Australiens GP: 1. frie træning. Mercedes på toppen

Så er Formel 1 sæsonen 2018 endelig skudt igang. Klokken 02.00 dansk-tid, kørte Sebastian Vettel, som den første, sin Ferrari ud på den solbeskinnede bane i Melbourne, Australien.

HAAS vintertest 2018 . Copyright Haas F1

Af: Allan (arh@bmf1.dk) d. 23/3 2018 klokken 03:03

Når Formel 1 sæsonen bliver skudt igang, sidder man altid med en ekstra opmærksomhed og lidt gåsehud.

Det er her, at vi får de første svar på, hvor meget af det vi så under vintertesten i Barcelona, der er virkelighed og hvordan det virkelige styrkeforhold er.

Første træning er næppe hér hvor alle svar bliver givet, men fingerpeg kommer der, hvilket også var gældende i morgnens test.

I Melbourne er det efterår, hvilket betyder at der er lidt løvfald på banen i parken, men med sol fra en skyfri himmel, kunne vi ikke håbe på bedre forhold.

Første mand til at sætte en tid, var den nye mand hos Williams, Sergey Sirotkin, der således kunne glæde sig over at have en hurtigste tid på sit CV.

Men de første til at sætte rigtig hurtige tider, var de to Red Bull kørere Max Verstappen og hjemmebane-helten Daniel Ricciardo.

Da Red Bull havde åbnet festen, kom Ferrari og Mercedes også hurtigt ud, for at bekende kulør.
Her kunne vi så se, at det igen er Mercedes der ser ud til at være stærkest, selvom det ikke ser ud til at Ferrari kører igennem.

Kigger men ned i den anden ende af feltet, så vi, lidt overraskende de orange McLaren racere danne bundprop.
Der skulle gå en hel time, inden det lykkedes Vandoorne at sætte holdets første tid.

Da Alonso fik sin racer ud, med omkring 20 minutter igen, så det dog ganske fornuftigt ud for ham. Så måske er det ikke så slemt for dem, trods alt.

En udmelding fra garagen, går på, at McLaren har problemer med udstødningen, hvilket kan virke noget amatøragtsigt for et hold, med så store ambitioner.

McLaren billeder fra vintertest 2. Stoffel Vandoorne bag halo
Copyright McLaren


HAAS lå længe, i den bagerste del af midterfeltet, men med 20 minutter igen, rykkede Grosjean voldsomt frem på gridden, da han kom helt frem som nummer 6, med en tid der var "kun" 1,7 sekund langsommere end Hamiltons hurtigste tid.

For Kevin Magnussen var det dog ikke helt så godt. Det virkede som om, at han havde problemer med at finde den rigtige balance, hvilket betød at han brugte meget tid i garagen.

Et af de hold, som vi her på BMF1 har peget på, som et der kan have tabt momentum, er Force India. Og den første træning kunne pege mod, at vi har lidt ret.

De lyserøde racere lå i den nedre halvdel af midterfeltet, hvor de kæmper mod Williams, Toro Rosso og Renault, der heller ikke imponerede.

Gasly i den ene Toro Rosso, lå oppe som nummer 10, hvilket må siges at være noget overraskende.

Men hurtigst til slut, var Hamilton, der ser ud til at komme til start i år, endnu stærkere end sidste år.

Sessionsresultat

Bemærk! Det angivne dæk viser hvilken compound som køreren har sat den pågældende tid på.

P. Kører Team Dæk Tid Forskel Omg
1. Lewis Hamilton Mercedes AMG
US
1:24.026 + 0.000 27
2. Valtteri Bottas Mercedes AMG
US
1:24.577 + 0.551 29
3. Max Verstappen Red Bull Racing
SS
1:24.771 + 0.745 26
4. Kimi Räikkönen Ferrari
P
1:24.875 + 0.849 23
5. Sebastian Vettel Ferrari
P
1:24.995 + 0.969 22
6. Daniel Ricciardo Red Bull Racing
P
1:25.063 + 1.037 25
7. Romain Grosjean Haas F1 Team
P
1:25.730 + 1.704 24
8. Fernando Alonso McLaren
P
1:25.896 + 1.870 16
10. Stoffel Vandoorne McLaren
P
1:26.482 + 2.456 15
12. Sergey Sirotkin Williams
P
1:26.536 + 2.510 25
15. Lance Stroll Williams
P
1:26.636 + 2.610 30
17. Kevin Magnussen Haas F1 Team
P
1:27.035 + 3.009 13
Pirelli dæktyper:
W
= Regnvejrsdæk ("Wet")
I
= Regnvejrsdæk til let regn ("Intermediate")
H
= Hard dæk
M
= Medium dæk
S
= Soft dæk


Hvis dækket ikke er farvet, så betyder den angivne cirkel følgende:
P
= Pirelli (1950 - nu)
G
= Goodyear (1964 - 1998)
M
= Michelin (1978 - 2006, ikke alle år)
B
= Bridgestone (1997 - 2010)

OM SKRIBENTEN

Allan fra BMF1 Allan er en af grundlæggerne af Bil Magasinets Formel 1 side og er en af de mest erfarne Formel 1 skribenter i Danmark.

RELATEREDE NYHEDER

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Hamilton indrømmer svaghed Australiens GP. 2. frie træning. Mercedes holder f »