREDE NYHEDER

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Eifels GP: Løbet LIVE Hülkenberg var tæt på Red Bull debut »