Englands GP: Løbsresume

Lewis Hamilton vandt for ottende gang på hjemmebanen i Silverstone, men det var en kontroversiel sejr for englænderen.

Englands Grand Prix 2021 . Copyright Mercedes AMG

Af: Simon Kraglund (sk@bmf1.dk) d. 18/7 2021 klokken 22:07

Starten gik og Hamilton forsøgte at få revanche på Verstappen, som tog starten for briten i gårsdagens sprintkvalifikation.

Briten fik en bedre start end sin hollandske konkurrent, hvor han var meget tæt på at få Verstappen ind til sving 1. Sidstnævnte blev endda nødt til at køre to hjul af banen i sving 2.

Verstappen holdte dog føringen i de første par sving.

Hamilton prøvede at fokusere på sine udgange ud af sving 3 og 4. Det gav ham meget fart på Hangar Straight, hvor de var side om side. Verstappen formåede dog at holde føringen ind til sving 6.

Men den tætte duel stoppede, da de kom til Copse (sving 9). Hamilton kom ind på indersiden ind til det hurtige sving 9, hvor han lavede en dummy, som snød Verstappen for at tage inderbanen.

Hamilton missede dog skæringspunktet og understyrede ind i Verstappen, som crashede direkte ind i barrieren med en g-kraft på 51G.

Verstappen er gudskelov okay efter et massivt sammenstød med barrieren.

Stewards’ vurderede, at hjemmebanehelten skulle straffes for episoden. Hamilton modtog en 10-sekundersstraf for uheldet.

Barrieren blev smadret som følge af den store ulykke og det betød, at det røde flag blev viftet så alle bilerne skulle vende tilbage til pitten.

Da barrieren blev repareret vendte bilerne tilbage til gridden, hvor de nu skulle forberede sig på endnu en stående start.

Leclerc var nu forreste mand, da han formåede at overhale Hamilton efter britens kollision med Verstappen.

Leclerc fik en god start og han beholdte føringen efter genstarten. På anden række fik Norris en bedre start end Bottas, som forfremmede førstnævnte op til tredjepladsen.

Vettel var også oppe på syvendepladsen efter genstarten, men tyskeren pressede speederen i bund ud af sving 7. Desværre mistede den firedobbelte verdensmester bagenden. Aston Martin-køreren missede derfor muligheden for at score point.

Leclerc formåede at holde Hamilton tilbage med 2-3 sekunder, men klumpen sad helt oppe i halsen for Ferrari-køreren, da han oplevede motorproblemer i adskillige omgange. Heldigvis for den 23-årige racerkører var problemerne kun kortvarige.


Englands Grand Prix 2021. Charles Leclerc med speciel hjelm i anledning af 60 året for Ferraris første sejrEnglands Grand Prix 2021. Charles Leclerc med speciel hjelm i anledning af 60 året for Ferraris første sejr
Copyright Ferrari


På omgang 22 valgte McLaren at pitte Norris, da han lå på tredjepladsen. Det langsomme stop kostede McLaren-køreren tredjepladsen til Bottas.

England Grand Prix 2020. Lando Norris med en speciel bemaling på sin hjelm der blev designet af 6-årige Eva til en konkurrenceEngland Grand Prix 2020. Lando Norris med en speciel bemaling på sin hjelm der blev designet af 6-årige Eva til en konkurrence
Copyright McLaren


På omgang 28 pittede Mercedes Hamilton, som skulle afsone sin 10-sekundersstraf for crashet mellem briten og Verstappen.

Det betød så, at Hamilton blev nedgraderet fra andenpladsen til fjerdepladsen.

Tre omgange efter fik Hamilton overhalet Norris ind til copse og jagten efter de 25 point levede endnu for briten.

På omgang 40 beordrede Mercedes Bottas til at lade Hamilton gå ind til sving 15.

Hamilton havde nu 12 omgange tilbage til at tage sejren væk fra Leclerc.

Hamilton skulle hente ni sekunder på Ferrari-køreren og på omgang 50 lykkedes det for den syvdobbelte verdensmester at overhale Leclerc. Overhalingen blev fuldført i sving 9 ind til Copse.

Englands Grand Prix 2021. Lewis Hamilton på pole position til sprintløbet. Hilser på hjemmepublikummetEnglands Grand Prix 2021. Lewis Hamilton på pole position til sprintløbet. Hilser på hjemmepublikummet
Copyright Mercedes AMG


Kampen om femtepladsen stod mellem Ricciardo og Sainz. Sidstnævnte brugte hele andet stint bag Ricciardos gearkasse. Det har været svært at overhale i denne weekend, og Sainz kunne ikke finde vejen rundt om australieren.

Gårsdagens stjerne, Fernando Alonso, formåede at holde på sin syvendeplads foran Stroll, som pressede ham under hele løbet.

Sergio Perez startede fra pitlanen og mexicaneren fik også lavet mange overhalinger i løbet, men Red Bull valgte at pitte Perez tre gange for at få hurtigste omgang. Perez ville have scoret point, hvis det ikke var for det sidste stop.

På omgang 47 endte Raikkonen og Perez i et sammenstød, hvor finnen prøvede at få sin frontvinge med ind til sving 17, men der var ikke plads nok for Alfa Romeo-køreren.

Med Hamiltons 99 sejr i karrieren er han nu kun syv point efter Verstappen.

Sessionsresultat

Bemærk! Det angivne dæk viser hvilken compound som køreren har kørt med.

P. Grid Kører Team Dæk Tid Stop Point
1. 1. Lewis Hamilton Mercedes AMG
M
M
H
1T58:23.284 1 25
2. 4. Charles Leclerc Ferrari
M
M
H
1T58:27.155 1 18
3. 3. Valtteri Bottas Mercedes AMG
M
M
H
1T58:34.409 1 15
4. 6. Lando Norris McLaren
M
H
1T58:51.857 1 12
5. 7. Daniel Ricciardo McLaren
M
H
1T59:05.908 1 10
6. 9. Carlos Sainz Jr. Ferrari
M
M
H
1T59:06.738 1 8
7. 11. Fernando Alonso Alpine F1
M
M
H
1T59:35.377 1 6
8. 15. Lance Stroll Aston Martin F1 Team
M
M
H
1T59:37.573 1 4
9. 13. Esteban Ocon Alpine F1
M
M
H
1T59:39.446 1 2
10. 16. Yuki Tsunoda Scuderia AlphaTauri
M
H
1T59:45.349 1 1
11. 12. Pierre Gasly Scuderia AlphaTauri
M
H
1T59:48.611 1 0
12. 8. George Russell Williams
M
M
H
51 omg. 1 0
14. 18. Nicholas Latifi Williams
M
M
H
51 omg. 1 0
16. 5. Sergio Perez Red Bull Racing
H
M
M
S
51 omg. 3 0
17. 20. Nikita Mazepin Haas F1 Team
M
M
H
51 omg. 1 0
18. 19. Mick Schumacher Haas F1 Team
M
M
H
51 omg. 1 0
DNF / Ikke-fuldførte
19. 10. Sebastian Vettel Aston Martin F1 Team
M
H
40 omg. 1 0
20. 2. Max Verstappen Red Bull Racing
M
0 omg. 0 0
Pirelli dæktyper:
W
= Regnvejrsdæk ("Wet")
I
= Regnvejrsdæk til let regn ("Intermediate")
H
= Hard dæk
M
= Medium dæk
S
= Soft dæk


Hvis dækket ikke er farvet, så betyder den angivne cirkel følgende:
P
= Pirelli (1950 - nu)
G
= Goodyear (1964 - 1998)
M
= Michelin (1978 - 2006, ikke alle år)
B
= Bridgestone (1997 - 2010)

OM SKRIBENTEN

Simon fra BMF1 Simon er stor Formel 1 fan og har fulgt sporten tæt siden 2005.

RELATEREDE NYHEDER

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Russel straffet Reaktioner fra kørerne »