Formel 1-ekspertens optakt til 2022-sæsonen

Efter en forrygende 2021 sæson, med drama, tætte løb og en VM-kamp der kørte helt til sidste omgang, ser vi nu ind mod en sæson med helt nye biler og en Kevin Magnussen tilbage hos HAAS. Det bliver en fremragende sæson.

BMF1 i pitten på Monza . Copyright Lea Anna Petersen

Af: Allan (arh@bmf1.dk) d. 14/3 2022 klokken 15:03

Kevin Magnussen er meget overraskende tilbage i Formel 1, tilmed hos HAAS, som han selv mente at han var helt færdig med, da han ikke fik forlænget kontrakten efter 2020 sæsonen.

At han ikke fik den forfærdelige sæson 2021 for HAAS, må siges at være en fordel, som det ser ud nu.

Kevin Magnussen kommer således sulten tilbage, til et hold der har brugt alt hvad de havde til udvikling, på dette års racer. Så må vi håbe det er nok.

Kevin Magnussen hilser på gamle venner hos Alfa Romeo i Bahrain pre-season testKevin Magnussen hilser på gamle venner hos Alfa Romeo i Bahrain pre-season test
Copyright Alfa Romeo Racing


2022 bliver en sæson, hvor alt kan være vendt op og ned. Og netop ordet "kan" er vigtig i denne sammenhæng.

Vi har set alle biler på banen til vintertestene, men vi skal ikke forvente, at vi har set hvad de virkelig kan.

Dog er der et par ting der springer i øjnene.

Mest af alt, er Mercedes, med deres markant anderledes bil, der er helt uden "side pods", som tidligere har været en del af bilernes sikkerhed, samtidig med at de har sidespejle, placeret på vinger.

Mercedes W13Mercedes W13
Copyright Mercedes


Det hævdes, at Mercedes har simuleret sig frem til, at det vilde design, er så effektivt, at de vil være op mod 3 sekunder hurtigere, pr. omgang, end med det design de testede med i Barcelona.

Men en ting er simulering, en anden virkelighed. Her viste den nye Mercedes W13 sig særdeles udfordret, med den såkaldte marsvin effekt. Altså det fænomen hvor bilen nærmest hopper afsted, når den kommer ned af en hurtig langside.

Dette problem, som var meget visuelt tydeligt under den anden vintertest, er ikke noget de bare kan løse på en uge, hvilket betyder at vi næppe skal forvente, at det er dem der er favorit til at sikre sig årets første sejr.

Men hvem er så det?

Mercedes chef, Toto Wolff, og Red Bull chef Christian Horner, har længe talt om, at de så Ferrari som den helt store udfordre, hvilket noget kunne tyde på, at de har ret i, selvom Ferrari chef Mattia Binotto hele tiden fortæller, at de slet ikke er så hurtige som de andre får dem til at se ud.

Binotto med Leclerc og SainzBinotto med Leclerc og Sainz
Copyright Ferrari


Men set udefra vil Ferrari, sammen med Red Bull være de bedste bud på de førende hold, fra starten af sæsonen.

Red Bull har, med Adrian Newey, designet en Formel 1 bil, der som Mercedes, er markant. Men i den helt modsatte retning.

Der er mange specielle små kurver og aerodynamiske tiltag, der hjælper dem til at få et, nærmest, optimalt sug til asfalten.

Red Bull var dem der sluttede med hurtigste tid af alle, i Bahrain, en tid som de måske ikke havde lyst til at ende med, da de fleste forventer, at de kan tage en omgang på denne bane, markant hurtigere.

Det samme gælder for Ferrari, der ifølge rygter, oprindeligt havde haft en designtanke, der mindede meget om den Mercedes er gået med, men som så valgte at gå mere i samme retning som Red Bull.

Ferrari har to, meget kompetente kørere, men Charles Leclerc, har meldt ud, at han til tider, har følt en form for kørersyge, når bilen har lavet for mange af de små marsvin-hop.

McLaren, som der var meget store forventninger til, er også med fremme. Men om de er helt så stærke, som man først forventede, kan virke lidt tvivlsomt. Men igen. de har den stærke Mercedes-motor og to meget kompetente kører, så forvent at de er der igen i år.

Hos Aston Martin, var der inden præsentationen, mange der talte om, at alt gik dårligt på fabrikken, med interne skænderier og manglende samarbejde,

Hvis vi kan bruge data fra testene, så passer disse rygter på ingen måde, hvilket Sebastian Vettel, der var godt træt af den ustabile 2021 racer, glæder sig over, samtidig med at han viser sin sympati over for Ukraine.

Største overraskelse under vintertestene, må dog have været Williams. Det lille hold, der over de seneste år, har bevæget sig tættere og tættere på midterfeltet, ser nu ud til at have lykkes med at rykke fri fra bunden. Måske tilmed for at rykke i toppen af midterfeltet.

Alex Albon, der efter et år på sidelinjen efter han røg ud af Red Bull, ser stærk ud i Williams raceren, hvor han er markant hurtigere end sin holdkammerart, Latifi.

Hos Alpine, der startede med store problemer, melder Fernando Alonso ud, at han syntes den nye bil er fantastisk. Om han så virkelig mener det og om den er det, må vi vente med at se. Set på testtiderne, ser den ikke så fantastisk ud.

Alfa Romeo, med to nye kører, herunder den erfarne tidligere Mercedes kører, Valteri Bottas, ser noget ustabile ud, men kunne gå hen og overraske.

Om de er bedre end HAAS, er der der dog ikke meget der tyder på.

HAAS droppede hele 2021 sæsonen, for udelukkende at fokusere på 2022 bilen. Hvilket Kevin Magnussen forhåbentlig kan glæde sig over.

Der er overordnet set, ingen tvivl om, at ballet er åbnet på ny. Som det ser ud nu, er det Red Bull og Ferrari der har taget teten, men vi har før tvivlet på Mercedes, uden grund, så måske er det Mercedes der har skjult mest og som kommer ud af starthullerne, som en kanonkugle, når 2022 sæsonen starter d. 20. marts.

AlphaTauriAlphaTauri
Copyright AlphaTauri


OM SKRIBENTEN

Allan fra BMF1 Allan er en af grundlæggerne af Bil Magasinets Formel 1 side og er en af de mest erfarne Formel 1 skribenter i Danmark.

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Colton Herta til test hos McLaren Virkeligheden overhaler Netflix »