Saudi Arabiens GP: 1. frie træning

Den utilgivelige bane i Jeddah lægger asfalt til Formel 1-feltet for fjerde gang. Verstappen fortsatte, hvor han slap i Bahrain, men ellers var det tæt felt, som vi var vidner til.

Red Bull pre-season 2024 test . Copyright Red Bull Contentpool

Af: Simon Kraglund (sk@bmf1.dk) d. 7/3 2024 klokken 15:03

Formel 1-feltet er klar til endnu en løbsweekend. Denne gang er det højfartsbanen i Jeddah, der byder kørerne velkommen.

I starten af træningen kørte de fleste af kørerne på det hårdeste dæk (C2), hvor topkørerne skiftevis kørte hurtigste omgang i takt med, at banen blev hurtigere og hurtigere.

Da kørerne skiftede hard-dækket ud med soft, så vi hurtigere omgangstider, men måske ikke så meget hurtigere i forhold til, hvad man kunne have forventet.

Ikke desto mindre sluttede træningen med en Red Bull-kører som den hurtigste.

Og til ingens overraskelse var det Verstappen, der kørte hurtigste tid.

0.186. var afstanden ned til Alonso, der dog også satte sin hurtigste tid noget senere end sine konkurrenter.

Sidste års vinder, Sergio Perez, kørte tredjehurtigste tid med 0.209. op til holdkammeraten.

Russell lå og kørte lige tider med Verstappen i store dele af træningen, men måtte tage til takke med en fjerdeplads. Hamilton i den anden garage sluttede P8 med tretiendedele op til teamkollegaen.

Ferrari-kørerne sluttede P5 og P6 med Leclerc som den hurtigste af de to. Sainz har været lidt småsyg op til weekenden, men han var stadig rask nok til at køre en hurtig omgangstid.

McLaren har høje forventinger til denne weekend, men ud fra den første frie træning kan McLaren ikke være tilfredse. Norris formåede nemlig kun at køre syvendehurtigste tid.

Endnu værre så det ud for holdkammeraten, der sluttede P15 og næsten ottetiendedele langsommere end Norris.

Lance Stroll stod for det mest dramatiske øjeblik i træningen, da han snittede barrieren, som kostede ham et par minutter i garagen, men som dog ikke forhindrede canadieren i at køre niendehurtigste tid.

Haas valgte ikke at køre på det blødeste dæk og sluttede derfor P19 og P20 med Hülkenberg som den hurtigste af de to.

Sessionsresultat

Bemærk! Det angivne dæk viser hvilken compound som køreren har sat den pågældende tid på.

P. Kører Team Dæk Tid Forskel Omg
1. Max Verstappen Red Bull Racing
P
1:29.659 + 0.000 24
2. Fernando Alonso Aston Martin F1 Team
P
1:29.845 + 0.186 24
3. Sergio Perez Red Bull Racing
P
1:29.868 + 0.209 23
4. George Russell Mercedes AMG
P
1:29.939 + 0.280 23
5. Charles Leclerc Ferrari
P
1:30.030 + 0.371 24
6. Carlos Sainz Jr. Ferrari
P
1:30.164 + 0.505 24
7. Lando Norris McLaren
P
1:30.231 + 0.572 26
8. Lewis Hamilton Mercedes AMG
P
1:30.236 + 0.577 21
9. Lance Stroll Aston Martin F1 Team
P
1:30.580 + 0.921 18
10. Alexander Albon Williams
P
1:30.747 + 1.088 26
11. Valtteri Bottas Stake F1 Team
P
1:30.783 + 1.124 26
12. Daniel Ricciardo RB F1 Team
P
1:30.917 + 1.258 25
13. Esteban Ocon Alpine F1
P
1:30.945 + 1.286 27
14. Logan Sargeant Williams
P
1:30.966 + 1.307 27
15. Oscar Piastri McLaren
P
1:30.977 + 1.318 22
16. Yuki Tsunoda RB F1 Team
P
1:31.036 + 1.377 25
17. Pierre Gasly Alpine F1
P
1:31.046 + 1.387 25
18. Guanyu Zhou Stake F1 Team
P
1:31.131 + 1.472 24
19. Nico Hülkenberg Haas F1 Team
P
1:31.411 + 1.752 19
20. Kevin Magnussen Haas F1 Team
P
1:31.577 + 1.918 18
Pirelli dæktyper:
W
= Regnvejrsdæk ("Wet")
I
= Regnvejrsdæk til let regn ("Intermediate")
H
= Hard dæk
M
= Medium dæk
S
= Soft dæk


Hvis dækket ikke er farvet, så betyder den angivne cirkel følgende:
P
= Pirelli (1950 - nu)
G
= Goodyear (1964 - 1998)
M
= Michelin (1978 - 2006, ikke alle år)
B
= Bridgestone (1997 - 2010)

OM SKRIBENTEN

Simon fra BMF1 Simon er stor Formel 1 fan og har fulgt sporten tæt siden 2005.

RELATEREDE NYHEDER

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Verstappen afviser Mercedes-rygter Carlos Sainz på hospitalet - erstattes af Bearman »