FIA forbyder Mercedes affjedring

Mercedes anvendte sidste sæson, et system omkring deres affjedring, der ikke havde til formål at affjedre bilen, men at give den maksimal aerodynamisk effekt, hvilket nu er erkleret ulovligt.

Nico Rosberg. . Copyright Mercedes AMG

Af: Allan (arh@bmf1.dk) d. 4/1 2017 klokken 11:01

Bølgerne blandt de hurtigste hold i Formel 1 går allerede højt, her flere måneder før sæsonstart.

Ferrari har udviklet en ny type undervogn, der er en variant af den ulovlige undervogn, com Lotus havde udviklet for 4 år siden, der forbandt den forreste affjedring med den bagerste, så bilen dykkede mindre i sving og lå lavere under acceleration.

Ferrari har efterfølgende ansøgt om at få denne nye variant godkendt af FIA op til 2017 sæsonen, med henvisning til at Mercedes i 2016, brugte en løsning, der minder meget om den.

Mercedes løsningen blev i øvrigt kopieret af Red Bull. Der kørte de sidste løb med ordningen, som fleste ellers så som ulovlig.

Efter ansøgningen fra Ferrari, har FIA nu valgt at erklære at den ikke kan godkendes, samtidig med at de har erklæret Mercedes løsningen for ulovlig.

Rygter siger, at det var det Ferrari var ude på, frem for at få deres eget system godkendt.
Når man har penge nok, er det en måde at gøre det på!

Uden den ”aktive” undervogn, menes Mercedes ikke at være så suveræne, hvis overhovedet.

Mercedes raceren menes at være en af de bedste på det aerodynamiske felt, og den bedste på det tekniske felt.
Efter forbuddet er en væsentlig fordel forsvundet for sølvpilen.

Om kort tid, begynder de første vinter-test, hvor vi vil få de første spæde indikationer om hvordan holdene ligger i forhold til hinanden.

OM SKRIBENTEN

Allan fra BMF1 Allan er en af grundlæggerne af Bil Magasinets Formel 1 side og er en af de mest erfarne Formel 1 skribenter i Danmark.

RELATEREDE NYHEDER

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Ricciardo: Fristende, men ikke fristende nok Haas kan bygge deres egen racer »