BMF1.dk’s Power Rating: Hollands GP

Hollands Grand Prix blev en begivenhedsrig affære, hvorfra vi her bringer redaktionens vurdering af kørernes indsatser i weekenden. Især én kører udmærkede sig.

Af: Peter Hartig (pha@bmf1.dk) d. 1/9 2025 klokken 18:09

Især én kører i Formel 1-feltet vil næppe nogensinde glemme Hollands Grand Prix, hvor han, trods sin unge alder, kørte med en erfaren kørers overblik og en god portion is i maven.

Herunder giver vi vores vurdering af indsatsen fra et udsnit af kørerne, hvoraf to kørere deler førstepladsen.

Toppræstationerne


Oscar Piastri sikrede sig sin syvende sæsonsejr ved grandprixet i Holland med en kontrolleret føring fra start til slut og opnåede sin første grand slam. Sejren udbyggede hans føring i mesterskabet markant. Igen usvigelig sikker kørsel fra newzealænderen.

Men mest af alt overraskede Isack Hadjar med sit første F1-podium på tredjepladsen efter en stærk og fejlfri indsats, der af ham selv blev beskrevet som “uvirkelig”. Mon ikke Racing Bull-køreren nærmer sig sædet i Red Bulls anden garage? Selv om det næppe vil være en god idé.

Isack Hadjar jubler efter sin podieplacering i Hollands GP 2025Isack Hadjar jubler efter sin podieplacering i Hollands GP 2025
Copyright Red Bull Contentpool


Lando Norris kørte længe på andenpladsen, men måtte udgå tæt på målstregen på grund af et motorproblem, hvilket var en stor skuffelse for både ham og McLaren-teamet. Om han ville være nået op til teamkammeraten i den anden McLaren er dog nok tvivlsomt.

Max Verstappen sluttede på andenpladsen trods bilens begrænsninger. Det er uomtvisteligt, at RB21 har tekniske udfordringer, som selv ikke verdensmesteren kan kompensere for. Alligevel må man rose hollænderen for sin indsats, som han efter omstændighederne også selv var tilfreds med.

Isack Hadjar foran George Russell og Charles Leclerc. Hollands GP 2025Isack Hadjar foran George Russell og Charles Leclerc. Hollands GP 2025
Copyright Red Bull Contentpool


Mellempræstationerne


George Russell kørte et solidt og godt løb, indtil hans afgørende kontakt med Leclerc. Mercedes-køreren vil hævde, at Leclerc overhalede uden for banen, mens den monegaskiske kører vil sige, at Russell ikke gav ham noget valg, men episoden påvirkede Sølvpilen mere end den stejlende hingst fra Maranello.

At starte fra pitlane giver enhver kører en vis form for taktisk fleksibilitet under løbet, og det gjorde Haas med Oliver Bearman. Britens første stint på de hårde dæk varede hele 53 omgange, og da en Safety Car gav ham et meget belejligt pitstop, kunne han bruge friske mediumdæk til at rykke op i feltet og sikre sig sit bedste resultat på årets Formel 1-kalender.

Oscar Piastri tæt fulgt af Lando Norris. Hollands GP 2025Oscar Piastri tæt fulgt af Lando Norris. Hollands GP 2025
Copyright McLaren F1 Team


Indtil Hollands Grand Prix kan man roligt kalde Lance Strolls år for forfærdeligt, og weekenden i klitterne startede da også (som vanligt, fristes man til at skrive) med et crash. En dårlig kvalifikation gav yderligere canadieren lav startplacering fra pitten, men samtidig også lidt spillerum. Nogle velplacerede Safety Cars hjalp yderligere på strategien, der gjorde det muligt for ham at slutte på P7. Fint udført af Aston Martin-køreren.

Bundpræstationerne


Sainz havde en meget ujævn præstation, og spanieren kan konstatere, at han ikke har scoret point siden Canadas GP. Med en startposition på P9 var der muligheder i løbet, men så kom han i clinch med Liam Lawson, hvilket gav Sainz en (uretfærdig hård) tidsstraf. P13 er bare ikke godt nok, når Alex Albon i sluttede på P5 i den anden Williams.

Kimi Antonelli er kun 19 år gammel, og der skal derfor være rum for fejl, men hans kollision med Charles Leclerc var virkelig unødvendig. Måske et symptom på at presset på den unge italiener er for stort. Mercedes-køreren var heldig, at hans bil ikke også blev ødelagt sammen med Leclercs. Der er lidt at tale om hos Mercedes.

Oscar Piastri knytter næven efter sejren i Hollands GP 2025Oscar Piastri knytter næven efter sejren i Hollands GP 2025
Copyright McLaren F1 Team


Det er næsten uudholdeligt at være vidne til Lewis Hamiltons performance hos Ferrari. Bedst som det begyndte at gå en smule frem for den syvdobbelte verdensmester, blev vi på Zandvoort vidne til en sjælden fejl fra Hamilton, for sent opdagede, at den malede overflade på kantmarkeringen var våd og glat, hvorefter en kollision med barrieren var uundgåelig. Er det manglende form eller bare demotivation?

Power Rating


Pointene i vores Power Rating er et subjektivt skøn fra samtlige skribenter og baseret på præstationerne under kvalifikation (20%), sprint- og grandprix med hovedvægten på det sidste. 10 point er maksimum og kolonnen til højre viser standardafvigelsen mellem skribenternes bedømmelser, hvor 0,0 viser fuld enighed.

Nr. Kører Rating Std.afvigelse
1. Oscar Piastri 10 0
2. Isack Hadjar 10 0
3. Max Verstappen 9,8 0,1
4. Lando Norris 9,6 0,3
5. Oliver Bearman 9,5 0,5
6. Alex Albon 9,2 0,2
7. Lance Stroll 9,2 0,3
8. George Russell 8,9 0,1
9. Charles Leclerc 8,7 0,4
10. Fernando Alonso 8,4 0,3
11. Franco Colapinto 8 0,1
12. Liam Lawson 6,9 0,6
13. Esteban Ocon 6,7 0,4
14. Gabriel Bortoleto 6,2 1,1
15. Carlos Sainz 6,1 0,1
16. Nico Hülkenberg 5,6 0,4
17. Yuki Tsunoda 5,6 0,7
18. Lewis Hamilton 5,6 0,4
19. Pierre Gasly 5 0
20. Kimi Antonelli 4,4 0,4


Giv din egen mening til kende på vores Facebook-side.

OM SKRIBENTEN

Peter fra BMF1 Peter har været en del af BMF1 næsten siden starten og er især kendt for sin faste serie af Kevin-interviews.

RELATEREDE NYHEDER