Abu Dhabis GP: Løbet LIVE

Årets sidste løb og Kevin Magnussens sidste i Formel 1. Samtidig er der mange kørere der skifter arbejdsplads, så der er mange der vil vise noget stort. Verstappen på POLE

Løbet LIVE. . Copyright Bil Magasinet BMF1

Af: Allan (arh@bmf1.dk) d. 13/12 2020 klokken 14:12

En smuk afslutning på året i Abu Dhabi.

Verstappen starter på Pole i Red Bull, med Hamilton på sin side.

Alle biler er linet op.

De røde lamper er slukket og Verstappen tager starten, hårdt presset af Bottas.

Alle er kommet godt fra start.
Magnussen har taget Fitipaldi og Latifi på første omgang.

Vettel er gået forbi Leclerc, hvilket monegaskeren næppe er helt tilfreds med.

Bottas er på P2 og øger afstanen ned til Hamilton, mens Verstappen øger afstanden til Bottas.

Tæt kamp mellem Gasly og Ocon, mens Ricciardo også nærmer sig Ocon bag fra.

Omgang 4/55 Albon er tæt på Norris, men ser ikke ud til at kunne komme forbi.

Perez overhaler Magnussen og tager P17. Samtidig er Ricciardo nu helt oppe bag Ocon, der nok snart får besked på at lukke australieren forbi.

Albon kommer forbi Norris, men Norris forsøger at svarer igen. Albon holder dog pladsen, hårdt presset.

Renault lukker Ricciardo forbi Ocon, som ventet.

Omgang 7/55 Vettel er helt oppe bag Ocon nu. Magnussen et tæt på Russell.

Radiomelding til Bottas om at skrue op for tempoet. Samtidig overhaler Stroll Kvyat.

Det ser ud til at dem der har valgt at starte på Hard-dæk, er bedst kørende lige nu. det er Ricciardo, Vettel og Magnussen.

Gasly overhaler Kvyat, der ser ud til at han nok snart skal i pit.

Virtuel Saftycar Perez ude med defekt. Dermed slutter Mexicanerens Formel 1 karriere før tid.

Verstappen pitter og Mercedes pitter også begge deres biler, selvom Hamilton melder tilbage at han mener at han har meget tilbage på de dæk.

Vettel og Leclerc bliver ude.

Safty car der var ikke plads til at få Racing Point raceren sikkert væk, så nu kommer den rigtige saftycar ud.

Hamilton der har klaget over sit stop, som han mener er en dårlig strategi, må være endnu mere rasende nu.

Pitten var kort lukket, men er åben igen. Det ser ikke ud til at der er nogen der benytter sig af det nu.

Safty car ind Verstappen har nu kontrollen over feltet.

Verstappen slår hurtigt et hul ned til Bottas.

Helt ren genstart.

Sainz overhaler Leclerc.

Leclerc bliver straks presset af Stroll også.

Omgang 15/55 Magnussen er forbi Russell og oppe på P16. Verstappen sætter ny hurtigste omgang i front og har nu næsten 2 sekunder ned til Bottas.

Stroll overhaler Leclerc, men Leclerc kommer igen.

Russell overhaler Magnussen.

Vettel holder Sainz bag sig, men der er pres på fra manden der skal overtage hans bil.

Sainz forbi Vettel der ikke havde noget at gøre med.

Leclerc holder Stroll bag sig og nærmer sig Vettel.

Omgang 18/55 Stroll preser Leclerc igen, men bliver også presset bagfra af Gasly.

I front øger Verstappen til Bottas, samtidig med at Bottas øger til Hamilton.

Stroll forbi Leclerc.

Stroll stikker hurtigt af fra Leclerc, der modsat hurtigt bliver presset af Gasly.

Gasly forbi Leclerc, der nu er ude af pointene.

Nede bagerst i feltet, holder Magnussen en afstand på omkring 2 sekunder op til Russell.

Omgang 22/55 Ferrari og Leclerc er meget i fokus, men det er fordi Leclerc bliver overhalet jævnligt. Nu er det Ocon der presser på.

Leclerc melder tilbage til pitten, at han sidder med en håbløs fornemmelse, mens Ocon overhaler ham.

Leclerc pitter Nu kunne de ikke vente mere. Han kommer ud bagerst i feltet på P19.

Verstappen har nu over 5 sekunder ned til Bottas.

Verstappen melder tilbage til pitten, at han ikke tror på, at han kan få sine dæk til at holde hele vejen til mål.

Stroll misser et sving, men kommer tilbage. Dog betyder det, at hans pres på Vettel nu er skiftet ud med et pres fra Gasly.

Omgang 27/55 Magnussens Hard dæk, er ved at være færdige. Latifi er nu oppe og presse ham.

Leclerc smutter dog lige forbi Latifi først. Og lige efter forbi Magnussen.

Stroll er oppe bag Vettel igen. Vettel ser også ud til at begynde at have problemer med sine dæk.

Gasly overhaler Stroll der slet ikke har set franskmanden.

Gasly er hurtigt oppe og presse vettel og han er også forbi ham.

Vettel presser på for at komme tilbage.

Omgang 33/55 Magnussen pitter. Samtidig presser Stroll igen Vettel, hårdt.

Vettel skal nok snart i pit.

Charles Leclerc kæmper for at komme forbi Russell i Williams. det ser ikke så let ud, som det burde.

Længere fremme, ser det ikke ud til at Stroll kan finde vej forbi Vettel.

Vettel melder ind, at han gerne snart vil stoppe, men får besked på at blive ude.

Omgang 36/55 Vettel pitter og kommer ud på friske Medium dæk. Han kommer ud på P15.

Ricciardo på P5, er lige nu, den eneste der endnu ikke har været i pit. Han satser på at dem der var tidligt i pit, skal i pit igen.

Radiomelding mellem Ricciardo og pitvægen siger, at de holder sig til plan a.

Vette har taget 4 sekunder på Russell over de seneste to omgange. Når han er forbi ham, er Leclerc den næste.

Omgang 40/55 Ricciardo pitter. Så har alle været mindst en gang i pit.

Leclerc forsøger sig på Räikkönen, men bliver afvist. Samtidig er Vettel nu helt oppe bag Russell.

Vettel forbi Russell.

Nu er Ferrari 13 og 14, med Vettel bagerst af de to, men med de bedste dæk. Han er også markant hurtigere end Leclerc nu, men der er 6 sekunder op til ham.

I front nærmer Hamilton sig Bottas, men Bottas skruer op for tempoet.

Vettel nærmer sig Leclerc. Han tager mere end et sekund på ham, pr. omgang.

10 omgange til mål Verstappen i kontrol i front, mens Bottas taber tid til Hamilton.

Red Bull ser ud til at have styr på det. Verstappen er nu 11 sekunder foran Bottas.

Advarsel til Leclerc for at overskride banebegrænsningen. En mere og der er en straf.

Nede hos Vettel, ser det ud til at han har fået det bedste ud af de dæk. Han taber nu tid til Leclerc.

Magnussen er nede på P18, mere end 13 sekunder foran Fitipaldi i den anden HAAS.

Verstappen har overskud. Han melder tilbage til pitten, at de må gerne skrue ned for motoren, hvis de har lyst til det, hvilket de så ikke har.

Magnussen pitter og kommer ud på friske medium-dæk. Er nu bagerste mand, her i det sidste løb for HAAS.

Mercedes ser ikke overbevisende ud i dag. Albon nærmer sig Hamilton i kampen om P3.

5 omgange til mål HAAS pitter Fitipaldi for 3. gang, så Kevin ikke kommer til at slutte sidst, i sit sidste løb.

Albons angreb på Hamilton, ser ikke ud til at blive til noget.

Og så har Albon fundet farten igen og nærmer sig hurtigt Hamilton.

Sidste omgang Verstappen i total kontrol, mens Hamilton øger tempoet.

Verstappen vinder Suverænt kørt af den unge hollænder.

Bottas slutter på P2 og Hamilton på P3. Albon når det ikke.

Ocon tager Stroll i kampen om P9, på sidste omgang.

Ricciardo slutter med at tage hurtigste omgang i Renault. Han slutter på P7.

Magnussen laver doughnots

Sessionsresultat

Bemærk! Det angivne dæk viser hvilken compound som køreren har kørt med.

P. Grid Kører Team Dæk Tid Stop Point
1. 1. Max Verstappen Red Bull Racing
M
H
1T36:28.645 1 25
2. 2. Valtteri Bottas Mercedes AMG
M
H
1T36:44.621 1 18
3. 3. Lewis Hamilton Mercedes AMG
M
H
1T36:47.060 1 15
4. 5. Alexander Albon Red Bull Racing
S
H
1T36:48.632 1 12
5. 4. Lando Norris McLaren
S
H
1T37:29.374 1 10
6. 6. Carlos Sainz Jr. McLaren
M
H
1T37:34.307 1 8
8. 10. Pierre Gasly Scuderia AlphaTauri
S
H
1T37:58.363 1 4
11. 7. Daniil Kvyat Scuderia AlphaTauri
S
H
54 omg. 1 0
13. 9. Charles Leclerc Ferrari
M
H
54 omg. 1 0
14. 13. Sebastian Vettel Ferrari
H
M
54 omg. 1 0
15. 16. George Russell Mercedes AMG
M
H
54 omg. 1 0
17. 18. Nicholas Latifi Williams
M
H
M
54 omg. 2 0
18. 20. Kevin Magnussen Haas F1 Team
H
M
M
54 omg. 2 0
19. 17. Pietro Fittipaldi Haas F1 Team
M
H
M
S
53 omg. 3 0
Pirelli dæktyper:
W
= Regnvejrsdæk ("Wet")
I
= Regnvejrsdæk til let regn ("Intermediate")
H
= Hard dæk
M
= Medium dæk
S
= Soft dæk


Hvis dækket ikke er farvet, så betyder den angivne cirkel følgende:
P
= Pirelli (1950 - nu)
G
= Goodyear (1964 - 1998)
M
= Michelin (1978 - 2006, ikke alle år)
B
= Bridgestone (1997 - 2010)

OM SKRIBENTEN

Allan fra BMF1 Allan er en af grundlæggerne af Bil Magasinets Formel 1 side og er en af de mest erfarne Formel 1 skribenter i Danmark.

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« McLaren sælger F1-andele til en investmentgruppe Wolff: Bottas kører også i 2021 »