Singapores GP: 1. frie træning

Fernando Alonso var hurtigst rundt på Singapores snævre by-bane da 1. frie træning blev kørt.

Af: Nicolai Ascanius (nj@bmf1.dk) d. 3/10 2025 klokken 13:10

Meget uventet, så var Fernando Alonso hurtigst i den første frie træning. Der har været regn tidligere på dagen, og træningen bliver kørt hen mod aftenen (17:30 lokal tid) af hensyn til europæiske seere. Derfor var banen glat og kold, hvilket åbenbart passede Aston Martin raceren ganske fint.

Ferrari var godt med, da Leclerc satte P2 og Hamilton var P4. I mellem de to strejlende hingste, finder man Max Verstappen der rider på en bølge af gode resultater, efter han vandt både Italiens og Aserbajsjans Grand Prix.

Eneste drama i den 60 minutter lange session, var Alex Albon der kørte i pit med røg fra bagenden af bilen. Williams har allerede bekræftet at der var et problem med bremserne og ikke - som man kunne tro - motorenheden.

McLaren kæmper stadig med at levere resultater helt fremme i feltet. Banen i Singapore burde ellers være mere optimal for McLaren-raceren end de to seneste højhastighedsbaner i Monza og Baku.

Piastri får dog ikke raceren længere frem end P5, og undervejs havde han en lille kontakt med muren. Piastri havde også mange kollisioner med muren under det seneste løb i Baku, og det var også en head-on kollision med muren der sluttede løbet for ham, på første omgang.

FIA dikterer 'driver cooling'

Pga. intens varme op til weekenden, har FIA dikteret at alle teams skal køre med en anordning til at afkøle køreren. Det er et nyt element i reglerne som betyder at alle teams skal udstyre raceren med et system der kan hjælpe med at afkøle køreren. Hvert team har sin egen implementering, men de fleste benytter en form for køle-vest, hvor raceren kører kold væske igennem.

Vejrudsigten byder dog på ustadigt og formodentligt vådt vejr.

Sessionsresultat

Bemærk! Det angivne dæk viser hvilken compound som køreren har sat den pågældende tid på.

P. Kører Team Dæk Tid Forskel Omg
1. Fernando Alonso Aston Martin Aramco F1
P
1:31.116 + 0.000 0
2. Charles Leclerc Scuderia Ferrari
P
1:31.266 + 0.150 0
3. Max Verstappen Oracle Red Bull Racing
P
1:31.392 + 0.276 0
4. Lewis Hamilton Scuderia Ferrari
P
1:31.480 + 0.364 0
5. Oscar Piastri McLaren Formula 1 Team
P
1:31.481 + 0.365 0
6. Lando Norris McLaren Formula 1 Team
P
1:31.698 + 0.582 0
7. Isack Hadjar Racing Bulls
P
1:31.755 + 0.639 0
8. Carlos Sainz Jr. Williams Racing
P
1:31.812 + 0.696 0
9. Yuki Tsunoda Oracle Red Bull Racing
P
1:31.860 + 0.744 0
10. Esteban Ocon Moneygram Haas F1 Team
P
1:32.128 + 1.012 0
11. George Russell Mercedes-AMG Petronas
P
1:32.139 + 1.023 0
12. Nico Hülkenberg Stake F1 Team Kick Sauber
P
1:32.315 + 1.199 0
13. Pierre Gasly BWT Alpine F1 Team
P
1:32.378 + 1.262 0
14. Kimi Antonelli Mercedes-AMG Petronas
P
1:32.399 + 1.283 0
15. Liam Lawson Racing Bulls
P
1:32.461 + 1.345 0
16. Oliver Bearman Moneygram Haas F1 Team
P
1:32.538 + 1.422 0
17. Gabriel Bortoleto Stake F1 Team Kick Sauber
P
1:32.611 + 1.495 0
18. Lance Stroll Aston Martin Aramco F1
P
1:33.034 + 1.918 0
19. Franco Colapinto BWT Alpine F1 Team
P
1:33.324 + 2.208 0
20. Alexander Albon Williams Racing
P
0:00.000 - 0
Pirelli dæktyper:
W
= Regnvejrsdæk ("Wet")
I
= Regnvejrsdæk til let regn ("Intermediate")
H
= Hard dæk
M
= Medium dæk
S
= Soft dæk


Hvis dækket ikke er farvet, så betyder den angivne cirkel følgende:
P
= Pirelli (1950 - nu)
G
= Goodyear (1964 - 1998)
M
= Michelin (1978 - 2006, ikke alle år)
B
= Bridgestone (1997 - 2010)

OM SKRIBENTEN

Nicolai fra BMF1 Nicolai grundlagde BMF1.dk sammen med Allan og har en række Formel 1 web-projekter bag sig. Udover al teknikken, har Nicolai skrevet om Formel 1 siden 1997.

RELATEREDE NYHEDER