Vandt Sainz på en Ferrari-fejl?

Formel 1-fans fik fuld valuta for pengene under gårsdagens løb på Silverstone – og Carlos Sainz fik sin første grandprix-sejr. Men var det mere held end forstand, da spanieren sikrede sig sin første F1-sejr?

Englands GP Ferrari . Copyright Ferrari Media

Af: Jesper Emke Clausen (jc@bmf1.dk) d. 4/7 2022 klokken 17:07

Spanske Carlos Sainz sikrede sig både sin første poleposition og sin første F1-sejr på Silverstone i sit 150. løb. Tillykke med det!

Det er kun Sergio Perez, der måtte bruge flere løb på at vinde sit første løb: Mexicaneren skulle bruge 190 løb, før han sikrede sig sin første sejr i Formel 1.

Sergio Perez lykønsker Carlos Sainz med sejren. Englands GP 2022Sergio Perez lykønsker Carlos Sainz med sejren. Englands GP 2022
Copyright Red Bull Contentpool


Men som man kunne se på tv-billederne efter løbet, var hans teamkammerat Charles Leclerc ikke en glad mand, og Mattia Binotto måtte have pegefingeren frem for at vise Leclerc til rette.

Carlos Sainz var mere end heldig med at genvinde sin poleposition efter at have mistet den til Max Verstappen i første sving:

I henhold til reglementets paragraf 57.3, 3. afsnit, skal rækkefølgen efter et rødt flag fastlægges på det seneste tidspunkt, hvor det var muligt at bestemme positionen for alle biler.

Da det røde flag kom, havde 15 biler allerede kørt 3 minisektorer, 9 af bilerne havde endda kørt fire minisektorer, og derfor kan man argumentere, at det ville havde været sportsligt fair, hvis startrækkefølgen havde været bestemt efter de første 3 minisektorer.

Ud fra den betragtning burde Max Verstappen have startet forrest med Carlos Sainz og Lewis Hamilton lige efter.

Men FIA valgte altså at starte helt forfra.

Et andet aspekt er, at Carlos Sainz var den langsomme af de to Ferrari-kørere.

På trods af en beskadiget frontvinge var Leclerc i stand til at køre hurtigere end Sainz i en ubeskadiget bil.

Charles Leclerc og Carlos Sainz jr lysønsker hinanden.Charles Leclerc og Carlos Sainz jr lysønsker hinanden.
Copyright Ferrari


Et tredje aspekt er Ferraris strategi med at sende Sainz i pit under safetycar, mens Leclerc måtte blive ude på de slidte og langsommere hårde dæk.

Hvis man kigger på stillingen i kørermesterskabet kan man måske undre sig over, hvorfor Ferrari vælger at pitte Sainz i stedet for Leclerc:

Leclerc kunne helt sikkert have overhalet Sainz på friske dæk og holdt både Hamilton og Perez bag sig og dermed hentet vigtige point i mesterskabet - ligesom Sainz gjorde.

Men Ferraris beslutning betød, at Leclerc var et relativt nemt offer for både Sainz, Perez og Hamilton på nye soft-dæk, selv om Leclerc kæmpede hårdt mod både Sainz, Perez og Hamilton for at holde sin placering.

Lewis Hamilton og Charles Leclerc i duel om tredjepladsen. Englands GP 2022Lewis Hamilton og Charles Leclerc i duel om tredjepladsen. Englands GP 2022
Copyright Mercedes AMG F1 - LAT Images


Derfor burde Ferrari måske stille sig selv et essentielt spørgsmål:

Er det italienske traditionsteam virkelig interesserede i, at en af deres kørere skal vinde verdensmesterskabet ved sæsonens afslutning?

Hvis ja, så burde de være villige til at prioritere den hurtigere kører.

Da Sainz kun lå 4,7 sekunder efter Leclerc under safetycaren, burde Ferrari sagtens have kunnet nå at sætte friske dæk på Leclercs bil og lade Sainz blive ude.

Med andre ord tabte Ferrari og især Leclerc igen vigtige point i kampen om kørernes samlede stilling, som vi bl.a. også så i Monaco.

På den måde vinder Ferrari måske enkelte løb men ingen mesterskaber.

OM SKRIBENTEN

Jesper fra BMF1 Jesper er cand.mag. i Moderne Kultur fra Københavns Universitet med speciale i biler og bor til dagligt i Berlin.

RELATEREDE NYHEDER

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Englands GP: Weekenden i billeder Mercedes forklarer og Hamilton bakker »