Hamilton: Jeg havde ret på Silverstone

Lewis Hamilton mener, at det er vigtigt at være så fair som muligt på banen. Ikke alle er det, men han prøver på det: Det drejer sig om opdragelse og værdighed – og kampen mod Verstappen.

Englands Grand Prix 2021 . Copyright Mercedes AMG

Af: Jesper Emke Clausen (jc@bmf1.dk) d. 24/11 2021 klokken 10:11

I et interview med Autosport udtaler Lewis Hamilton, at han bevidst undgår at køre for hårdt og køre ind i sine konkurrenter på banen:

"Sådan har min far opdraget mig," siger Hamilton. "Jeg blev mobbet som barn både i skolen men også på banen, og vi ville slå dem på den rigtige måde – ikke bare ved at køre dem af banen eller kollidere med dem.”

Hamilton henviser til de mange kontroversielle nærkampe med Max Verstappen i denne sæson, f.eks. på Silverstone, Interlagos, Barcelona og Imola, og fortæller, at han helt bevidst giver sig i kampen for at undgå en kollision.

Direkte adspurgt om hvordan han kører mod kørere som Verstappen, som ikke er bange for at køre med albuerne ude, siger Hamilton: ”Du skal være meget, meget forsigtig. Måske mere forsigtig, end du ellers har været. […] Hvis du er stædig og fortsætter med at køre din linje, så kolliderer du.”

Max Verstappen og Lewis Hamilton i nærkamp. Brasilien 2021Max Verstappen og Lewis Hamilton i nærkamp. Brasilien 2021
Copyright Mercedes AMG F1 - LAT Images


Hamilton giver bl.a. også sit syn på den kollision, der skete på Silverstone:

"Når du [under et forsøg på en overhaling] befinder dig på ydersiden af en bil, er det stort set altid det bedste at give efter for at kunne køre løbet færdigt.”

"Hvis du ligger på indersiden, er der situationer, hvor jeg er helt sikker på, at jeg havde ret: Jeg kørte næsten hjul mod hjul mod den anden bil.” Her tænker Hamilton på situationen mod Verstappen på Silverstone:

"Se f.eks. billederne fra Silverstone: Mit forhjul er på samme højde som hans [Max verstappens] forhjul, så det var ikke sådan, at mit forhjul ramte hans baghjul. Og hvis jeg havde gjort det [som Max gjorde på Interlagos], altså bare være blevet ved med at træde på speederen og køre af banen og beholdt min position, hvad ville resultatet så have været? Ville man så have kigget på reglerne?”

Verstappen foran Hamilton under den dramatiske første omgang. Englands GP 2021Verstappen foran Hamilton under den dramatiske første omgang. Englands GP 2021
Copyright Mercedes AMG


Begrundelsen for Hamiltons straf på Silverstone var netop, at han ikke ramte ideallinjen – eller apex – i sit forsøg på overhalingen af Verstappen, der efter Hamiltons mening drejede ind i ham.

På den anden side var Verstappen også meget langt fra ideallinjen i sving 4 på Interlagos, da han forsøgte at forsvare sig mod Hamilton.

Resultatet blev, at begge kørte af banen - dog uden at ramme hinanden og uden efterfølgende straf til nogen af kørerne.

OM SKRIBENTEN

Jesper fra BMF1 Jesper er cand.mag. i Moderne Kultur fra Københavns Universitet med speciale i biler og bor til dagligt i Berlin.

RELATEREDE NYHEDER

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Marko mener Mercedes har skiftet bagvinge Bagvinge-fix hos Red Bull »