Monacos GP: 1. frie træning

Red Bull viste, at de er skarpe i Monaco. Overraskende var det Perez der var hurtigste mand i den 1. frie træning. Sainz fik Ferrari ind på P2, mens Verstappen sikrede sig P3.

Max Verstappen sluttede efter Sergio Perez i kvalifikationen. Emilia Romagna 2021. . Copyright Red Bull Contentpool

Af: Allan (arh@bmf1.dk) d. 20/5 2021 klokken 13:05

Red Bull og Ferrari ligner efter 1. frie træning, de hurtigste rundt på den snævre bybane i Monaco.

Problemer med gearkassen på Leclercs Ferrari, betød at han fik kørt meget lidt og sluttede bagerst i feltet, men heldigvis for hjemmebane favoritten viste Sainz i den anden Ferrari, at når bilen kører, er den hurtig på den snævre bybane.

Mercedes racerne, så dog ikke ud til at være specielt gode i Monacos gader, da Hamilton og Bottas placerede sig ind på P5 og P6, henholdsvis 0,508 og 0,644 sekund langsommere end Perez i Red Bull.

Afstanden i toppen, var dog minimal. Sainz var 0,119 og Verstappen 0,161 sekund efter Perez, der modsat viste kritikerne, at han godt kan køre Red Bull raceren på grænsen.

McLaren, der har et chassis der på mange måder minder om Red Bull's måtte være skuffet efter træningen, hvor Norris godt nok sluttede på P7, men Ricciardo helt nede på P15.

Sebastian Vettel er under ekstra pres i denne weekend, for at begynde at levere, hvilket han til dels også gjorde i denne træning, ved igen at være hurtigere end Stroll i den anden Aston Martin racer.

Vettel på P8, var dog langt efter Norris på P7, men også langt foran Stroll på P11.

Hos Alpine, var Alonso for en gang skyld, hurtigere end Ocon, men begge var skuffende langt tilbage på henholdsvis P14 og P16.

Williams' stjernen George Russell havde sine udfordringer og sluttede nede på P19, hvilket næppe er retvisende for hans fart i Monaco, mens Mazepin for en sjælden gang skyld, sluttede foran Schumacher i HAAS raceren på P17.

Det kan skyldes, at Schumacher måske havde hørt lidt bedre efter, da Steiner sagde at de skulle passe på deres materiel.

Sessionsresultat

Bemærk! Det angivne dæk viser hvilken compound som køreren har sat den pågældende tid på.

P. Kører Team Dæk Tid Forskel Omg
1. Sergio Perez Red Bull Racing
P
1:12.487 + 0.000 36
2. Carlos Sainz Jr. Ferrari
P
1:12.606 + 0.119 32
3. Max Verstappen Red Bull Racing
P
1:12.648 + 0.161 39
4. Pierre Gasly Scuderia AlphaTauri
P
1:12.929 + 0.442 37
5. Lewis Hamilton Mercedes AMG
P
1:12.995 + 0.508 34
6. Valtteri Bottas Mercedes AMG
P
1:13.131 + 0.644 36
7. Lando Norris McLaren
P
1:13.236 + 0.749 31
8. Sebastian Vettel Aston Martin F1 Team
P
1:13.732 + 1.245 33
9. Yuki Tsunoda Scuderia AlphaTauri
P
1:13.746 + 1.259 39
11. Lance Stroll Aston Martin F1 Team
P
1:14.090 + 1.603 33
13. Fernando Alonso Alpine F1
P
1:14.205 + 1.718 37
14. Nicholas Latifi Williams
P
1:14.268 + 1.781 41
15. Daniel Ricciardo McLaren
P
1:14.281 + 1.794 36
16. Esteban Ocon Alpine F1
P
1:14.320 + 1.833 37
17. Nikita Mazepin Haas F1 Team
P
1:14.616 + 2.129 33
18. Mick Schumacher Haas F1 Team
P
1:14.801 + 2.314 35
19. George Russell Williams
P
1:14.840 + 2.353 35
20. Charles Leclerc Ferrari
P
1:19.618 + 7.131 4
Pirelli dæktyper:
W
= Regnvejrsdæk ("Wet")
I
= Regnvejrsdæk til let regn ("Intermediate")
H
= Hard dæk
M
= Medium dæk
S
= Soft dæk


Hvis dækket ikke er farvet, så betyder den angivne cirkel følgende:
P
= Pirelli (1950 - nu)
G
= Goodyear (1964 - 1998)
M
= Michelin (1978 - 2006, ikke alle år)
B
= Bridgestone (1997 - 2010)

OM SKRIBENTEN

Allan fra BMF1 Allan er en af grundlæggerne af Bil Magasinets Formel 1 side og er en af de mest erfarne Formel 1 skribenter i Danmark.

RELATEREDE NYHEDER

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Viasat i ny aftale med Formel 1 Alonso i barrieren »